منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳)

مطابق معمول هر هفته، امروز هم پستی را به منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب در طول هفته گذشته اختصاص داده‌ام. برای مطالعه محتوای منتخب هفته‌های قبل می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۱)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۲)

 

۱. توسعه را از خودمان شروع کنیم

دوست عزیزم، یاور مشیرفر ازجمله متممی‌های فعال و وبلاگ‌نویسان قدیمی ایران است که دغدغه توسعه پایدار دارد و همواره در مورد این موضوع مقالات بسیار آموزنده و خواندنی‌ای را در وبلاگش منتشر می‌کند.

یاور هفته پیش با انتشار مقاله‌ای با عنوان «درس‌های رشد و توسعه»، با ارائه راهکارهایی عملی به مخاطبانش درواقع آن‌ها را دعوت کرد تا رشد و توسعه را از خودشان شروع کنند. اجرا و پیاده‌سازی تک‌تک این توصیه‌ها برای هرکس، می‌تواند گامی بزرگ در جهت رشد و توسعه فردی‌اش باشد.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

در هر کاری که هستی، آموزش‌ دادن افرادی که پس از تو آمده‌اند، باعث بزرگ‌تر شدن تو می‌شود. تنها زمانی بزرگ می‌شوی که به بزرگ کردن دیگران هم اهمیت داده باشی.

اگر قرار است تمام‌وقت روی پهلوی چپت دراز بکشی و Explore اینستاگرام را ببینی یا در کانال‌های تلگرامی سرگردان باشی، یا بی‌دلیل بهترین ساعت‌های روزت را تلف کنی، همان بهتر که صبح‌ها از خواب برنخیزی و همان بهتر که همیشه غر بزنی. حداقل این‌گونه می‌توان تفاوت انسانی که کار می‌کند و نتیجه نمی‌گیرد را با تو که هیچ کاری نمی‌کنی و انتظار معجزه هم داری را متوجه شد.

برای مطالعه پست یاور مشیرفر بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: ۳ توصیه برای استفاده بهینه از زمان + سخنرانی تد درمورد قدرت زمان

 

۲. ذهنیت و تصور غلط از کار مفید در کشور ما

یکی از معضلات و مشکلاتی که افراد دارای تخصص و دانش در کشور ما دارند، حاکم بودن نگاه قدیمی و سنتی به کار و پیشرفت امور است. این نگاه که در میان مدیران و مسئولان قدیمی‌ و باسابقه‌ فراگیرتر است، باعث می‌شود ارزش چندانی برای محصولات فکری بسیاری از افراد صاحب تخصص و دانش، قائل نباشند.

علی کریمی در پستی که هفته پیش منتشر کرد، به‌خوبی به این موضوع پرداخته و این طرز فکر و نگرش را به چالش کشیده است.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

این قانون ساعت کار که ما داریم مال انقلاب صنعتی بوده.

زمانی که انسان‌ها مثل ماشین باید سه شیفت به کارخانه می‌رفتند تا خط تولید از کار نیافتد.

مال زمانی بوده که اصلاً فکر کردن جایگاهی نداشته. هر چه بوده زور بازو بوده و قدرت بستن پیچ دستگاه

وای به فرهنگی  که فکر کردن در آن رسمیت ندارد. فکر کردن برای خود مدخلی ندارد. تعریف نشده است.

وای به فضایی که در آن عرق ریختن و وراجی کردن و جلسه گذاشتن ارج و مقام دارد ولی فکر کردن و گوشه‌نشینی نه.

برای مطالعه پست علی کریمی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: برای کسب موفقیت در زندگی هم سخت کار کنید هم هوشمندانه + سخنرانی تد

 

۳. دوری از اجتماع لازمه رشد و پیشرفت

یکی از اشتراکات زندگی دانشمندان، متفکران و افراد بزرگ و تأثیرگذار، گوشه‌گیری و جامعه‌گریزی آنان در طول تاریخ بوده است. البته در نوشته‌ها و متون قدیمی هم گاها اشاراتی به این موضوع شده است. درواقع رشد و توسعه افراد درگرو شناسایی مسیر منحصربه‌فرد خود و گام گذاشتن در آن مسیر است. یکی از مهم‌ترین رموز کسب موفقیت در مسیر انتخاب‌شده هم درگیر نشدن با قضاوت‌ها و موضع‌گیری‌های عامه مردم است.

ناهید عبدی در نوشته‌ای با عنوان «مردم جهنم‌اند»، با نقل‌قولی از ژان پل سارتر شروع کرده و در ادامه به‌خوبی این موضوع را شرح داده است.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

پس انتخاب تنهایی، از جایی به بعد تصمیمی طبیعی است.

کسی که متفاوت فکر می‌کند و تصمیم گرفته راه خودش را از عوام جدا کند، باید بپذیرد که کم‌ترین هزینه پا گذاشتن به راه جدید، تنهایی است.

ازاینجا به بعد است که فرم متفاوت فکر کردن برای فرد مهم می‌شود. ظرفیت او برای پذیرش افکار متناقض کمتر می‌شود و تحمل نقد دیگران سنگین‌تر و دشوارتر.

برای مطالعه نوشته ناهید عبدی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: عوامل تأثیرگذار بر افراد که نباید نادیده گرفته شوند

 

۴. نهایت پشتکار

یکی از موضوعات و مباحثی که در توسعه فردی همواره بر آن تأکید می‌شود، پشتکار است. اینکه در مواجهه با سختی‌ها، مشکلات و شکست‌ها سعی کنیم هیچ‌وقت ناامید نشده و دست از تلاش برنداریم.

یکی از افراد بزرگ تاریخ که پشتکار و سخت‌کوشی او همواره در متون مختلف مورداشاره قرار گرفته است، ادیسون است که ما او را بیشتر با عنوان مخترع برق می‌شناسیم، درحالی‌که ادیسون ۱۰۹۳ اختراع ثبت‌شده داشته است.

علیرضا مجیدی در نوشته‌ای در سایت یک پزشک مقاطع آموزنده و الهام‌بخش مختلفی از زندگی ادیسون را حکایت کرده است.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

ادیسون به تکیه بر اصول تثبیت‌شده علمی اعتقادی نداشت. اگر کسی در هنگام استخدام به او می‌گفت که “این کار عملی نیست” استخدامش نمی‌کرد. او معتقد بود که باید علت عملی نبودن را کشف کرد.

او آنچه را دیگران معقول می‌دانستند رد می‌کرد. در اواخر دههٔ ۱۸۷۰ دانشمندان و مهندسان در امکان‌پذیر بودن تقسیم برق به واحدهای مجزا تردید داشتند و تصور نمی‌کردند که یک مولد (ژنراتور) بتواند چند چراغ را تغذیه کند و یا ساخت چراغ الکتریکی با شدتی کمتر از نور قوسی عملی باشد. او با ساختن لامپ رشته‌ای نادرستی این نظرات را نشان داد.

برای مطالعه این پست علیرضا مجیدی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: جستجوی خوشبختی در زمین فوتبال

 

۵. چالش ویرایش متون فارسی

یکی از مشکلات فراگیر در بسیاری از کتاب‌ها و متون فارسی امروز، سهل‌انگاری نویسندگان در زمینه ویرایش متون و یا ناآشنایی آنان با اصول و مبانی این کار است. معمولاً بسیاری از ویراستاران فعال در بازار نشر ایران، مسئولیت زیادی در این زمینه بر عهده نمی‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود بار اصلی این مهم بر عهده نویسنده بیفتد. با توجه به این موضوع، لازم است نویسندگان اهمیت ویژه‌ای برای ویرایش قائل شده و نسبت به یادگیری اصول و مبانی آن اهتمام ورزند.

زهرا شریفی در پستی که هفته پیش منتشر کرده به شکلی آموزنده به این موضوع مهم پرداخته و با توضیح برخی اصول مهم ویرایشی، کتاب‌هایی را برای قراگیری بیشتر و بهتر آن معرفی کرده است.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

بهتر است قبل از انتشار نوشته در هرجایی که می‌خواهیم، برخی نکات را اعمال کنیم.

هر نویسنده‌ای حتی اگر بخواهد اصلاح نوشته‌اش را به ویراستار بسپارد نیاز دارد تا خودش هم دستی به سر و روی آن بکشد.

عده‌ای هستند که هم‌زمان با نوشتن ویرایش می‌کنند و برخی هم اصلاً این کار را انجام نمی‌دهند چراکه معتقدند نمی‌خواهند روند متن تغییری داشته باشد.

به‌جرئت می‌توانم بگویم این دو گروه هرگز موفق نخواهند شد.

بازنویسی‌های پی‌درپی و ویرایش، اصولی است که شاهکار می‌سازد.

برای مطالعه پست زهرا شریفی بر روی این لینک کلیک کنید.

 

پست مرتبط: چگونه می‌توانیم سریع‌تر و بهتر بنویسیم؟ + سخنرانی الیزابت گیلبرت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *