منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳۹)

برای مطالعه محتوای منتخب دو هفته گذشته می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳۷)

منتخبی از محتوای منتشرشده در فضای وب (۳۸)

 

۱. روشی برای بررسی کیفی کتاب‌های غیرداستانی

همان‌طور که قبلاً هم نوشته‌ام مطالعه کتاب‌های غیرداستانی در کنار کتاب‌های داستانی، نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فرد برای رسیدن به موفقیت‌ها و اهداف تعیین‌شده در زندگی‌اش است.

معلم عزیزم، محمدرضا شعبانعلی در یادداشتی، در مورد نحوه بررسی اعتبار یک کتاب غیرداستانی از نظر شیوه اشاره به مراجع و مآخذ در آن کتاب، نوشته و اصولی را ارائه کرده است که می‌توانیم از طریق آشنایی با آن‌ها در خصوص اعتبار یک کتاب قضاوت کنیم.

در بخشی از این نوشته می‌خوانیم:

… این‌که یک کتاب غیرداستانی مثلاً در زمینهٔ ارتباطات، مذاکره، روانشناسی، موفقیت، کارآفرینی، تصمیم‌گیری یا هر موضوع دیگر را باز کنید و در انتهای آن، بخش منابع و مآخذ را نبینید، خیلی تفاوتی با این ندارد که نویسنده، ادعای پیامبری کرده باشد و بگوید همهٔ آن‌چه نوشته به او الهام شده است.

برای مطالعه متن کامل این یادداشت، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کتاب‌های دم‌بریده – دربارهٔ اهمیت توجه به منابع و مآخذ و ارجاع

 

مطلب مرتبط: برای تجربه یک زندگی خوب، آثار داستانی بخوانیم یا آثار غیرداستانی؟

 

۲. کنترل خشم و عصبانیت، رمز پیروزی یک ملت

کنترل خشم و عصبانیت و برخورد منطقی با اتفاقات و رویدادهای اطرافمان، توصیه‌ای است که هرکدام از ما چندین و چند بار از دیگران شنیده‌ایم و شاید تلاش‌هایی هم برای دستیابی به این هدف کرده‌ایم.

دکتر سریع‌القلم، از نگاه ملی و سیاسی به این موضوع نگاه کرده و مقاله‌ای کامل در این خصوص به نگارش درآورده است. به نظرم مطالعه این مقاله برای هر کسی می‌تواند آموزنده باشد ولی اگر قصد مطالعه کل این مقاله را ندارید، پیشنهاد می‌کنم ۴ ویژگی شخصیتی و اخلاقی چوئن لای در انتهای این مقاله را مرور کنید.

در انتهای این مقاله می‌خوانیم:

میراث چوئن لای شاید شاهدِ دیگری بر این ضرب المثل اروپایی است که: شخصیت سرنوشت ساز است (Character is destiny). بدون شخصیتِ آرام و غیر عصبانی و سنجیده نمی‌توان افکار خوب و منطقی را بکار بست. چوئن لای یک دشمن را متعادل کرد (شوروی)، با دیگری دوست شد تا از آن بهره گیرد (آمریکا). سومی در همسایگی را هم سرجای خودش نشاند (ژاپن). دعوا کردن هم با اصول باشد بهتراست.

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

پیروزی فکر بر عصبانیت

 

مطلب مرتبط: تأثیر باورنکردنی تصمیمات احساسی امروز بر تصمیمات آینده ما

 

۳. بیست و یک درس برای قرن بیست و یک

با توجه به استقبال گسترده جهانی از کتاب انسان خردمند، آن‌قدر در مورد یوول نوا هراری نویسنده این کتاب و سایر کتاب‌هایش نوشته شده که نیازی نمی‌بینم من هم در اینجا هرچند کوتاه در مورد آن بنویسم.

هفته پیش عصر ایران، مقاله‌ای که تقریباً خلاصه‌ای از محتوای کتاب بیست و یک درس برای قرن بیست و یک بود، منتشر کرد که به نظرم مطالعه آن برای هر کسی می‌تواند آموزنده و الهام‌بخش باشد.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

فناوری بد نیست. اگر بدانید در زندگی دنبال چه هستید، فناوری می‌تواند به شما کمک کند تا به آن برسید. ولی اگر ندانید در زندگی دنبال چه هستید، فناوری به‌سادگی می‌تواند اهداف‌تان را برایتان شکل دهد و کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرد. به‌ویژه حالا که فناوری در فهم انسان‌ها خُبره‌تر می‌شود، شاید روزبه‌روز شما بیشتر در خدمت آن درآیید به‌جای آنکه فناوری در خدمت شما باشد. آن زامبی‌هایی را دیده‌اید که سرشان در گوشی‌های هوشمندشان است و در خیابان‌ها پرسه می‌زنند؟ به نظرتان آن‌ها فناوری را کنترل می‌کنند یا فناوری آن‌ها را کنترل می‌کند؟

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

۲۱ درس برای قرن بیست‌ویکم

 

مطلب مرتبط: شش مهارت مهم و تعیین کننده در عصر مفهومی

 

۴. نقش و تأثیر شانس در موفقیت‌ها و شکست‌های ما

هر کسی در این دنیا تا حدی به شانس و بخت و اقبال و تأثیر آن در نحوه زندگی خود و دیگران، موفقیت‌ها و شکست‌هایشان اعتقاد دارد؛ اما اینکه این تأثیر را چقدر بزرگ و مهم بدانیم، بحث دیگری است.

ترجمان مقاله‌ای از دیوید رابرتس را در این خصوص ترجمه و منتشر کرده است که در آن نویسنده از دیدگاه خودش به موضوع نگریسته و نکات خوبی را مطرح کرده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

کریس هیز در کتاب گران‌سنگ خود گرگ‌ومیش نخبگان گفت: «اگر خواستار شایسته‌سالاری هستید، برای برابری تلاش کنید. چون فقط در جامعه‌ای که برابریِ نتایجِ محقق‌شده را ارج می‌نهد، جامعه‌ای که رفاه عمومی و همبستگی اجتماعی را ترویج می‌کند، فقط در چنین جامعه‌ای است که فرصت و تحرّک سزاوار افراد می‌تواند رونق بگیرد».

برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

آیا مردم به آن چیزی می‌رسند که شایسته‌اش هستند؟

 

مطلب مرتبط: اعتماد به اکثریت خطای بزرگ انسان‌ها

 

۵. علاقه به بقا نقطه مشترک انسان‌ها

قبلاً در نوشتاری به این موضوع اشاره کرده‌ام که ما انسان‌ها علاقه و اشتیاق زیادی به جاودانگی داریم و از طرق مختلف برای دستیابی به آن می‌کوشیم.

طاهره خباری هم اخیراً یادداشتی با این موضوع نوشته است که با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید متن کامل آن را بخوانید.

نیاز به بقا

 

مطلب مرتبط: میل به جاودانگی انسان و رفتارهای غیرمنطقی او

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *