معرفی کتاب «برای نویسنده شدن»

برای نویسنده شدن

برای نویسنده شدن

یکی از کتاب‌هایی که اخیراً در مورد نویسندگی مطالعه کردم و به نظرم کتاب خوب و آموزنده‌ای بود، کتاب «برای نویسنده شدن» اثر خانم دروتیا برند است.

کتاب «برای نویسنده شدن» حاوی نکات و توصیه‌های ارزشمندی برای نویسندگی است که می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به این حرفه مفید و آموزنده باشد.

 

پست مرتبط: ۷ توصیه برای نویسندگی موفق

 

درباره نویسنده کتاب

خانم دروتیا برند در فاصله بین سال‌های ۱۸۹۳ تا ۱۹۴۸ می‌زیسته و حرفه اصلی او نویسندگی و ویراستاری بوده است.

کتاب او با اسم Becoming a Writer در سال ۱۹۳۴ منتشر شده است که همچنان به‌عنوان کتابی مرجع برای کسانی که می‌خواهند حرفه نویسندگی را شروع کنند، موردتوجه قرارگرفته و مطالعه می‌شود.

در سال ۱۹۳۶ هم کتاب دیگری بانام Wake Up and Live از این نویسنده منتشر شد.

 

پست مرتبط: چگونه یک نویسنده خوب شویم؟

 

فهرست کتاب

کتاب «برای نویسنده شدن» دارای بخش‌های مختلفی است که نویسنده در هر بخش از یک منظر خاص به حرفه نویسندگی نگریسته و متناسب با آن توصیه‌های مفیدی در این خصوص ارائه کرده است.

برای نویسنده شدن

فصل‌های کتاب به ترتیب در ادامه عنوان می‌شوند:

  • مقدمه
  • چهار دشواری
  • نویسندگان چگونه‌اند
  • مزایای دوگانگی
  • ذخیره نیرو
  • آموزش به ناخودآگاه
  • نگارش برنامه‌ریزی‌شده
  • نخستین بازبینی
  • نقد خویشتن
  • قرائت با نگرش یک نویسنده
  • درباره تقلید
  • آموختن بازنگری
  • منشأ ابداع
  • بازآفرینی نویسنده
  • تمرینات نخست
  • کشف بزرگ
  • ویژگی سوم: نبوغ
  • افسون نویسنده

 

پست مرتبط: معرفی کتاب «بهتر بنویسیم»

 

گزیده‌ای از بخش‌های مختلف کتاب

در ادامه جملات برگزیده‌ای از کتاب را برایتان نقل می‌کنم.

نابغه کسی است که عادتاً (یا اغلب به طور موفقیت‌آمیز) به طرزی عمل می‌کند که برادران کم‌استعدادتر او به ندرت آن‌گونه عمل می‌کنند. او نه تنها در موقعیت‌های خاص دست به عمل می‌زند، بلکه موقعیت‌های خاص را به وجود می‌آورد. آنگاه آن لحظه را بر صفحه کاغذ یا بوم نقاشی یا در دل سنگ، ثبت می‌کند. اشتیاق او برای آغاز و انجام، او را از رفقایی که تحرک و جسارت کمتری دارند متمایز می‌سازد.

مایه تأسف است که شهروند عاری از خلاقیت، این آرمان را که شخصی بخواهد با ردیف کردن کلمات امرار معاش کند را خنده‌دار می‌یابد. اگر آشنایی بگوید قصد دارد عقایدش را از راه نوشتن به جهان اعلام کند، آن را گستاخی می‌انگارد و آن گستاخ را با سربه‌سر گذاشتنی بی‌رحمانه مجازات می‌کند. اگر احساس می‌کنید باید بی‌ذوقی او را اصلاح کنید، فرصتی برای درگیری یک عمر یافته‌اید. هرچند اگر صاحب نیروی خارق‌العاده‌ای نباشید، نیرویی برای نوشتن برایتان باقی نخواهد ماند.

 

پست مرتبط: چگونه می‌توانیم سریع‌تر و بهتر بنویسیم؟ + سخنرانی الیزابت گیلبرت

 

درباره قصدتان خاموش بمانید، اگرنه هدفتان را به خطر خواهید انداخت.

تا وقتی نامتان بارها بر روی آثارتان نیامده باشد، اگر پیش از موعد، خودتان را نویسنده معرفی کنید، مورد تمسخر قرار می‌گیرید.

پس دستکم مادامی که جایگاهتان را نیافته‌اید، این بصیرت را به خود روا دارید.

ضمیر حساس و درونی شما نباید فشار روابط با جهان بیرون آکنده از ویراستاران و آموزگاران و دوستان را تاب آورد. خویشتن عمل‌گرای خود را برای دریافت پیشنهادات و انتقادات به جهان بفرستید. یقین حاصل کنید که بخش عادی وجودتان انتقادات را می‌خواند. ضمناً آن انتقادات جنبه توهین شخصی ندارند. وانگهی، بخش هنرمند وجودتان از آن بی خبر است. اگرنه، بر خود خواهد لرزید و چهره در هم خواهد کشید و خود را پنهان خواهد کرد.

اگر پس از دیدار دوستی ملال‌آور احساس کنید جهان تیره و تار است، یا پس از دیدار آشنایی هوشمند زبانتان بند بیاید، احساسات گرمی که نسبت به آن‌ها دارید، در مدتی که سرگرم آموختن نوشتن هستید، توجیهی برای دیدارشان ندارد. باید آشنایان دیگری پیدا کنید که به هر دلیل شما را از انرژی و آرمان و اعتمادبه‌نفس و اشتیاق به نوشتن سرشار سازند.

 

پست مرتبط: ۸ توصیه برای نوشتن متن‌هایی که بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار کنند

 

وقتی عملاً سرگرم نوشتن می‌شوید، بخش بالغ وجودتان باید کنار بایستد، فقط گهگاه درباره موضوعاتی چون گرایش شما به تکرار یا این که دچار پرگویی شده‌اید، یا این که گفتگو دارد از موضوع دور می‌شود، نجوا گونه پیشنهادی را زمزمه می‌کند. بعداً، از بخش بالغ وجودتان خواهید خواست که پیش‌نویس تکمیل‌شده یا بخشی از آن را مدنظر قرار دهد تا به کمک او برای ایجاد حداکثر تأثیر، در پیش‌نویس تغییراتی ایجاد کنید؛ اما به هنگام نوشتن، هیچ چیز مغشوش‌کننده‌تر از منتقد مستدل هوشیار و دقیق و در خط مقدم ذهن نیست.

اگر بخواهید از غنای ناخودآگاه به طور کامل بهره ببرید، باید بیاموزید وقتی ناخودآگاه در اوج است، آسان و روان بنویسید. بهترین روش این است که نیم ساعت یا یک ساعت کامل زودتر از معمول از خواب برخیزید و بدون هیچ گفتگو یا خواندن روزنامه یا کتابی که شب پیش سرگرم مطالعه‌اش بودید، هر آنچه را که به ذهنتان می‌آید بنویسید.

هدف اصلی این است که به خود بیاموزید در فاصله خواب‌وبیداری بنویسید. تا زمانی که فرصت دارید بنویسید. آنقدر بنویسید تا ببینید هیچ چیز دیگر برای گفتن نمانده است. صبح بعد آنچه را که روز قبل نوشته‌اید نخوانید.

چندی نمی‌گذرد که خواهید دید این تمرین ثمر داده است. دیگر نوشتن به نظرتان دشوار یا خسته‌کننده نمی‌آید. می‌بینید علاوه بر رؤیاها و خیال‌پردازی می‌توانید به آنچه در پس ذهنتان نهفته است دست‌یابید.

 

پست مرتبط: چگونه یک نویسنده خوب شویم؟

 

برای اینکه مثل یک نویسنده بخوانید، لازم است هرچیزی را دوباره بخوانید. داستان یا مقاله یا رمان یا هر مطلبی را یک‌بار سریع و بدون نگرش نقادانه بخوانید؛ مانند دورانی که در برابر کتاب، به‌جز محظوظ شدن، مسؤولیتی نداشتید. سپس چندی آن را کنار بگذارید. آنگاه مداد و دفتری بردارید و دیگربار به سراغ آن بروید.

از مهارت فنی که مزایای بسیار نیز دارد، می‌توانید تقلید کنید. وقتی قطعه کوتاه یا بلندی یافتید که بسیار بهتر از هر نوع دیگر، قادر به تقلید از آن هستید، بنشینید و از آن بیاموزید.

به هنگام قرائت، آماده یافتن واژه‌های تازه باشید.

در بسیاری از مواقع، مبتدی نمی‌خواهد خود را متعهد کند، چون می‌داند باورهای امروزش به‌احتمال زیاد باورهای فردای او نخواهد بود؛ و این او را در نوعی افسون نگاه می‌دارد تا فرزانگی نهایی برسد؛ اما چون فرزانگی دلخواه از راه نمی‌رسد، می‌پندارد نباید خود را به نوشتن متعهد کند.

اکنون به معنای این عبارت دلسردکننده که «نبوغ را نمی‌توان تعلیم داد.» می‌نگرید. اگرچه تا حدودی حقیقت دارد، مفهوم ضمنی آن گمراه‌کننده است؛ زیرا اگرچه نمی‌توانید با تلاش خود ذره‌ای بر آن بیفزایید، دلیلی نیز برای این کار وجود ندارد؛ زیرا دارای منشأ نامحدود است. بزرگان هر دوران و هر نژاد که برای آسان کردن کارمان آنها را نابغه می‌خوانیم، کسانی بوده‌اند که بیش از سایر همنوعان خویش توانسته‌اند این نیروی طبیعی را در زندگی و آثار هنری‌شان به کار ببرند.

 

پست مرتبط: ۱۰ اصل مهم در نویسندگی

 

خرید کتاب

کتاب «برای نویسنده شدن» در ایران توسط خانم گیتی خوشدل به فارسی ترجمه‌شده و توسط نشر پیکان منتشرشده است.

این کتاب شامل ۱۲۲ صفحه بوده و باقیمت ۹۰۰۰ تومان عرضه شده است.

برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

7 دیدگاه

  1. سلام ممنون از مطالب
    میشه در مورد راه هایی که برای فعالیت گروه نویسندگی وجود داره هم چند خط توضیح بدین
    ممنون میشم کمکم کنین.

      1. میخواسم بدونم یه گروه نویسندگی که از ۲یا ۳نفر تشکیل شده، اگه به هیچ انجمن یا آموزشگاهی متصل و وابسته نباشن، چطوری میتونن توی این زمینه فعالیت داشته باشن؟
        در کل چه راه هایی برای فعالیتشون هست.
        ممنون از پاسخگوییتون

        1. محمدجان،
          اگه منظورت از فعالیت، کسب درآمد از این طریق هستش، راه‌های مختلفی برای این کار وجود داره،
          که هر کدوم مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن،
          راحت‌ترین و سریع‌ترین روش رسیدن به پول تولید محتوای نوشتاری برای سایت‌های مختلف هست که معمولا درآمد آنچنانی نداره و براساس تعداد کلماتی که در مورد یک موضوع مشخص نوشته میشه، مبلغی پرداخت خواهد شد.
          روش دیگه که زمان بیشتری نیاز داره، راه‌اندازی کسب و کار شخصی هست که مدل درآمدی اون میتونه براساس تولید محتوای آموزشی و فروش اون به مخاطب و یا راه‌اندازی یک سایت براساس نیاز مخاطبان دز یک زمینه تخصصی یا عمومی و جذب اسپانسر برای اون بعد از مرحله جذب مخاطب باشه.
          البته روش‌های کسب درآمد دیگه‌ای هم وجود داره که اگه تو شبکه‌های اجتماعی و همچنین وبسایت‌های مختلف بگردی می‌تونی نمونه‌های بیشتری از اونهارو ببینی.
          موفق باشی.

  2. بابت معرفی کتاب شاهین و همین طور این کتاب و کتاب بابایی سپاس گذارم اقا حسین عزیز
    من که شهرستان هستم اما امیدوارم بتونم این کتاب ها رو تهیه کنم
    خداکنه هنوز هم ۹۰۰۰ قیمتش باشه

    1. سلام بر رضای عزیز
      سعی می کنم کتاب‌های بیشتر و بهتری در زمینه نویسندگی در وبلاگم معرفی کنم.
      امیدوارم برات مفید بوده باشه.
      تا جایی که من میدونم قیمتش تغییری نکرده
      موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *