بهترین روش دستیابی به موفقیت

مسیر موفقیت

مسیر موفقیت

همه انسان‌ها در طول زندگی‌شان در پی دستیابی به اهداف و کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف هستند و دغدغه اصلی افراد روش‌ها و اصول درستِ طی کردن مسیر موفقیت است.

این روزها درودیوار شهرها پر است از پوسترها و بنرهای مربوط به برگزاری دوره‌ها و سمینارهای موفقیت. همه آن‌ها مدعی هستند که بهترین و سریع‌ترین روش‌های موفقیت را به شما خواهند آموخت.

افراد زیادی هم هستند که روزهای خود را به امید یافتن راه‌های میانبر جهت دستیابی به موفقیت در این سمینارها و دوره‌ها سپری می‌کنند و حاضرند برای رسیدن به آن راه‌های میانبر و کشف آن‌ها هر هزینه‌ای را پرداخت کنند.

اجازه بدهید در همین ابتدای نوشته خیال شمارا راحت کنم. هیچ راه میانبری برای رسیدن به اهداف و کسب موفقیت وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است زمان خودتان را در جستجوی این راه‌ها تلف نکنید.

توصیه دیگرم این است که منتظر شانس هم نمانید. در مسیر موفقیت، چیزی به نام شانس وجود ندارد.

حال که تکلیف ما با راه میانبر در مسیر موفقیت و شانس رسیدن به آن مشخص شد، برویم به سراغ روش طی کردن مسیر دستیابی به اهداف در زمینه‌های مختلف.

من ادعایی در مورد اینکه فرد موفقی هستم ندارم. آنچه در اینجا می‌نویسم حاصل مطالعاتم در این مدت محدود است که در رسیدن به چند هدف از این روش استفاده کرده‌ام و کمک بسیار بزرگی به من کرده و توانسته‌ام با موفقیت به آنچه می‌خواستم دست‌یابم. به همین دلیل دوست دارم این تجربه را با شما به اشتراک بگذارم.

پیش‌نیاز اصلی در شروع کار، تعیین دقیق مبدأ و مقصد است.

به‌منظور تعیین دقیق مبدأ، بایستی شناخت جامع و کافی از وضعیت حال حاضر خودتان، توانمندی‌ها، مهارت‌ها، علایق، استعدادها و امکانات در اختیار داشته باشید. بهتر است همه موارد در این مرحله نوشته شوند.

مسیر موفقیت

برای تعیین مقصد هم لازم است، هدف دقیق به همراه معیارهای دستیابی به این هدف و همچنین مدت‌زمان مدنظرتان به‌طور کامل مشخص و ثبت شود.

در ادامه مسیر بهتر است هر چند وقت یک‌بار این نوشته‌ها مرور را مرور کرده و مورد بازبینی قرار دهید.

بعدازاین مراحل بایستی کارها و فعالیت‌ها موردنیاز برای دستیابی به این اهداف در مدت‌زمان تعیین‌شده، مشخص شود. در این مرحله احتمالاً به مشاوره گرفتن از افراد متخصص و باتجربه در زمینه موردنظر، نیاز داشته باشید.

بعد از مشخص کردن اعمال و فعالیت‌های موردنیاز برای دستیابی به اهداف، با توجه به زمان در نظر گرفته‌شده، این فعالیت‌ها را به اقدامات کوچک روزانه تقسیم کنید.

سپس لازم است که این اقدامات کوچک را به عادات روزانه تبدیل کنید. یکی از شرایط اصلی در طی کردن مسیر موفقیت، ثبات و پایداری در انجام اقدامات کوچک تعیین‌شده و تبدیل آن‌ها به عادات دائمی است.

برای دستیابی به اهداف مختلف در زمینه‌های گوناگون می‌توان این روش را به کار گرفت.

مثال اول

به‌عنوان‌مثال شخصی را در نظر بگیرید که پنج کیلو اضافه‌وزن دارد و یکی از اهدافش، کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل است.

خیلی از افراد برای رسیدن به این هدف به سراغ انواع قرص‌ها و داروها می‌روند. درحالی‌که این فرد اگر روزی ۱۰۰ کیلوکالری کمتر از نیاز روزانه بدنش تغذیه کند، در انتهای سال مجموعاً ۳۵۶۰۰ کیلوکالری کمتر مصرف کرده که در نتیجه آن بیشتر از ۵ کیلوگرم کاهش وزن خواهد داشت.

مثال دوم

همه افراد علاقه زیادی به رشد و پیشرفت در مسیر شغلی خودشان دارند. یکی از اقداماتی که در این مسیر می‌توان انجام داد، انجام مطالعات منظم روزانه و کسب دانش و معلومات تخصصی است.

اگر یک فرد به‌صورت مداوم و روزانه نیم ساعت زمان صرف کرده و ۵ صفحه از متون تخصصی مربوط به شغل خود را مطالعه کند، در انتهای سال ۱۷۸۰ صفحه متن تخصصی مطالعه‌شده خواهد داشت که می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش مهارت، آگاهی و دانش او گذاشته و درنهایت باعث رشد شغلی و پیشرفت کاری‌اش شود.

مثال سوم

کسی که می‌خواهد به نویسنده‌ای خوب تبدیل شود، لازم است علاوه بر نوشتن مداوم روزانه، مطالعات منظمی نیز داشته باشد. برای مثال اگر فردی بدون وقفه و به‌صورت مرتب هرروز حداقل ۱۰۰۰ کلمه بنویسد و ۳۰ صفحه مطالعه بکند، بعد از یک سال ۳۵۶۰۰۰ کلمه دست‌نوشته و ۱۰۶۸۰ صفحه کتاب مطالعه‌شده خواهد داشت؛ که مطمئناً بعد از چند سال به نویسنده‌ای ماهر تبدیل خواهد شد.

مسیر موفقیت

مثال‌های گفته‌شده، چند مورد فصل مشترک داشتند. ازجمله آن‌ها تعیین هدف مشخص، تعیین اقدامات کوچک معین، داشتن ثبات و پایداری در انجام اقدامات و تبدیل آن‌ها به عادات روزانه و درنهایت قابل‌کنترل و اندازه‌گیری بودن اقدامات صورت گرفته است تا بتوان آن‌ها را پیگیری کرده و به‌صورت کامل به انجام رساند.

مطمئناً هر مسیر موفقیتی موانع، مشکلات و پستی‌وبلندی‌های خاص خود را دارا هست ولی بدون شک با این روش گفته‌شده، می‌توان به اهداف دست‌یافت. شاید مسیر طولانی باشد و مدت‌زمان بیشتری طول بکشد ولی در صورت انتخاب هدف و اقدام مناسب و داشتن ثبات و پشتکار، دستیابی به موفقیت قطعی و حتمی خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

مسیر موفقیت، تشویق یا تحقیر؟

بازیابی آرامش ازدست‌رفته این روزها

توصیه‌های پدر تبلیغات برای موفقیت

برای موفق شدن، بیش‌ازحد اعتماد نکنید

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *