منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۴)

مطابق روند معمول انتهای هر هفته، پست امروز به محتوای منتخب منتشرشده در فضای وب در هفته قبل اختصاص یافته است.

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته‌ قبل می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۲)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳)

 

۱. سرویس فروش محتوا

از جمله مشکلات تولید محتوا در ایران، وضعیت بسیار بد فروش محتواست. اینکه یک نویسنده یا تولیدکننده محتوای مجرب و ماهر باوجود تمام زحماتی که برای تولید محتوای خوب و تأثیرگذار متحمل می‌شود، قادر به کسب درآمد کافی و مناسب از محل فروش محتوای خود نیست، مشکل اصلی حاکم بر صنعت تولید محتوا در ایران است.

شاید همین موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این حوزه صورت نگیرد و استارتاپ‌ها تمایل زیادی به این حوزه نداشته باشند.

علیرضا مجیدی به بهانه پولی شدن نسخه اینترنتی روزنامه شرق، یادداشتی نوشته و در آن چالش‌های موجود بر سر راه پولی شدن محتوای آنلاین در ایران را موردبررسی قرار داده و پیشنهادهای خوبی را مطرح کرده است.

در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:

بیایید در مورد یک سرویس تخیلی که امکان ساختنش با توجه به شرایط ما وجود دارد، صحبت کنیم. سرویسی برای دریافت و توزیع محتوای خوب، دریافت حق اشتراک و رساندن سریع و به‌روز مبالغ دریافت شده به نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا:

این سرویس نخست باید با روزنامه‌ها و مجلات مذاکره کند و به آن‌ها بقبولاند که مدل قبلی فروش pdf واقعاً کار نمی‌کند! باید توضیح داده شود که می‌خواهد مقالات را به تفکیک دسته‌بندی موضوعی در معرض دید و خرید و مطالعه بگذارد. باید بگوید که حتی می‌تواند مقالات را به صورت تکی هم بفروشد.

برای مطالعه یادداشت علیرضا مجیدی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: ۱۲ مرحله نوشتن یک متن برای فروش + سخنرانی تد درمورد ویژگی‌های مارکتینگ

 

۲. تولید محتوا چیست؟

این روزها اظهارنظرهای مختلف و گاها متناقضی در مورد تعریف تولید محتوا در فضای وب فارسی منتشر می‌شود. آن هندلی در کتاب «همه نویسنده‌اند»، محتوا را این‌گونه تعریف می‌کند:

اساساً محتوا هر آن چیزی است که مشتری فعلی یا بالقوه شما حس کرده و با آن تعامل برقرار می‌کند که نه تنها شامل فضاهای آنلاین شما، صفحات وب و تجاربی است که آن‌ها را ارائه می‌کنند، بلکه تقریباً هر آنچه در شبکه‌های اجتماعی هست را نیز در برمی‌گیرد.

محمدصادق اسلمی، در نوشته‌ای شکل‌های مختلف تولید محتوا را توضیح داده است. در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

متاسفانه وقتی از تولید محتوا صحبت می‌کنیم همواره ذهنمان به سمت محتوای اورجینال سوق پیدا می‌کند؛ یعنی محتوایی که از عدم به وجود آمده است. هیچ نمونه خارجی و داخلی ندارد و ما برای اولین بار اقدام به تولید آن کرده‌ایم.

اما نباید فراموش کنیم زمانی که از تولید محتوا صحبت می‌کنیم منظورمان (Content Production) است.

تعریفی که من از تولید محتوا در ذهن دارم کاملاً با معنای ظاهری آن متفاوت است. تولید محتوا از نظر من یعنی ایجاد انواع محتوا در پلتفرم‌های مختلف، برای مقاصد مختلف (آگاهی‌بخشی، به‌روزرسانی، جذب مخاطب و …).

برای مطالعه نوشته محمدصادق اسلمی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: ۹ ویژگی محتوای خوب

 

۳. پیشنهادی خوب برای به‌روزرسانی هرروزه وبلاگ

یکی از دغدغه‌های مهم وبلاگ‌نویسان، چگونگی یافتن ایده برای نوشتن روزانه‌شان است. توصیه‌های زیادی در این خصوص در فضای وب صورت گرفته است. شاهین کلانتری با سبک خاص خودش، ایده‌ای را برای حل این مشکل مطرح کرده و معتقد است که وبلاگ نویسی روزانه بیشتر شبیه ستون نویسی در نشریات و مطبوعات است.

در بخشی از این پست می‌خوانیم:

وبلاگ نویسی علاوه بر اینکه در محتوا شباهت زیادی به ستون‌نویسی دارد در فرم نیز می‌تواند از امکانات ستون‌ها بهره ببرد.

نویسنده آنلاینی که می‌خواهد از مواهب نویسندگی آنلاین بهره‌مند شود! باید خودش را با قلق‌های مختلف گرم کار کند.

ازآنجایی‌که هر وبلاگ نویسی هم‌زمان وظیفه خطیر سردبیری وبلاگ خودش را هم بر عهده دارد، خوب است یک سری ستون را روی سر خودش آوار کند!

وبلاگ نویس می‌تواند با تعریف ستون‌های مختلف و متنوع هر روز در قامت یک نویسنده متفاوت در وبلاگش ظاهر شود.

برای مطالعه پست شاهین کلانتری بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: نوشته‌ای کوتاه از تجربه شش ماه وبلاگ نویسی + سخنرانی تد در مورد آینده وب

 

۴. مشکل اولویت دادن امور ساده به امور مهم

یکی از مشکلاتی که اکثر ما همواره با آن مواجه هستیم، غافل شدن از امور مهم و انجام امور ساده به صورت ناخودآگاه است. به‌طوری‌که این کار، گاهی باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگ در زندگی ما می‌شود.

فاطمه مختاری در نوشته‌ای در زومیت به این موضوع پرداخته و راه‌حل‌هایی برای غلبه بر آن پیشنهاد داده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

یک پژوهش جدید که به‌تازگی در ژورنال Consumer Research منتشر شد، نشان داد که مغز انسان رضایت کوتاه‌مدت را بر رضایت طولانی‌مدت ترجیح می‌دهد. این عضو از یک ترفند ظریف ذهنی استفاده می‌کند تا انجام وظایف کوچک را در عین فوری بودن ساده‌تر از وظایف بزرگ‌تر در عین راحت‌تر بودن جلوه دهد؛ بنابراین فرد ابتدا به انجام وظایف نسبتاً بی‌اهمیت می‌پردازد که نتیجه آن‌ها سریع‌تر حاصل می‌شود. به این پدیده، «اثر فوری» گفته می‌شود؛ این ویژگی حتی باانضباط‌ترین افراد را نیز متأثر از خود می‌کند.

برای مطالعه مقاله فاطمه مختاری بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: آیا شما هم مشکل کمبود زمان دارید؟

 

۵. پیشنهادهایی برای نحوه برخورد با رفتار آدم‌های منفی

از جمله مشکلاتی که همواره گریبانگیر افراد با برنامه و موفق است، حرف‌های ناامیدکننده‌ای است که توسط افراد منفی‌باف دوروبرشان زده می‌شود. این افراد معمولاً اتفاقات مثبت بزرگ اطرافشان را نمی‌بینند ولی کوچکترین اتفاقات منفی را می‌بینند و با بزرگنمایی چندین برابری به دیگران منتقل می‌کنند. آن‌ها علاوه بر این کار بیشترین تلاش را برای ناامید کردن افراد دیگر انجام می‌دهند.

با توجه به اتفاقات تأسف‌بار این روزهای کشور، تعداد این افراد بیشتر هم شده است.

زهرا شریفی در یادداشتی کوتاه پیشنهادهایی را برای نحوه برخورد با این افراد ارائه کرده است. در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

وقتی تصمیم می‌گیریم رؤیاهای خودمان را دنبال کنیم همیشه هستند کسانی که آن‌ها را تنزل دهند و ارزششان را کم کنند.

حقیقت غم‌انگیزی که برای همهٔ ما اتفاق می‌افتد.

بااینکه این افراد سعی دارند، خواسته یا ناخواسته، ناامیدی و بی‌اعتمادی را به دیگران القا کنند اما همین نوع برخورد می‌تواند نیروی محرکی قدرتمند باشد.

آن‌ها آنچه را در مورد خودشان باور دارند به‌سادگی به زبان می‌آورند؛ بنابراین جملهٔ: «تو نمی‌توانی» از درون خودشان می‌جوشد.

برای مطالعه یادداشت زهرا شریفی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: دلیل شکستها همیشه کمبود مهارت نیست + سخنرانی تد در مورد موانع رؤیاها

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *