بهترین زمان برای هدفگذاری مجدد + سخنرانی تیم فریس در تد درمورد هدفگذاری

بهترین زمان برای هدفگذاری مجدد چه زمانی است؟ در کدام مقاطع از زندگی بهتر است که لیست اهدافمان را بازنگری کنیم؟ یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهای زندگی تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن‌هاست.

افراد موفق فهرستی از اهداف دارند که مدام آن را مرور کرده و در ذهن و فکر خود ثبت می‌کنند و تمام اوقات اعمال و اقداماتشان را در جهت دستیابی به آن‌ها تنظیم می‌کنند. ولی این لیست همیشه ثابت نیست و لازم است که گاهی اوقات مورد بازبینی قرار گرفته و مجدداً نوشته شود.

بهترین موقع برای اینکه اهدافمان را بازبینی و لیست آن را اصلاح کنیم و یا اگر هدف‌گذاری نکرده‌ایم، به‌صورت مدون و اصولی شروع به هدف‌گذاری کنیم، چه زمانی است؟

در ادامه ۶ مورد از بهترین زمان‌ها برای بازبینی و اصلاح لیست اهداف بیان می‌شود.

 

پست مرتبط: انتخاب هدف مهم است یا انتخاب مسیر رسیدن به هدف؟

 

۱. وقتی به دنبال نتایج جدید هستیم

اگر روزی احساس کنیم که برخی حوزه‌ها و زمینه‌های زندگی‌مان قابل‌بهبود هستند و می‌توانیم رشد کنیم، یا در جایگاهی قرار داریم که از آن راضی نیستیم و می‌توانیم جایگاه بهتری را کسب کنیم، در این صورت بهتر است که لیست اهداف خودمان را بازنگری کرده و اهداف جدیدی برای خودمان تنظیم کنیم.

 

۲. وقتی‌که یک اتفاق پیش‌بینی‌نشده در زندگی رخ می‌دهد

گاهی اوقات درحالی‌که ما مشغول زندگی عادی خودمان هستیم، ناگهان خبری می‌شنویم و یا اتفاقی می‌افتد که باعث تغییر در روند زندگی ما می‌شود. این اتفاقات ممکن است باعث افزایش یا کاهش سرعت پیشرفت ما در زندگی شود. برای مثال برنده شدن در یک قرعه‌کشی و یا حادثه‌ای ناگوار.

هرکدام از این رویدادها باعث می‌شود نیاز به بازبینی اهداف و هدف‌گذاری مجدد داشته باشیم.

 

پست مرتبط: توصیه‌هایی از جیم ران برای موفقیت

 

۳. وقتی می‌خواهیم از بن‌بست خارج شویم

زمان‌هایی در زندگی پیش می‌آید که ما احساس می‌کنیم در یک بن‌بست گیر افتاده‌ایم و نیاز به یک تغییر روند اساسی داریم. مقاطعی در زندگی مشکلاتی پیش می‌آید که در صورت ادامه روش و مدل ذهنی قبلی، آن مشکلات قابل حل‌وفصل نخواهند بود. چنین برهه‌هایی بهترین زمان برای تغییر طرز فکر و بازنگری اهداف و اصلاح آن‌هاست.

 

۴.  بعد از یک شکست بزرگ

گاهی اوقات در زندگی وقتی همه‌چیز به‌صورت عادی پیش می‌رود، ناگهان با یک شکست یا ناکامی بزرگ مواجه می‌شویم. در چنین مواقعی باید کوشید که شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده و به‌هیچ‌وجه ناامید و مأیوس نشد.

این‌طور مواقع زمان خوبی برای بازبینی اهداف و بازنگری در لیست اهداف پیش رو است.

 

پست مرتبط: خطر مطالعه و یادگیری زیاد را جدی بگیرید! + سخنرانی تد در مورد مسیر موفقیت

 

۵. بعد از یک پیروزی بزرگ

اشتباهی که بسیاری از افراد در زندگی‌شان مرتکب می‌شوند این است که پس از کسب یک پیروزی بزرگ بلافاصله از تلاش و کوشش دست می‌کشند و با سپری کردن اوقات خود به بطالت به خیال خود روزها را به خوشی سپری می‌کنند. درحالی‌که در چنین مواقعی نباید از تلاش دست برداشت و باید با هدف‌گذاری مجدد و بازنگری لیست اهداف باقدرت و انرژی بیشتری به مسیر ادامه داد.

 

۶. در شروع سال نو

معمولاً شروع سال نو موقعیتی برای مرور روندها، اتفاقات، نقاط قوت و ضعف در عملکرد سال قبل است. حال و هوای شروع سال باعث می‌شود افراد بتوانند با تمرکز بیشتری در مورد سال جدید و اهدافی که در آن باید دنبال کنند، تصمیم بگیرند.

البته صرفاً هدف‌گذاری در ابتدای سال نمی‌تواند تأثیر زیادی در کیفیت حرکت به سمت اهداف داشته باشد ولی می‌توان از این موقعیت به نحو مطلوبی برای بازبینی و بازنگری اهداف در سال جدید استفاده کرد.

 

پست مرتبط: اولین شرط دستیابی به اهداف

 

جمع‌بندی

هدف‌گذاری و پیگیری و مرور اهداف یکی از تأثیرگذارترین امور در مسیر موفقیت است. البته بررسی مداوم و منظم اهداف و بازنگری در آن‌ها همواره می‌تواند باعث تمرکز بیشتر ما بر اهداف و همچنین کسب انرژی بیشتر برای ادامه راه شود.

در این نوشته سعی کردم شش مورد از مناسب‌ترین موقعیت‌ها را برای بازبینی و تنظیم مجدد اهداف معرفی کرده و توضیح دهم.

 

پست مرتبط: علنی کردن اهداف شخصی یا مخفی کردن آن‌ها؟

 

نوشتن ترس‌ها به جای نوشتن اهداف

در ادامه این پست می‌توانید یک سخنرانی تد از تیم فریس را ببینید که بسیار آموزنده و تأثیرگذار است و به نکات خیلی خوبی در آن اشاره و توصیه‌های کاربردی و جالبی را مطرح می‌کند که برای هرکسی می‌تواند الهام‌بخش باشد و باعث کسب موفقیت‌های بزرگ در زندگی‌اش شود.

 

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

 

توصیه می‌کنم تماشای این سخنرانی عالی را از دست ندهید.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *