برندسازی شخصی چیست ؟ + سخنرانی تد در مورد تأثیرات پنهان شبکه‌های اجتماعی

یکی از موضوعات رایج این روزها در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی، برندسازی شخصی و یا همان پرسونال برندینگ (Personal Branding) است که اکثر افرادی که به‌صورت منظم در این فضاها فعالیت دارند و در هر شغل و حرفه‌ای که هستند به دنبال برندسازی شخصی‌اند.

من هم بنا به علاقه خودم به کسب اطلاعات در این زمینه و یادگیری اصول و روش‌های آن، تصمیم گرفته‌ام مطالبی در این زمینه بخوانم و بنویسم. همان‌طور که مخاطبان این وبلاگ هم می‌دانند من معمولاً موضوعات و مطالبی را که در حال مطالعه و یادگیری آن‌ها هستم در اینجا منتشر می‌کنم و توضیحاتی را در مورد آن‌ها ارائه می‌کنم.

استاد عزیزم محمدرضا شعبانعلی هم نوشته‌ای در مورد این موضوع در روزنوشته‌هایش داشته است که می‌توانید از طریق این لینک آن را مطالعه کنید.

 

پست مرتبط: توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

 

برندسازی شخصی چیست ؟

در ادامه چند تعریف از برندسازی شخصی از منابع مختلف ارائه می‌شود.

برندسازی شخصی عبارت از ایجاد و ترویج نامی است که شما به آن نام شناخته می‌شوید. برند شخصی شما درواقع ترکیبی منحصربه‌فرد از تجارب و مهارت‌های شماست. برندسازی درست، مناسب و مؤثر باعث تمایز شما از دیگر افراد تأثیرگذار در حوزه تخصصی‌تان خواهد شد. (+)

پرسونال برندینگ فراتر از نشان دادن هویت و تصویر شخص است. برندسازی شخصی درواقع هرکاری است که شما انجام می‌دهید تا خودتان را از سایرین متمایز کرده و به فروش برسانید. این کارها می‌توانند شامل داشتن مهارت‌های خاص، حضور در موقعیت‌های خاص، شبکه‌سازی و یا حضور در شبکه‌های خاص و یا استفاده از تاکتیک‌های خاص برای دیده شدن، باشند. (+)

برندسازی شخصی به معنای انجام اقداماتی به‌منظور به وجود آوردن شکل درستی از پاسخ احساسی است که شما می‌خواهید مخاطبانتان هنگام شنیدن نام شما، مشاهده تصویر شما و یا ملاقات حضوری‌تان در ذهن‌شان به وجود بیاید. (+)

 

پست مرتبط: اصول راه‌اندازی کسب و کار براساس برند شخصی

 

تأثیر برندسازی شخصی در کسب‌وکارها

این روزها هرکسی در هر زمینه تخصصی که مشغول به کار است و دارای برند شخصی نیست، ناخواسته در حال از دست دادن فرصت‌های بسیاری در فضای رقابتی کسب‌وکار است.

با توجه به رقابت شدید اشخاص مختلف در فروش محصولات و خدمات خود، بسیاری از طرف‌های موفق در این میدان‌های رقابتی به دلیل دارا بودن برند شخصی قوی و شناخته‌شده است که موفق به کسب سود چشم‌گیر می‌شوند.

بسیار از برندهای مطرح به دلیل شهرت و خوش‌نامی خود در بین مردم، کالاها و خدمات مشابه با رقبای خود را گاها با قیمت‌های چند برابری عرضه می‌کنند که این موضوع صرفاً به دلیل مقبولیت بالای برند و اقبال مردم به آن است.

 

پست مرتبط: ۶ مزیت راه‌اندازی کسب و کار براساس برند شخصی

 

نقش فضای وب و شبکه‌های اجتماعی در برندسازی شخصی

هرروز که می‌گذرد برند شخصی در جامعه مخصوصاً در بین افراد تأثیرگذار فراگیرتر و اهمیت آن بیشتر می‌شود. برای اینکه فرد بخواهد برند شخصی و تصویر موفق، موجه و قابل‌اعتمادی از خود ارائه دهد، لازم است که علاوه بر ارائه خدمات و محصولات باکیفیت و راضی‌کننده نسبت به رقبای خود، در فضای اینترنت هم فعالیت اثربخشی داشته باشد.

امروزه بخش مهم و بزرگی از برندسازی شخصی در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. با توجه به فراگیری استفاده از اینترنت در بین اقشار مختلف مردم، ساخت برند شخصی در فضای وب و با استفاده از امکانات آن، فراگیرتر و کم‌هزینه‌تر شده است.

این موضوع باعث شده هر فردی با هر نوع توانایی و تخصصی در پی ساخت برند شخصی خود با استفاده از امکانات رایگان این فضا باشد.

برای اینکه بتوان در زمینه برندسازی شخصی در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی موفق ظاهر شد، باید همواره حضور فعال در این فضاها داشت و با انتشار محتوای مرتبط، تخصصی، مفید و جالب برای مخاطبان، پاسخگوی سؤالات آنان بود.

البته این موارد به میزان زیادی به زمینه فعالیت و مخاطبان آن نیز بستگی دارد.

یکی از مهم‌ترین اصول ساخت برند شخصی، نمایش صفحه شخصی فرد در صفحه اول و رتبه‌های اول با جستجوی نام او در موتورهای جستجو است. این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در شناخت دیگران و اعتبار او در فضای وب داشته باشد.

 

پست مرتبط:  اتیکت حضور در شبکه‌های اجتماعی

 

جمع‌بندی

در این پست سعی کردم توضیحات کلی و مختصری در زمینه برندسازی شخصی و نقش آن در جایگاه افراد در فضای رقابتی کسب‌وکار ارائه کنم.

در پست‌های بعدی مربوط به این موضوع سعی خواهم کرد ابعاد مختلف و اصول این کار را تا حد امکان و براساس برخی منابع موجود بررسی کرده و توضیح دهم.

 

تأثیر پنهان شبکه‌های اجتماعی

در ادامه می‌توانید ویدئوی یک سخنرانی تد را مشاهده کنید که سخنران در آن از زوایای پنهان تأثیرات ارتباطات افراد با یکدیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی سخن می‌گوید و موارد جالبی را مطرح می‌کند که گاها باور آن‌ها سخت است.

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *