احترام به خود قبل از احترام به دیگران

احترام به خود قبل از احترام به دیگران

احترام به خود قبل از احترام به دیگران

پیش‌نوشت: این مطلب، مستند و بر اساس منابع و مقالات علمی نبوده و تنها دربردارنده نظرات و دیدگاه‌های شخصی بنده است.

متن اصلی: قبلاً در مطلب «اتیکت چیست؟» در مورد اتیکت رفتاری و تعاریف آن توضیح دادم و در آنجا تعریفی کامل از اتیکت به نقل از متمم ارائه کردم که در آن گفته ‌شده بود:

«اتیکت، مجموعه آداب و اصول و قواعدی است که کمک می‌کند در محیط کار و زندگی، در فضای حقیقی و مجازی، در مذاکره و نمایشگاه،‌ در مهمانی‌ها و میزبانی‌ها، تصویری مثبت از خود برای دیگران بسازیم و کمک کنیم که حضور ما، تأثیری مثبت بر فضای جمع داشته باشد. اتیکت را شاید بتوان شکلی از اخلاق مدرن دانست. شاید هم روشی برای تأثیرگذاری مثبت بر مخاطب

به نظر می‌رسد پیش‌نیاز و لازمه اصلی رعایت اتیکت در مکان‌ها و موقعیت‌های عمومی، در درجه اول احترام به خویشتن و رعایت اصول و قواعد اتیکت در سخن گفتن و رفتار با خود است.

تنها با سخن گفتن درونی مناسب با خودمان و رعایت اصول اتیکت در خلوتمان است که می‌توانیم این قواعد را در افکار و رفتارمان نهادینه کنیم. ما در درجه اول باید به شخص خودمان احترام بگذاریم تا بتوانیم این رفتار را نسبت به دیگران هم داشته باشیم و درنهایت از دیگران هم انتظار داشته باشیم تا با ما درست رفتار کنند.

با توجه به اهمیت و تأثیر رعایت اتیکت در رفتار و گفتار شخصی و درونی، در ادامه چند مورد از موارد مهم و تأثیرگذار در این زمینه را شرح خواهم داد.

۱. اجازه ندهید افکار دیگران شخصیت شما را شکل دهد

بسیاری از افراد همواره منتظر تأیید رفتارهایشان توسط دیگران هستند. برخی از این افراد در این خصوص بسیار افراطی عمل کرده و نسبت به تأیید و تصدیق دیگران اعتیاد پیداکرده‌اند و درصورتی‌که دوستان و اطرافیانشان، رفتار و عملکرد آن‌ها را تأیید نکنند، از درون احساس گناه و کمبود خواهند کرد.

این دسته از اشخاص حتی دوست داشتن خودشان را هم مشروط به دوست داشته شدن توسط دیگران می‌کنند.

این رفتارها نشان‌دهنده کمبود اعتمادبه‌نفس است و به عدم احترام به خود منجر خواهد شد.

بهتر است هرکس به‌صورت مستقل و بر اساس افکار و ارزش‌ها و اهداف خود، عملکرد خودش را قضاوت کند تا گرفتار قضاوت‌های دیگران نشود.

۲. از خودتان مراقبت کنید

یکی از جنبه‌های احترام به خود مراقبت از سلامتی روحی و جسمی شخصی است. برای این منظور باید سعی کنید با انجام ورزش و رعایت رژیم‌های غذایی مناسب، سلامت جسمی و با داشتن ارتباط با خالق یکتا و راز و نیاز با او سلامت روحی خودتان را تأمین کنید. در این صورت است که احساس خوبی نسبت به خودتان داشته و درنتیجه ارزش بیشتری برای روح و جسمتان قائل خواهید شد.

۳. در مورد خودتان بد صحبت نکنید

اجازه ندهید اشتباهات و خطاهای شما، طرز رفتار و گفتارتان را با خودتان تعیین کنند.

هرگز نگویید «من یک بازنده‌ام، هیچ‌کس مرا دوست ندارد، من از خودم متنفرم.» چون تکرار این قبیل جملات باعث خواهد شد که خودتان آن‌ها را باور کنید.

پس هرچقدر بهتر و محترمانه‌تر با خودتان سخن بگویید، بیشتر به توانایی‌ها و قابلیت‌هایتان باور خواهید داشت و احساس بهتری به شما دست خواهد داد.

۴. به دیگران اجازه ندهید شمارا مجبور به انجام کاری بکنند

برای دریافت تأیید از دیگران و یا انجام رفتاری دوستانه با شما، به دیگران اجازه ندهید که شمارا مجبور به انجام کاری بکنند که شما تمایلی به انجام آن ندارید.

دیگران حق ندارند شمارا ملزم به انجام یا عدم انجام کاری بکنند. با تکیه‌بر تفکرات، ارزش‌ها و منطق ذهنی خودتان تصمیم بگیرید و از این طریق احترام و حرمت خودتان را هم حفظ خواهید کرد.

۵. به خاطر انجام کاری به‌صورت نادرست، به خودتان بی‌احترامی نکنید

اگر عملی را نادرست انجام داده‌اید و یا به‌صورت کامل به اتمام نرسانده‌اید، نیازی به بی‌احترامی و سخن ناشایست گفتن به خودتان نیست. این کار تنها شمارا نسبت به خودتان بدبین کرده و باعث آسیب دیدن اعتمادبه‌نفستان خواهد شد و درنهایت احساس بدی به شما دست خواهد داد.

در چنین مواقعی پیشنهاد می‌شود با پذیرفتن اشتباه یا کوتاهی خود درصدد رفع عوامل و علل این کار باشید و درصورتی‌که لازم است مطلبی را یاد بگیرید، برای این منظور اقدام کنید.

http://mrshabanali.com/%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DB%B1/

۶. همواره در پی یادگیری و افزایش مهارت‌ها و آگاهی خودتان باشید

زمان مشخصی را برای پرداختن به تفریحات، سرگرمی‌ها و علایق خودتان اختصاص دهید. هرچقدر می‌توانید یاد بگیرید. یادگیری در مورد وقایع و رویدادهای اطرافتان باعث خواهد شد قدرت ذهنی، درک و فهم شما رشد کرده و هرروز نسبت به‌روز قبل احساس بهتری داشته باشید و بتوانید در حضور دیگران هوشمندانه‌تر و بهتر سخن بگویید.

این موارد درنهایت باعث خواهد شد ارزش و اعتبار بیشتری برای خودتان قائل شوید و اعتمادبه‌نفستان افزایش یابد. رفتارهای شما با خودتان به مقدار زیادی بستگی به شناختی دارد که از خود دارید.

۷. سعی کنید کسانی را که به شما بدی کرده‌اند ببخشید

ممکن است افرادی قبلاً به شما بدی کرده باشند و با کارهایشان، آسیبی به شما زده باشند. سعی  کنید به‌مرور این افراد را بخشیده و اتفاقات بد را فراموش کنید. با درگیر کردن ذهنتان با این نوع مسائل، علاوه بر اینکه اذیت خواهید شد، به‌مرور نسبت به خودتان احساسات منفی پیدا خواهید کرد.

۸. اطراف خودتان را با افراد موفق و مثبت پر کنید

هیچ‌کس از متوسط اطرافیانش بالاتر نمی‌رود(+)؛ بنابراین برای اینکه بتوانید رشد کنید و همچنین احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، لاجرم باید اطرافیانتان افرادی مثبت‌تر و موفق‌تر از خودتان باشند و ازنظر رفتاری نیز رفتارهایی بالغانه و احترام‌آمیز با شما داشته باشند.

۹. با خودتان صادق و روراست باشید

صداقت نشانه‌ای از احترام است. درصورتی‌که با خودتان صادق و روراست باشید و موضوعات را به‌صورت درست و واقع‌بینانه حل‌وفصل کنید، در این صورت به‌نوعی به خودتان احترام گذاشته‌اید.

۱۰. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

برای اینکه اعتمادبه‌نفستان را خدشه‌دار نکنید و احترام و عزت‌نفستان را حفظ کنید نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید.

مهم نیست شما فرد مقابلتان را چقدر می‌شناسید، چون هرچقدر هم که شناخت از فرد دیگر داشته باشید، بازهم مسائلی هستند که شما از آن‌ها اطلاعی ندارید.

بهتر است اهداف مشخصی برای خودتان تعیین کرده و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی و تلاش کنید. در ادامه می‌توانید برای سنجش عملکردتان، وضعیت حال حاضرتان را با وضعیت قبلی مقایسه کنید.

جمع‌بندی

من در این نوشته سعی کردم مواردی را که در جهت رفتار، گفتار و برخورد درست و مناسب با شخص خودتان مؤثر هستند، به‌صورت مختصر توضیح دهم. موارد گفته‌شده عبارت بودند از:

  • اجازه ندهید افکار دیگران شخصیت شمارا شکل دهد.
  • از خودتان مراقبت کنید.
  • در مورد خودتان بد صحبت نکنید
  • به دیگران اجازه ندهید شمارا مجبور به انجام کاری بکنند
  • به خاطر انجام کاری به‌صورت نادرست، به خودتان بی‌احترامی نکنید
  • همواره در پی یادگیری و افزایش مهارت‌ها و آگاهی خودتان باشید
  • سعی کنید کسانی را که به شما بدی کرده‌اند ببخشید
  • اطراف خودتان را با افراد موفق و مثبت پرکنید
  • با خودتان صادق و روراست باشید
  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

شاید بعضی از توصیه‌ها در جامعه تبدیل به کلیشه شده‌اند ولی مطمئناً رعایت تک‌تک این موارد تأثیر بزرگی در جهت احترام به خود و افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس شما خواهد داشت.

 

پست‌های مرتبط:

اتیکت چیست؟

چگونگی مواجهه با رفتار نادرست دیگران

یک پیشنهاد برای ترک عادات بد و ایجاد عادات خوب

توصیه‌های پدر تبلیغات برای موفقیت

برای موفق شدن، بیش‌ازحد اعتماد نکنید

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

7 دیدگاه

  1. سلام ممنونم بابت مطلب خوبتون
    من کاملا متوجه مشکل بهار هستم،متاسفانه خانواده من هم از من که تو خونه پدر هستم توقعات زیادی دارند،مادرم از همه بدتره و توقع داره من مثل برده برای خواهرام کار کنم ،هر زمان هم اعتراضی کنم مامانم جلو همه شروع به جیغ کشیدن میکنه و منو مقصر جلوه میده،خواهر بزرگم که واقعا اسم خواهر برای اون شایسته نیست ،هر سال یک مبلغ زیادی رو از ما میگیره ،پدرم از من قرض میکنه به اون میده ولی بازم اون عزیزترینه ،با اینکه بارها ما نون شب نداشتیم ولی بخاطر توقعات اون پدرم هرچی پول داره میده به اون ،وقتی میان خونه ما من باید همه کارها رو بکنم و دختر بزرگ همون خواهر دست به سیاه و سفید نمیزنه،باز هم وقتی من میگم خب اونم بیاد کمک ،مادرم از یک طرف،خواهرم از طرف دیگه و حتی خود اون دختر به من فحاشی میکنن،جالب اینجاست که خواهرم به دخترش نمیگه به خاله ات احترام بذار ولی همه از من توقع دارند که حرفی نزنم و اعتراضی نکنم،واقعا خیلی خانواده بی فرهنگی دارم و ازشون متنفر هستم،امیدوارم به جایی مهاجرت کنم که دیگه هیچ وقت نبینمشون و مادرم بمونه با این خواهر ،مطمئنم به دو روز نکشیده همه داراییشونو میگیره و روانه خیابون میکندشون

  2. خسته نباشید آقای قربانی.
    میدونم اینجا جاش نیس ولی میخام ی کم دردودل کنم واز شما به عنوان ی فرد با تجربه و آگاه تقاضا دارم اگر توصیه ای به بنده دارید ازم دریغ نفرمایید…
    من توی خونواده ی پرجمعیتی به دنیا اومدم بچه ی دهم از ی خونواده ۱۲نفره.۲۵ سالمه. خیلی پیش میاد که خونواده م ازم انتظارای متفاوت و بعضا” متناقض دارن، منم تا جایی که ادب حکم کنه به درخواستشون “نه” میگم. این موضوع باعث شده که از وظایف مربوط به خودم فاصله بگیرم طوریکه هر لحظه منتظر درخواست جدید باشم و تمرکز کافی برای امور خودم رو نداشته باشم. اکثرن متاهلن ولی زیاد میان خونه ما ومن فرصت کافی برای “زندگی برای خودم” ندارم.درمونده شدم لطفاً بهم کمک کنید. حتی شده ی جمله.

    1. سلام بهار عزیز،
      خوشحالم که به وبلاگم سر می‌زنی و مطالبش رو می‌خونی،
      دو روزه که ذهنم درگیر سؤالی هست که پرسیدی،
      واقعیتش شرایط هر کس خاص و منحصر به فرد خودش هست و هیچ کس دیگه‌ای نمی‌تونه جایگاه و شرایط فرد دیگه رو به صورت کامل درک کنه،
      مخصوصا اگه شرایط در حد چند جمله گفته بشن،
      ولی مطمئنا هر کسی دشواری‌ها و شرایط سخت خاص زندگی خودش رو داره،
      خیلی از دوستام که مثل من متاهل و فرزنددار هستن، وقتی برای مطالعه ندارن چه برسه به اینکه بخوان هر روز بنویسن.
      البته که من هنر نمی‌کنم بلکه اولویت‌های زندگی من با اولویت‌هایی که اونها برای خودشون تو زندگی انتخاب کردن، متفاوت هست.
      من هم مثل همه افراد دیگر موانع و مشکلاتی در زندگی‌ام داشته‌ام و دارم ولی با وجود همه اینها اهدافی برای خودم انتخاب کرده‌ام و از کوچکترین فرصت‌ها برای رسیدن به اون اهداف استفاده می‌کنم.
      همیشه یک عده‌ای هستند که در نهایت از دست ما رنجیده و ناراحت خواهند شد. از اینکه در اولویت‌های بعدی ما قرار می‌گیرند.
      گریزی از این رنجش‌ها و ناراحتی‌ها نیست ولی مهم این است که همه انتخاب‌ها و اقداماتمان آگاهانه و انتخاب شده باشند.
      در این صورت می‌تونیم به خیلی از خواسته‌ها و اهدافمون برسیم.
      مطمئنا تو هم می‌تونی با مشکلات و دشواری‌های زندگی خودت کنار بیای، فقط سعی کن اهداف و اولویت‌های مشخص خودت رو داشته باشی و از کوچکترین فرصت‌ها برای رسیدن به اونها استفاده کنی.
      این کار نیازمند صبر و پشتکار هستش که مطمئنا تو اونها رو داری.
      باز اگه سؤالی داشتی به عنوان یک دوست اینجا برام بنویس.
      موفق باشی.

      1. جناب قربانی بابت وقتی که گذاشتید بسیار ممنونم.
        کاملاً حق با شماست چرا که من فقط چکیده‌ای از وضعیتم رو نوشتم فقط خواستم بهم روحیه بدید…
        راستی مطالب خوبی داره وبلاگتون. سبک نوشتنتونم دوست داشتم. همیشه پایدار باشید و سلامت.

        1. امیدوارم اون پاسخی رو که می‌خواستی گرفته باشی.
          در ضمن خوشحالم از اینکه به اینجا سر می‌زنی.
          برات آرزوی موفقیت می‌کنم و اینکه با تلاش، پشتکار و استفاده از فرصت‌ها بتونی به اهدافت برسی.

  3. این روز ها من هم درگیر این هستم که بیشتر برای خودم و آرامش زندگیم ارزش قائل شم.
    خودم رو از دغدغه های ذهنیم نجات بدم و در صورتیکه تمایل به پذیرش چیزی ندارم اون رو نپذیرم و راحت تر نه بگم و از حق و حقوق خودم دفاع کنم
    این نوشته بار دیگه راه و روش درست رو برام مرور کرد
    ممنون

    1. آفرین به شما. بهترین کار را انجام می‌دهید.
      در ضمن وبلاگ خیلی قشنگی دارید. بهتون تبریک میگم.
      و خیلی خوشحالم که این نوشته م تونسته براتون مفید باشه.
      امیدوارم همیشه آرامش بر زندگی تون حکمفرما باشه و تو همه کارهاتون موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *