۴ مهارت ساده برای موفقیت در ارتباطات اجتماعی

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی

همه ما می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل موفقیت افراد در زندگی شغلی و خانوادگی و همچنین داشتن جایگاهی مناسب در اجتماع، دارا بودن سطح مناسبی از مهارت‌های ارتباطی است.

درصورتی‌که فردی در این زمینه ضعف داشته باشد یا توجهی به آن نکند، مطمئناً در جنبه‌های مختلف زندگی به مشکل بر خواهد خورد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری مهارت‌های ارتباطی از طریق آموزش، تمرین و تکرار قابل یادگیری هستند؛ پس برای اینکه بتوانیم ارتباطات خوبی با همکاران، دوستان و اطرافیانمان داشته باشیم، کافی است به نقاط ضعف خودمان آگاهی داشته و درصدد رفع آن‌ها برآییم.

برخی مهارت‌های ارتباطی وجود دارند که ساده و پیش‌پاافتاده هستند ولی باوجود سادگی، خیلی از اوقات و در بسیاری از ارتباطات روزمره، ما آن‌ها را نادیده می‌گیریم و چه‌بسا این کار به ضررمان تمام شده است.

من در این نوشته قصد دارم ۴ مورد از این مهارت‌های ساده را که تأثیرگذار هستند و رعایت آن‌ها می‌تواند اثرات مثبت فراوانی برایمان داشته باشد، برای یادآوری و تأکید بیشتر توضیح دهم.

۱. مهارت درک متقابل

در دنیای امروز برقراری ارتباط با دیگران و درک احساسات آنان یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌هاست.

مهارت‌های ارتباطی

برای همدلی با دیگران ما باید بتوانیم شرایط افراد را درک کرده و خودمان را جای آنان بگذاریم. در این صورت قادر خواهیم بود به بهترین شکل ممکن نیازها و مشکلات آنان را متوجه شویم.

علاوه بر این باید همیشه با دیگران آن‌گونه رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود.

این رفتارها مطمئناً آثار مثبت فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی‌مان خواهد داشت.

۲. مهارت گوش دادن

تنها گوش دادن به سخنان افراد کافی نیست بلکه باید سعی کنیم شنونده فعالی هم باشیم. به این صورت که کاملاً با صحبت‌های فرد مقابل درگیر شده و عکس‌العمل‌های مناسب نشان دهیم.

علاوه بر این لازم هست تماس چشمی خودمان را حفظ کرده و در صورت پذیرفتن سخنان فرد مقابل سرمان را به نشانه تأیید تکان دهیم و اگر ابهامی پیش آمد، در مورد آن از فرد مقابل سؤال کنیم.

مهارت‌های ارتباطی

از قطع کردن سخنان دیگران پرهیز کنید و بعد از اتمام حرف‌هایشان مکثی کرده و بعد از مدت کوتاهی اندیشیدن پاسخ دهید.

با رعایت این موارد، تأثیر بسیار مثبتی بر روی فرد مقابل گذاشته و آثار آن را در ارتباطات بعدی‌تان مشاهده خواهید کرد.

۳. مهارت برخورد مثبت با دیگران

سعی کنید به هنگام دیدن هرکدام از همکاران، دوستان و آشنایان با لبخند به استقبال آن‌ها رفته و سلام و احوالپرسی گرمی انجام دهید. در این صورت شما هم از دیگران لبخند و برخورد گرم دریافت خواهید کرد و ذهنیت دیگران نسبت به شما بسیار مثبت خواهد بود.

همچنین درصورتی‌که با دیگران برخورد محترمانه داشته باشید، دیگران هم به شما احترام خواهند گذاشت.

۴. مهارت همکاری

یکی از اصول مهم کار در سازمان‌ها و شرکت‌ها، داشتن روحیه کار تیمی است تا بتوان به اهداف کلان سازمان دست‌یافت.

درصورتی‌که فردی به‌صورت کامل از وظایف خود اطلاع نداشته باشد، نخواهد توانست کار خود را به‌درستی انجام دهد و به‌این‌ترتیب کار تیمی به‌خوبی پیش نرفته و احتمال شکست افزایش خواهد یافت.

مهارت‌های ارتباطی

بنابراین سعی کنید در کارهای تیمی و سازمانی حداکثر همکاری را با سایرین انجام داده و مطمئن شوید که علاوه بر شما، آن‌ها هم به‌خوبی از اختیارات و وظایف خود آگاه هستند. این کار به نفع همه افراد سازمان خواهد بود و شما هم از این طریق دستاوردهای خوبی کسب می‌کنید.

موارد گفته‌شده، اصولی ساده و پیش‌پاافتاده بودند که اکثر افراد با آن‌ها آشنایی دارند. ولی معمولاً این موارد در عمل نادیده گرفته می‌شوند که نهایتاً منجر به بروز مشکل در ارتباطات با دوستان، همکاران و آشنایان می‌شود.

 

مطالب پیشنهادی بر ای مطالعه:

اتیکت چیست؟

احترام به خود قبل از احترام به دیگران

چگونگی مواجهه با رفتار نادرست دیگران

توسعه برند شخصی با وبلاگ نویسی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *