مهم‌ترین مهارت لازم برای موفقیت در زندگی + سخنرانی درمورد تصمیم‌های سخت

مهارت نه گفتن

زمان، نایاب‌ترین و گران‌بهاترین دارایی ما در زندگی است.

برای رشد و موفقیت در عرصه‌های مختلف مهم‌ترین کار، مدیریت زمان و تخصیص درست و اصولی این منبع ارزشمند به فعالیت‌های مختلف است.

شرط لازم برای مدیریت درست زمان و تخصیص اصولی آن به مهم‌ترین و ضروری‌ترین فعالیت‌ها این است که ما اختیار کامل زمان‌های خودمان را در دست داشته باشیم و بتوانیم فعالیت‌هایمان را به‌درستی اولویت‌بندی کنیم.

 در اینجا دو موضوع مهم مطرح می‌شود: اول: داشتن اختیار کامل زمانمان برای برنامه‌ریزی و دوم: اولویت‌بندی درست اهداف و فعالیت‌ها برای بهره‌برداری حداکثری از زمان محدودمان.

من در این پست قصد دارم در مورد موضوع اول که به دست گرفتن اختیار کل زمان‌های در اختیارمان هست، بنویسم.

برخی مواقع به علت تقاضاها و درخواست‌هایی که از ما می‌شود، ناچار به تخصیص وقتمان به دیگران هستیم.

در این میان افرادی موفق هستند و بیشتر پیشرفت می‌کنند که هنر و مهارت نه گفتن را در مواقعی که کار مهم‌تری دارند و یا پاسخ به درخواست دیگران در اولویت‌شان نیست، داشته باشند.

نه گفتن به دوستان و آشنایان، نه گفتن به فعالیت‌هایی که خوشایند ما هستند ولی در بلندمدت نتیجه و بهره‌ای برای ما نخواهند داشت، نه گفتن به فعالیت‌های بی‌فایده، نه گفتن به تنبلی و بی‌حوصلگی، همه نمونه‌هایی از هنر و مهارت نه گفتن هستند.

بسیاری از اوقات پیش می‌آید که ما دوست داریم در مقابل درخواستی نه بگوییم ولی آن موقع که باید کلمه «نه» گفته شود، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

 

پست مرتبط: آیا شما هم مشکل کمبود زمان دارید؟

 

«نه» گفتن نشانه این نیست که شما انسان بدی هستید

وقتی ما در مقابل درخواست فرد دیگری پاسخ منفی می‌دهیم به این معنی نیست که ما فردی بی‌ادب یا خودخواه هستیم بلکه این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که امور مهم‌تر و با اولویت بالاتری در آن زمان برای انجام داریم.

این احساس ریشه در کودکی‌های ما دارد. در زمان کودکی به ما آموخته‌اند که هرچقدر پاسخ مثبت بدهیم، بهتر است و هرچقدر بیشتر به حرف دیگران گوش کنیم، عکس‌العمل‌های بهتری دریافت خواهیم کرد و در مقابل برای هر پاسخ منفی، عکس‌العمل‌های منفی و ناخوشایندی از پدر و مادر و معلم و اطرافیان دریافت خواهیم کرد.

این طرز برخوردها در گذر زمان باعث شده‌اند که این موضوع به‌عنوان یک اصل و قانون کلی در ذهن ما پذیرفته شود.

بنابراین اولین گام در اصلاح این رویه، پذیرفتن این قانون است که «نه» گفتن به‌هیچ‌وجه نشان‌دهنده خودخواهی و بی‌ادبی ما نیست.

 

پست مرتبط: توصیه‌هایی از جیم ران برای موفقیت

 

ارزش خودتان را درک کنید

گام دوم در مسیر تمرین نه گفتن در مقابل درخواست دیگران این است که ارزش و جایگاه خودمان را به‌خوبی درک بکنیم.

ما باید بپذیریم که مهم‌ترین شخص زندگی خودمان هستیم و تأیید یا عدم‌تأیید دیگران باعث تغییر در جایگاه و ارزش ما نخواهد شد و برای اینکه فردی ارزشمند باشیم، بیشتر از اینکه نیاز به تایید دیگران داشته باشیم، نیاز به این داریم که به بهترین شکل ممکن از وقتمان برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم.

 

آیا واقعاً ارزش دارد؟

گام سوم برای اینکه بتوانیم پاسخ منفی به دیگران بدهیم این است که ببینیم آیا درخواست  مطرح‌شده ارزش پاسخ مثبت را دارد؟ و آیا تخصیص وقتمان به این کار جزو اولویت‌های ما هست یا نه؟

با توجه به تراکم کاری و اولویت‌بندی‌های زندگی روزمره خودمان، به این موضوع فکر کنیم که دادن پاسخ مثبت و پذیرفتن درخواست دیگران باعث می‌شود ما چه چیزهایی را از دست دهیم.

 

پست مرتبط: اهمیت تخصیص درست منابع در زندگی

 

چگونه به درخواست دیگران پاسخ منفی دهیم

روش‌ها و اصول مختلفی برای دادن پاسخ منفی به دیگران و نپذیرفتن درخواست آنان وجود دارد که در ادامه برخی از موارد مهم را برایتان توضیح خواهم داد.

 

مانند یک فرد حرفه‌ای نه بگویید

برای نه گفتن واقعیت را بگویید و درصورتی‌که تمایل ندارید، دلایل خود را بازگو نکنید ولی بر گفته خود تأکید و هر چند بار که نیاز بود پاسخ منفی خودتان را تکرار کنید.

 

پست مرتبط: بهترین روش دستیابی به موفقیت

 

انجام کار را به آینده موکول نکنید

درصورتی‌که تمایلی به انجام کاری ندارید، اصلاً لازم نیست برای رهایی از دشواری نه گفتن و به این امید که فرد از خواسته‌اش منصرف شود، انجام آن کار را به آینده موکول کنید. بنابراین با قاطعیت پاسخ منفی خودتان را مطرح کنید.

 

در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دهید

برخی افراد عادت دارند که برای فرار از دادن پاسخ منفی، مدام آن را به بعد موکول کنند و فرد مقابلشان را در انتظار نگه‌دارند.

درصورتی‌که تصمیم به دادن پاسخ منفی دارید، سعی کنید آن را در همان ابتدا بگویید.

 

پست مرتبط: تصمیم‌گیری و اقدام به‌موقع، لازمه موفقیت

 

توضیح کوتاهی برای پاسخ منفی خود ارائه کنید

با توجه به میزان صمیمیت و رابطه شما با فرد مقابل، احتمالاً نیاز باشد در مورد دلیل «نه» گفتن توضیح دهید ولی لازم نیست که تمام داستان زندگی خودتان را تعریف کنید.

شاید لازم باشد برای دوستان صمیمی خودتان توضیحات کاملی بدهید ولی نیازی نیست که همیشه و در همه موقعیت‌ها و به هر فردی توضیح دهید.

 

پیشنهاد جایگزین ارائه دهید

درصورتی‌که تمایل ندارید و یا برایتان سخت است که پاسخ منفی به ‌طرف مقابلتان بدهید، بهتر است یک جایگزین برای فرد مقابل ارائه کنید.

فقط توجه داشته باشید که جایگزین ارائه‌شده، وقت و انرژی کمتری از شما بگیرد و اینکه واقعاً به انجام فعالیت جایگزین تمایل داشته باشید.

 

پست مرتبط: ۴ مهارت ساده برای موفقیت در ارتباطات اجتماعی

 

همواره «نه» گفتن را تمرین کنید

در دنیای امروز که زمان و توجه کمیاب‌ترین و گران‌بهاترین دارایی‌های هر شخص هستند، هنر «نه» گفتن یک مهارت مهم و تعیین‌کننده در موفقیت و پیشرفت افراد است. بنابراین تا می‌توانید این مهارت را تمرین کنید تا به‌خوبی یاد گرفته و در زندگی روزمره‌تان به‌کارگیرید.

مطمئناً با انجام این کار موفقیت‌های بزرگی نصیبتان خواهد شد.

شاید نیازی به ذکر این نکته نباشد که هدف از این نوشته ترغیب شما به ارائه پاسخ منفی به هر درخواست از طرف دیگران  و در اولویت مطلق قرار دادن منافع فردی نیست بلکه منظور از دادن پاسخ منفی در این پست، مواقعی است که اطرافیان و دوستان گاه‌وبی‌گاه درخواست‌هایی مطرح می‌کنند که علاوه بر اینکه باعث اتلاف وقت خودشان است، بلکه باعث اتلاف وقت ما هم خواهد خواهد شد.

 

پست مرتبط: اهمیت انتخاب‌ها در زندگی ما انسان‌ها

 

انتخاب‌های سخت

در ادامه می‌توانید ویدئوی یک سخنرانی تد را تماشا کنید که در آن سخنانی جالب و تأثیرگذار در مورد تصمیمات سخت زندگی و فلسفه این تصمیمات گفته می‌شود.

 

پست مرتبط: تد چیست ؟ (همه چیز درباره کنفرانس های تد)

 

مطمئناً تماشای این ویدئو نوع نگاه شما را به انتخاب‌های سخت زندگی‌تان تغییر خواهد داد.

پی‌نوشت: موارد اشاره‌شده در این پست، تنها دیدگاه‌ها و نظرات شخصی بنده هستند و بر اساس مقالات، تحقیقات و نظریه‌های علمی نگاشته نشده‌اند.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *