دلیل شکستها همیشه کمبود مهارت نیست + سخنرانی تد در مورد موانع رؤیاها

هر فردی در زندگی اهدافی دارد که همواره برای رسیدن به آن اهداف تلاش می‌کند. زیاد پیش می‌آید که افراد در مسیر دستیابی به اهداف‌شان شکست بخورند. این شکست‌ها می‌توانند دلایل متعددی داشته باشند؛ اما در این میان نبود مهارت به‌عنوان اولین و فراگیرترین گزینه دلیل شکستها در نظر گرفته شده و معرفی می‌شود. درحالی‌که همیشه این‌طور نیست و دلایل دیگری وجود دارند که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شوند و توجهی به آن‌ها نمی‌شود.

پذیرفتن نبود استعداد و مهارت به‌عنوان عامل اصلی شکست در بسیاری از اوقات علاوه بر اینکه باعث ناامیدی و آسیب دیدن اعتمادبه‌نفس اشخاص می‌شود بلکه درنهایت به رها کردن پیگیری هدف اصلی منجر می‌شود. بسیاری از اوقات فردی که شکست می‌خورد از مهارت‌ها و استعدادهای سرشاری هم برخوردار است ولی این شکست‌ها باعث سرخوردگی و ناامیدی شدیدی در او می‌شوند. به همین دلیل بهتر است که این عوامل را بشناسیم تا بتوانیم فرایند دستیابی به اهداف را بهتر مدیریت کنیم.

در این پست مهم‌ترین عوامل شکست در مسیر دستیابی به اهداف غیر از کمبود مهارت و استعداد را باهم بررسی خواهیم کرد.

 

پست مرتبط: بایدهایی که باعث شکست ما خواهند شد + سخنرانی آلن دوباتن ( فلسفه موفقیت )

 

۱. ترس از شکست

بسیاری از اوقات ترس از شکست باعث به وجود آمدن شک و تردید بسیار در افراد می‌شود که این شک و تردید همواره بر وجود آن‌ها حاکم است. فرد در همه لحظاتی که برای رسیدن به اهدافش تلاش می‌کند، ترس از شکست در او وجود دارد و روح و ذهنش را آزار می‌دهد و مرتب نگران واکنش دیگران و عکس‌العمل آنان در برخورد با شکست خودش است.

این ترس به‌مرور آن‌قدر در وجود فرد رخنه می‌کند و کل ذهن و فکرش را درگیر می‌کند که همین ترس موجب از دست دادن تمرکز و روحیه و در نهایت شکست او می‌شود.

 

۲. نبود تعهد

بسیاری از افراد باوجود استعدادها و توانایی‌های سرشاری که دارند، تعهدی به اهداف اصلی‌شان ندارند. تا زمانی که این تعهد به هدف وجود نداشته باشد، مهارت و استعداد سرشار هم مفید نخواهند بود و فرد در مواجهه با اولین چالش‌ها و سختی‌ها، شکست را قبول کرده و از ادامه مسیر منصرف خواهد شد.

تا زمانی که تعهد شخصی برای رسیدن به هدف اصلی وجود نداشته باشد، نباید منتظر موفقیت بود.

 

پست مرتبط: خطر مطالعه و یادگیری زیاد را جدی بگیرید! + سخنرانی تد در مورد مسیر موفقیت

 

۳. نبود اعتقاد

تا زمانی که فرد به ایده و هدف خود اعتقاد نداشته باشد، مهارت و استعداد هیچ کمکی برای دستیابی به آن نخواهد کرد.

در درجه اول‌شخص باید در مورد هدف و ایده اصلی خودش متقاعد شده باشد و درصورتی‌که این اتفاق نیفتد، تأثیر مهارت و استعداد در مسیر رسیدن به هدف صفر خواهد بود.

 

۴. درس نگرفتن از اشتباهات گذشته

یکی از اصول اصلی موفقیت، درس گرفتن از شکست‌ها و ناکامی‌های گذشته است. خیلی از اوقات افراد مهارت و استعداد کافی را دارند ولی به دلیل اینکه اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند، دوباره شکست می‌خورند.

 

پست مرتبط: بهترین زمان برای هدفگذاری مجدد + سخنرانی تیم فریس در تد درمورد هدفگذاری

 

۵. نبود استقامت و پایداری

برای دستیابی به هر موفقیتی نیاز هست که یک مسیر پرپیچ‌وخم و دشوار را پیمود که پر از موانع و مشکلات است که اتفاقاً غلبه بر آن‌ها هم کار آسانی نیست.

در این مسیر تنها کسانی موفق خواهند شد که بتوانند با مقاومت و پشتکار به مشکلات غلبه کنند و مسیر را تا انتها بپیمایند. درصورتی‌که این استقامت و پایداری وجود نداشته باشد، استعداد و مهارت سرشار هم مشکلی را حل نخواهد کرد.

 

۶. کمبود اعتمادبه‌نفس

برای کسب موفقیت‌ها بزرگ و چشمگیر لازم است که در ابتدا فرد به خودش و توانایی‌هایش اعتقاد و ایمان داشته باشد و خودش را لایق رسیدن به آن موفقیت‌ها بداند. در غیر اینصورت فردی که در میزان اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس کمبود دارد، با دارا بودن مهارت‌ها و استعدادهای فراوان هم شکست‌های سختی را متحمل خواهد شد.

 

پست مرتبط: توصیه‌هایی از جیم ران برای موفقیت

 

۷. اعتقاد به شانس و اقبال

افراد زیادی هستند که اعتقاد زیادی به بخت و اقبال دارند و به نظرشان خوش‌شانسی تأثیر زیادی در کسب موفقیت در زندگی دارد. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که فرد معتقد باشد بدشانس هم هست. در این صورت مدام منتظر شکست خودش خواهد بود و درنهایت هم به دلیل داشتن چنین اعتقادات و انتظاراتی شکست خواهد خورد. البته نیاز به گفتن نیست که میزان استعداد و مهارت هم در این شکست‌ها هیچ تأثیری ندارد.

 

جمع‌بندی

در این نوشتار سعی کردم ۷ عامل از عوامل مهمی را که تأثیر زیادی در شکست افراد دارند و اغلب نادیده گرفته می‌شوند، توضیح دهم. بسیاری از افراد معمولاً توجهی به این جنبه‌ها ندارند و بعد از شکست هم در پی بررسی عوامل و علل آن برنمی‌آیند و اولین دلیل شکستها را نبود مهارت و استعداد بیان می‌کنند و با این ذهنیت از ادامه مسیر منصرف می‌شوند.

بهتر است با شناخت این عوامل قبل از وقوع شکست از آن پیشگیری کنیم و اگر با این مشکلات مواجه هستیم، قبل از شروع به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی این ایرادات و کاستی‌ها را در خودمان رفع کنیم.

 

پست مرتبط: برندسازی شخصی چیست ؟ + سخنرانی تد در مورد تأثیرات پنهان شبکه‌های اجتماعی

 

۵ باوری که مانع تحقق رؤیاهایتان خواهد شد

در ادامه می‌توانید ویدئوی یک سخنرانی تد را ببینید که در آن سخنران از ۵ باوری که باعث خواهند شد تا ما به رؤیاهایمان نرسیم و آن‌طور که باید از زندگی لذت نبریم، اشاره می‌کند.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *