بایدهایی که باعث شکست ما خواهند شد + سخنرانی آلن دوباتن ( فلسفه موفقیت )

قبلا هم به این نکته اشاره کرده‌ام که همه افراد عاقل در زندگی‌شان به دنبال رشد و پیشرفت هستند. این خواسته جز با هدف‌گذاری درست و برنامه‌ریزی حساب‌شده امکان‌پذیر نخواهد بود.

در کنار هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای دستیابی به آن‌ها، موضوع دیگری که بسیار مهم و تأثیرگذار است، مدل ذهنی ماست. مدل ذهنی باعث می‌شود ما در موقعیت‌های مختلف تصمیماتی بگیریم و اقداماتی کنیم که باعث تغییر مسیر و روند حرکتمان در جهت نزدیک شدن به هدف و یا دور شدن از آن شود.

براساس مدل ذهنی‌مان، یک سری بایدها و نبایدها و اصول برای خودمان تعریف می‌کنیم و شاید برخی از این بایدها و نبایدها در دل همان مدل ذهنی نهفته باشند. این بایدها و نبایدها گاها بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده هستند و این احتمال وجود دارد که باعث شوند ما در برخی مواقع از برنامه عقب بمانیم و یا مسیر اشتباهی را در پیش بگیریم.

 

پست مرتبط: برای کسب موفقیت در زندگی هم سخت کار کنید هم هوشمندانه + سخنرانی تد

 

نقل‌قول آموزنده‌ای درباره این موضوع از آلبرت آلیس در متمم منتشر شده بود که دوست دارم در مورد آن برایتان بنویسم.

فلسفه موفقیت

سه باید هست که ما را عقب نگه می‌دارد:

من باید نتیجه خوب بگیرم.

تو باید با من خوب رفتار کنی.

دنیا باید آسان باشد.

“آلبرت آلیس”

 

چندین پیام ارزشمند و آموزنده در دل این جمله نهفته است. پیام کلی این نقل‌قول را می‌توان در این موضوع خلاصه کرد که برای پیشرفت در زندگی لازم است از سه باید و سه الزام ذهنی دوری کنیم که در ادامه هرکدام از این الزامات را به‌صورت خلاصه توضیح خواهم داد.

 

پست مرتبط: مهم‌ترین مهارت لازم برای موفقیت در زندگی + سخنرانی درمورد تصمیم‌های سخت

 

لزوم گرفتن نتیجه خوب

یکی از تفکرات و الزاماتی که بسیاری از افراد در زندگی دارند این است که همیشه باید نتایج خوب در زندگی بگیرند. یعنی هر جا که احتمال شکست و یا گرفتن نتیجه‌ای که مدنظرمان نیست در زندگی وجود داشته باشد، از گام گذاشتن در آن مسیر باید پرهیز کرد.

این دیدگاه و مدل ذهنی باعث خواهد شد که فرد به یک انسان محافظه‌کار تبدیل شود که قدرت هیچ ریسکی را ندارد و تنها کارهایی را انجام دهد که از موفقیت در آن کارها مطمئن است. این طرز تفکر مطمئناً افراد را از رسیدن به بسیاری از قله‌ها بازخواهد داشت.

 

پست مرتبط: توصیه‌هایی از جیم ران برای موفقیت

 

لزوم رفتار خوب دیگران

باید دیگری که باعث عقب ماندن ما در زندگی خواهد شد، داشتن انتظار رفتار خوب از دیگران در برخورد با ما است. این موضوع هم ما را به سمت محافظه‌کاری و حرکت کردن در مسیر موردنظر اکثریت سوق خواهد داد. اینکه ما همواره رفتارها، اقدامات و تصمیم‌هایمان با هدف جلب رضایت و دریافت تأیید از دیگران باشد، مطمئناً همواره باعث درجا زدنمان خواهد شد. درنتیجه نخواهیم توانست از جمع فاصله بگیریم و در حد متوسط جامعه باقی خواهیم ماند.

بنابراین یکی از الزاماتی که باید از فکر و ذهن خودمان حذف کنیم، لزوم رفتار خوب و دریافت تأیید از دیگران است. به‌جای این کار بهتر است بر اساس تعقل و منطق خودمان تصمیم گرفته و اقدام کنیم.

حتی این احتمال وجود دارد که در هنگام شکست و یا اقدام در جهت دستیابی به اهدافمان با رفتار سرد و ناامیدکننده اطرافیانمان مواجه شویم. در این مواقع این ما هستیم که باید شرایط را مدیریت کرده و مصمم‌تر از قبل به حرکت در مسیری که به آن اعتقادداریم، ادامه دهیم.

 

پست مرتبط: انتخاب هدف مهم است یا انتخاب مسیر رسیدن به هدف؟

 

لزوم آسان بودن دنیا

بسیاری از افراد بزرگ‌ترین هدفشان در زندگی این است که کوچک‌ترین سختی و مشقتی در زندگی متحمل نشوند و کل تلاششان را برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهند. درحالی‌که رسیدن به اهداف بزرگ و کسب موفقیت‌های چشمگیر جز با سختی و مشقت و تحمل مسیرهای پرپیچ‌وخم قابل تحقق نیست. مطمئناً راحت‌طلبی به پیشرفت و ترقی منتهی نخواهد شد.

بنابراین اگر می‌خواهیم در زندگی پیشرفت کنیم و همواره در مسیر موفقیت گام برداریم نبایستی به دنبال داشتن زندگی آسان و بدون سختی و تلاش باشیم.

 

پست مرتبط: اولین شرط دستیابی به اهداف

 

سخنرانی آلن دوباتن در مورد فلسفه موفقیت

در ادامه می‌توانید ویدئوی سخنرانی آلن دوباتن در کنفرانس تد را مشاهده کنید که در آن سخنران فلسفه متفاوتی را در مورد موفقیت مطرح می‌کند. از فرصت‌های برابر رشد در دنیای جدید برای همگان، از دلایل حسادت افراد نسبت به هم، از ترس ما از قضاوت‌های دیگران و تغییر علاقه‌مان به شغل‌های مختلف بر اساس دیدگاه‌ها و نظرات مردم جامعه سخن می‌گوید و نکات بسیار مفید دیگری را بیان می‌کند.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *