مدل ذهنی تیغ هانلون (Hanlon’s razor)

مدل ذهنی تیغ هانلون (Hanlon’s razor)، مدل ذهنی دیگری است در راستای همدلی بیشتر با دیگران:

هرگز رفتاری را که با دلایلی مرتبط با سهل‌انگاری یا بی‌دقتی قابل توجیه است، بر اساس دلایل بدخواهانه تفسیر نکن.

مدل ذهنی تیغ هانلون همچون مدل ذهنی تیغ اوکام به دنبال ساده‌ترین تبیین و توضیح است. وقتی دیگران کاری را اشتباه انجام می‌دهند یا اقدامی مرتکب می‌شوند که به ضرر ماست، همدلانه‌ترین توصیف این است که آن‌ها به خاطر سهل‌انگاری یا بی‌دقتی مرتکب آن خطا شده‌اند نه از روی بدخواهی.

این مدل ذهنی در مدیریت ارتباطات در فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌تواند مفید باشد و مثمرثمر واقع شود. ازآنجایی‌که در چنین فضاهایی زبان بدن و تُنِ صدا حذف شده و ارتباطات بیشتر بر مبنای نوشتار است، احتمال اینکه با سوءتعبیر در یک موقعیت مواجه شویم، خیلی بالاست. در گفتگوها و تعاملات نوشتاری، متونی که کاملاً خنثی یا بدون هیچ منظور بدی نوشته شده‌اند، می‌توانند به شکلی بد برداشت و تفسیر شوند.

بر اساس مدل ذهنی تیغ هانلون شاید فرد مقابل ما در فضای دیجیتال زمان و توجه کافی برای آماده کردن یک پیام با توجه کامل را نداشته باشد. به همین خاطر وقتی ما پیامی را می‌فرستیم با تأخیر یا با یک عبارت کوتاه پاسخمان را بدهد. بهتر است به‌جای سوءتعبیرهای بی‌ملاحظه، اولین پیش‌فرضمان این باشد که فرد مقابل در شرایطی است که عملاً امکان ارسال پاسخ کامل، مناسب و مورد انتظار ما را ندارد.

مدل ذهنی تیغ هانلون ممکن است در نگاه اول ساده‌لوحانه به نظر برسد، اما این مدل ذهنی هم همچون مدل ذهنی داستان سوم و مدل ذهنی محترمانه‌ترین تعبیر، به معنای این نیست که شما واقعیات و جایگاه خودتان را نادیده بگیرید، بلکه هدف این است که ترجیحاً یک نگاه با یک تعبیر خوش‌بینانه به روابطتان داشته باشید و درعین‌حال بر اساس واقعیات و حقایق موجود درست‌ترین و عاقلانه‌ترین رفتار را در پیش بگیرید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

مدلهای ذهنی ابزاری برای ارتکاب اشتباهات کمتر در زندگی

مدل ذهنی حداقل محصول قابل عرضه یا MVP

مدل ذهنی پادشکنندگی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *