مدل ذهنی محترمانه‌ترین تعبیر

در ادامه معرفی مدل‌های ذهنی این بار هم به سراغ مدل ذهنی دیگری که می‌تواند به همدلی بیشتر ما با دیگران کمک کند، می‌رویم؛ مدل ذهنی محترمانه‌ترین تعبیر (Most Respectful Interpretation). واقعیت این است که در هر موقعیتی ما می‌توانیم رفتارها و برخوردهای فرد مقابل را به شیوه‌های مختلفی برای خودمان تشریح کنیم. مدل ذهنی محترمانه‌ترین تعبیر از ما می‌خواهد به سراغ محترمانه‌ترین شکل تعبیر برویم و رفتارهای سایرین را بر این اساس برای خودمان تفسیر کنیم. در این صورت ما رابطه را بر مبنای صداقت و دوستی بنا خواهیم کرد.

برای مثال فرض کنید ایمیلی برای دوستی ارسال کرده‌اید و از او سؤالی در زمینه‌ای که تخصص دارد، پرسیده‌اید. چند روز از ارسال ایمیل گذشته و پاسخی دریافت نکرده‌اید. ممکن است اولین احتمالی که به ذهنتان می‌رسد این باشد که او توجهی به پیام شما نکرده و رابطه دوستی‌تان برای او چندان ارزشی ندارد.

اما محترمانه‌ترین تعبیر این است که فکر کنید او ایمیل شما را دریافت کرده و در حال انجام تحقیق و جمع‌آوری برخی اطلاعات برای دادن پاسخ کامل و جامع به شما هست؛ و دلیل اصلی اینکه تاکنون پاسخی از او دریافت نکرده‌اید این است که اطلاعات لازم هنوز تکمیل نشده یا به دلیل گرفتاری‌های مختلف فرصتی برای این کار پیدا نکرده است.

نکته اینجاست که شما هنوز پاسخ درست را نمی‌دانید اما اگر موضوع را به محترمانه‌ترین شکل ممکن تعبیر کنید، در این صورت به‌جای تخریب و از بین بردن یک رابطه دوستی، به سمت ایجاد و ادامه رابطه بر اساس اعتماد و احترام پیش رفته‌اید.

با مدل ذهنی محترمانه‌ترین تعبیر شما ایمیل ارسالی را به‌جای اینکه با لحنی طلبکارانه و نامحترمانه پیگیری کنید، با لحنی دوستانه و کنجکاوانه پیگیری خواهید کرد. حفظ احترام و اعتماد در روابط در بلندمدت باعث دستیابی به منافع متقابل خواهد شد و به نفع دو طرف خواهد بود. این شیوه اگر در تمامی ارتباطات دوستانه برقرار باشد، پلی خواهد بود به سمت روابط دوستانه بلندمدت.

دفعه بعدی که احساس کردید در حال متهم کردن دیگران هستید، بهتر است که یک گام به عقب بردارید و به این فکر کنید که آیا این واقعاً یک فرض منصفانه هست یا نه.

مدل ذهنی محترمانه‌ترین تعبیر ممکن است در نگاه اول ساده‌لوحانه به نظر برسد، اما این مدل ذهنی هم همچون مدل ذهنی داستان سوم، به معنای این نیست که شما واقعیات و جایگاه خودتان را نادیده بگیرید، بلکه هدف این است که ترجیحاً یک نگاه سرشار از احترام به روابطتان داشته باشید و درعین‌حال بر اساس واقعیات و حقایق موجود درست‌ترین و عاقلانه‌ترین رفتار را در پیش بگیرید.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

مدل ذهنی استدلال بر اساس اصول اولیه

مدل ذهنی تیغ اوکام یا اصل اختصار تبیین

مدل ذهنی پادشکنندگی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *