منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۳)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۱)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴۲)

 

۱. توصیه‌هایی برای تقویت خلاقیت فردی

خلاق بودن، یکی از آرزوهایی است که افراد بسیاری برای دست‌یابی به آن همواره تلاش می‌کنند. در واقع خلاق بودن به صورت طیفی است که هر کسی بسته به تلاش‌ها و شرایط فردی خود در نقطه‌ای از آن قرار دارد.

دنیای اقتصاد در مقاله‌ای به موضوع خلاقیت پرداخته و توصیه‌هایی برای تقویت آن ارائه کرده است که به نظرم می‌تواند برای هر کسی که به دنبال دستیابی به این هدف هست مفید باشد.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

تحقیق پروفسور جورج لند در سال ۱۹۶۸ در مورد خلاقیت، تأیید می‌کند که «رفتار غیرخلاقانه آموختنی است.» او دریافته که خلاقیت از حدود ۹۸ درصد در سنین چهار تا پنج سالگی یک انسان، به تنها ۱۲ درصد در سن ۱۵ سالگی افت می‌کند. موضوع نگران‌کننده‌تر این است که وقتی وارد دنیای کار می‌شویم، فقط ۲ درصد ما آن میزان خلاقیتی را که در بیشتر بچه‌های پنج ساله وجود دارد، به نمایش می‌گذاریم.

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک پایین کلیک کنید.

زمینه‌چینی برای تفکر خلاق در آینده

 

مطلب مرتبط: شش مهارت مهم و تعیین کننده در عصر مفهومی

 

۲. توصیه‌هایی مفید و کاربردی برای رشد و توسعه فردی

سحر شاکر در یک پست بلند وبلاگی، کلی توصیه خوب برای رشد و توسعه فردی مطرح کرده است که به نظرم مطالعه آن نه فقط برای ۲۰ تا ۳۰ ساله‌ها که برای هر کسی می‌تواند مفید و کاربردی باشد.

سحر مطالب آموزنده‌ای از نویسندگان و افراد موفق مختلف گردآوری کرده و در دل این جستار مدام به آن‌ها ارجاع داده است.

در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم:

آدم باید یک موتور جستجو در خودش برای توانایی‌هایش داشته باشد تا بفهمد شغل مورد علاقه‌اش چیست. یکبار الهام نمی‌شود. باید به خودآگاهی رسید تا درکش کرد. این خودآگاهی هم فکر نمی‌کنم به دست کسی دیگر جز خودِ آدم اتفاق بیافتد. اگر نباشد، باقی همه پوچ است. یک تصویر واضح هم نیست، کدر است، گاهی آن‌قدر کدر که سخت می‌توان یافت اما باید تلاش کرد. باید تصمیم داشت و عمل کرد و دانست که هر خواستنی، توانستن نیست.

برای مطالعه متن کامل این جستار بر روی لینک زیر کلیک کنید.

۱۲ موضوع برای بیست‌سالگی به بعد | ترمزهایی در مورد علاقه، شغل، روابط، قمار و چیزهای بیشتر

 

مطلب مرتبط: ۵ عامل اصلی ناکامی در رسیدن به اهداف

 

۳. موفقیت‌های بزرگی که خیلی به شانس و اقبال وابسته هستند

گاهی زندگی هر کدام از ما با یک اتفاقی ساده و پیش پا افتاده تغییر می‌کند. یا بدتر می‌شود و یا بهتر. اما مهم آن اتفاقاتی است که در موقعیت‌هایی خاص برای ما رخ می‌دهند.

این اتفاقات خیلی از اوقات و به میزان زیادی به بخت و اقبال وابسته هستند و شاید به کل از اختیار خودمان خارج باشند ولی این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چگونه از آن‌ها استفاده کنیم.

صدرا علی آبادی یادداشتی خواندنی در این مورد نوشته است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

هرکسی یک جای درستی دارد، یک نقطه سوپر استار شدن دارد. اکثریت آن را پیدا نمی‌کنند. اکثریت مطلق. آنکه می‌تواند اصغرفرهادی باشد، می‌شود یک مارکتر خوب در یک شرکت خوب. آن که می‌توانست نیمار باشد شاید الان دارد در کلمبیا یک گنگ پنج نفره مواد مخدر را اداره می‌کند. آن برنامه نویس افسانه‌ای که مدیر ارشد فنی گوگل می‌توانست بشود، رفت یک خواننده معمولی شد و از درآمد اسپاتیفای روزگارش را می‌گذارند. آن رییس جمهور بالقوه ایران الان دارد در دانشگاه دست چندم کانادا رشته مدیریت می‌خواند و با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند.

برای مطالعه متن کامل این یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

به افتخار اشتباهی‌ها

 

مطلب مرتبط: در زندگی روزمره‌تان یک جمع کننده هستید یا انتخاب کننده ؟

 

۴. تأثیر پذیرش اختیار و مسئولیت شخصی در شرایط به وجود آمده

برخی افراد در موقعیت‌های مختلف زندگی و در مواقعی دچار مشکل یا شکستی می‌شوند، مهارت زیادی در یافتن مقصر بیرونی و انداختن تمامی مسئولیت‌ها بر دوش او دارند.

این افراد به خیال خود در حال کسب آرامشی درونی هستند. در حالی که با این کار مشکل بدتر و شرایط وخیم‌تر خواهد شد.

سارا حق بین روشی از آلبرت آلیس روانشناس آمریکایی را معرفی کرده که به نظرم مطالعه آن برای بسیاری از افراد می‌تواند مفید و آموزنده باشد.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

مدل ABC آلبرت آلیس روشی است برای مراقبت‌های رفتاری – شناختی که روی افکار و عقاید ناکارآمد کار می‌کند. ایده اصلی این مدل این است که ما با فکر کردن به رویدادهای فعال کننده (A)، احساسات و رفتارهایمان (C) را بوجود می‌آوریم که این احساسات ناشی از باورها (B) به ویژه باورهای غیرمنطقی ماست، اما ما می‌توانیم با تغییر دادن افکار درونی و زیر سؤال بردن آنها (D) کم کم اعمال خودتخریب گر و ناامید کننده را کنار گذاشته و از آنها رها شده و به طرز فکر جدید و مناسب (E) دست یابیم.

برای مطالعه متن کامل این یادداشت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

رویکرد عقلانی و مدل ABC راهی برای بهبود زندگی

 

مطلب مرتبط: زندگی ما انسانها و نقشها و مسئولیتهایی که می‌پذیریم

 

۵. هاروکی موراکامی

یکی از نویسندگان مورد علاقه من هاروکی موراکامی، نویسنده ژاپنی است که قبلاً هم مطلبی در مورد کتاب «از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم» او نوشته‌ام.

فرشته سلیمانی در دیجی‌کالامگ در مقاله‌ای به سراغ او رفته و ضمن بیان نکاتی از زندگی‌اش، سه کتاب معروف و پرطرفدارش را هم معرفی کرده است.

در بخشی از این نوشتار می‌خوانیم:

هاروکی موراکامی که حالا روزهای هفتادسالگی‌اش را می‌گذراند، از ابتدای نوجوانی علاقه‌ای به سنت‌ها و آن‌چه او را در مرزهای یک کشور محدود می‌کرد، نداشت. او از شروع نویسندگی می‌خواست نویسنده‌ای جهانی باشد. گرچه بعدها در پاسخ به منتقدان سفت‌وسخت ژاپنی‌اش گفت: «من چیزی جز یک نویسنده ژاپنی نمی‌توانم باشم.»، آثار او بدون شک مرزها را درنوردیده و ادبیاتش تا حد زیادی متأثر از ادبیات غرب است.

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

هاروکی موراکامی و کتاب‌هایی که باید از او خواند!

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *