منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۲)

از هفته پیش قرار شد که روز آخر هر هفته پستی با عنوان منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب بنویسم. در این سلسله پست‌ها به معرفی مطالبی می‌پردازم که در طول هفته مطالعه کرده‌ام و احساس می‌کنم شاید برای شما هم مفید و جالب باشد.

دسترسی به بخش اول این پست‌ها از طریق لینک زیر امکان‌پذیر است.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۱)

در ادامه پنج پست منتخب این هفته را معرفی خواهم کرد.

۱. بیان شجاعانه نظرات و دیدگاه‌های شخصی

چند روز پیش شاهین کلانتری نوشته‌ای را منتشر کرد که برای من بسیار لذت‌بخش و آموزنده بود. در اینجا قصد ندارم موافقت یا مخالفت خودم را با آن نوشته یا نظرات بیان‌شده در آن مطرح بکنم. بلکه بیشتر شجاعت و صراحت قلم شاهین برایم بسیار تحسین‌برانگیز بود. اینکه بتوانی بدون هیچ ترس و واهمه‌ای از رنجش مخاطبان و دوستانت نظر و دیدگاه خودت را به‌صورت کاملاً منطقی و به‌وضوح بیان کنی.

این پست به نقد برخی از کتاب‌های پرطرفدار و پرخواننده این روزهای ایران و شاید جهان پرداخته و نکات خوبی در آن مطرح شده است.

درصورتی‌که شما هم طرفدار کتاب‌هایی چون «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زیستن» نوشته رولف دوبلی، «انسان خردمند» نوشته یووال نوح هراری، «قهوه سرد آقای نویسنده» نوشته روزبه معین و «بی‌شعوری» نوشته خاویر کرمنت هستید و یا آن‌ها را مطالعه کرده‌اید، توصیه می‌کنم این پست شاهین کلانتری را حتماً بخوانید.

حتی اگر به نظرتان این کتاب‌ها بهترین کتاب‌های بازار هستند، باز هم خواندن این پست نقادانه برایتان آموزنده خواهد بود.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

جوان ایرانی در جامعه‌ای که اول و آخر آن، از مسئولین تا والدینش در لجن مرکز کنترل بیرون غوطه‌ورند به کتاب‌هایی نیاز دارد که اختیار او را تقویت کنند و یادآور قدرت انتخابش باشند.

گیریم کتاب‌ساز اعظم، رولف دوبلی ثابت کرد که هر چه داریم از پر قنداق است و زندگی عرصه محض شانس و تصادف. از کرامات شیخ ما این بود که شکر را خورد و گفت شیرین است.

این حرف‌ها برای عوام الناس شیرین است. اما متأسفانه ذهنی که چندان پخته نشده و به قدرت معناسازی ذهن انسان پی نبرده ممکن است با این توجیه به رخوت و تنبلی خودش ادامه بدهد و همه چیز را به زمین و زمان واگذار کند.

برای مطالعه نوشته نقادانه شاهین کلانتری بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: معرفی کتاب «برای نویسنده شدن»

 

۲. راهنمایی ساده برای ساخت سایت

مدتی است که با وبلاگ عباس صادقی آشنا شده‌ام و پیگیر نوشته‌هایش هستم. با یک گشت چنددقیقه‌ای در وبلاگ عباس می‌توانید کلی مطلب مفید و کاربردی مطالعه کنید.

عباس صادقی در پستی، به موضوع مراحل ساخت یک سایت پرداخته و این مراحل را به‌خوبی توضیح داده است.

نویسنده بعد از مقدمه، مزایای داشتن سایت شخصی را برشمرده و توصیه‌هایی در این خصوص ارائه کرده است. سپس به معرفی انواع سایت، انواع سیستم‌های سایت ساز و درنهایت بیان مراحل مختلف ساخت سایت پرداخته است.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

قبل از اینکه شروع به ساخت سایت در اینترنت بکنید باید بدانید که همه‌چیز روی کاغذ ساده به نظر می‌رسد. اما تا زمانی که برنامه دقیق و درستی نداشته باشید موفق نخواهید شد. همان‌طور که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار سنتی و آفلاین نیاز به صرف زمان، هزینه، برنامه‌ریزی، انتخاب استراتژی برای فروش و… هستید در یک کسب‌وکار آنلاین و ساخت سایت هم باید به همین شیوه عمل کنید. تا وقتی ندانید برای چه منظوری قصد راه‌اندازی سایت در اینترنت دارید و چه برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته‌اید بعد از مدتی سایت به گورستانی از محتوا و کاراکترها و تصاویر مختلف تبدیل خواهد شد که درنهایت اثری از آن باقی نخواهد ماند.

برای مطالعه پست عباس صادقی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: ۱۰ توصیه برای نوشتن یک پست جذاب و سئومحور برای وبلاگ + یک سخنرانی تد

 

۳. شناسایی آدم‌های سمی دوروبرمان

این روزها که وضعیت کشورمان غیرطبیعی‌تر از هر زمان دیگری است، فضای وب و شبکه‌های اجتماعی پر شده است از افکار و حرف‌های منفی که جز تزریق ناامیدی به جامعه و به هم زدن حال دیگران، کارکرد دیگری ندارند. صاحبان این افکار، چون کارگرانی بی جیره و مواجب در حال مسموم کردن دنیای اطراف خودشان هستند و جالب‌تر این‌که به این کار اعتیاد هم پیداکرده‌اند و توان ترک این کار را ندارند.

ناهید عبدی در پستی که اخیراً در وبلاگش منتشر کرده است، به‌خوبی به این موضوع پرداخته و یک طیف را در نظر گرفته، معتقد است هرکدام از ما در بخشی از این طیف قرار داریم.

در قسمتی از این نوشته می‌خوانیم:

اما میانه شلوغ و درهم‌وبرهم طیف.

همان‌جایی که بیشتر آدم‌هایش به خبرنگاران خودجوشِ خیال‌پرداز خامی می‌مانند که دست به تفسیر مشکلات می‌زنند نه تغییر اوضاع.

همان‌هایی که حذف کردنشان از زندگی تک‌تک ما باید مقدم بر حذف فاجعه‌هایی مثل تلویزیون باشد.

آن‌ها که اخبار را شنیده و نشنیده و هضم کرده و نکرده می‌گیرند و پیازداغ بی‌مغزی‌اش را زیاد می‌کنند تا مجدداً به خورد اطرافیانشان بدهند.

برای مطالعه پست ناهید عبدی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: اهمیت انتخاب‌ها در زندگی ما انسان‌ها

 

۴. یادگیری دائمی و همیشگی لازمه موفقیت

یکی از معضلاتی که همواره با آن مواجه بوده‌ایم، این است که برخلاف تصور عموم، در دانشگاه مهارت‌ها و دانش لازم برای شروع یک کسب‌وکار به دانشجویان آموخته نمی‌شود. این ما هستیم که باید قبل، حین و بعد از دوران دانشجویی به دنبال یادگیری باشیم. در غیر این صورت نخواهیم توانست آن‌طور که باید به زندگی موفقیت‌آمیز و لذت‌بخشی دست‌یابیم.

زهرا شریفی در پستی که با موضوع «قدرت یادگیری دائمی» در وبلاگش منتشر کرده است، به این موضوع پرداخته و نکات آموزنده‌ای را به همراه نقل‌قول‌هایی از بزرگان در آن مطرح کرده است.

در بخشی از این مطلب می‌خوانیم:

اگر بخواهیم متناسب با رشته‌ای که در آن تحصیل‌کرده‌ایم کارکنیم، بازهم آنچه در دانشگاه به ما یاد می‌دهند کافی نیست.

توی دانشگاه شاید خط و مسیرمان مشخص شود اما هرگز تمام و کمال چیزی را به ما نمی‌آموزند و نباید توقع داشته باشیم توی دو یا چهار سال به یک متخصص تبدیل شویم.

یادگیری خارج از محیط تحصیل است که از ما یک کاردان تمام‌عیار می‌سازد.

برای مطالعه پست زهرا شریفی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: خلاصه‌ای متفاوت از کتاب ۷ عادت مردمان مؤثر

 

۵. روش‌هایی برای عادت به کتاب‌خوانی

این روزها در کافه بوک علاوه بر مطالعه پست‌هایی که به معرفی کتاب می‌پردازند، رپورتاژ آگهی‌هایی را هم که گاها در این وب‌سایت منتشر می‌شوند، مطالعه می‌کنم. برخی از آن‌ها آموزنده هستند و مطالب خوبی در آن‌ها مطرح شده است. یکی از این رپورتاژ آگهی‌ها در مورد عادت به کتاب‌خوانی است.

در این نوشته که به فراگیری معضل عدم تمایل مردم به مطالعه متون بلند و کتاب‌های حجیم در کشورهای مختلف اشاره می‌کند، چند روش برای به وجود آوردن عادت مطالعه هم پیشنهاد شده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

تکنولوژی باعث شده است تماس ما با نوشتار مجازی افزایش پیدا کند، طبق آمارهای موجود اگر در طول روز ۲۰۰ صفحهٔ وب را باز کنیم، حدود ۵۰۰ هزار کلمه خواهیم خواند! این در حالی است که کتاب جنگ و صلح حدود ۴۶۰ هزار کلمه دارد. بنابراین کافی است در انتخاب صفحات وب با توجه به محتوای آن دقت بیشتری خرج کنیم تا هرروز محتوای خوبی مثل کتاب جنگ و صلح را خوانده باشیم.

برای مطالعه مقاله کافه بوک بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: راهکارهایی برای مطالعه اثربخش

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

    1. خانم حوائی
      خیلی خوشحالم از اینکه برایتان مفید بودند.
      تک تک سایت‌های معرفی شده از بهترینهای وب فارسی هستند که من هم همواره پیگیر مطالب مفیدشان هستم.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *