لوح‌های پاک زندگی و قدرتی که نادیده گرفته می‌شود

هر تغییر و شروعی تازه، قدرتی دارد فراتر از حد تصور برای ایجاد تغییرات و شروع‌های بهتر و بیشتر. با هر تغییر و شروع چشم‌گیری که در زندگی‌مان اتفاق می‌افتد، انگار لوح ذهنی ما پاک شده و نوعی زمان‌سنج از ابتدا شروع به کار می‌کند.

هر عادتی که در ما وجود دارد، وابسته به یک محرک، قلاب یا سرنخی مشخص هست که نقشی مهم در شکل‌گیری و بقای یک عادت دارد. وقتی که ما با لوح پاکی در زندگی مواجه می‌شویم، برخی از سرنخ‌ها و محرک‌های عادت‌های قدیمی از بین رفته و برخی سرنخ‌ها و محرک‌های جدید شکل می‌گیرند و این همان قدرت شگفت‌انگیز تغییرات و شروع‌های جدید و البته جایگاه ارزشمند لوح‌های پاک هست.

هر کدام از سرنخ‌ها و محرک‌های جدید می‌توانند ابزاری برای شروع یک عادت جدید و ترک عادتی نادرست باشند. فقط کافی است که آن محرک تشخیص داده شده و سرنخی برای رفتار و عادت کوچک قرار گیرد.

این تغییرات و شروع‌های تازه می‌توانند شروع سال نو، تغییر محل زندگی، ازدواج یا طلاق، تولد فرزند یا حتی آشنایی با دوستی جدید باشد. مهم این است که حواسمان به آن لوح‌های پاکی که در میانه زندگی سربرمی‌آورند، باشد.

البته نیازی هم نیست که در مورد تغییرات و شروع‌های زندگی اینقدر سختگیری به خرج داد. این جنس موقعیت‌ها حتی می‌توانند با تغییر موقعیت اثاث خانه، تغییر محل تماشای تلویزیون، تغییر مسیر رفتن به محل کار، تغییر چیدمان محل کار یا حتی تغییر مسیر پیاده‌روی اتفاق بیفتند.

بسیاری از اوقات ما ناخودآگاه از این لوح‌های پاک غافل هستیم و آن استفاده‌ای را که باید نمی‌توانیم از آن‌ها به عمل بیاوریم و وقتی سرنخ‌های موجود در محیط جدید، به شکلی ناخواسته و ناخودآگاه محرکی برای عادت‌های جدید شدند، دیگر تغییر آن به کاری سخت و دشوار تبدیل خواهد شد.

تشخیص لوح‌های پاک و استفاده به موقع از آنها شاید کار آسانی نباشد، اما بهره‌برداری درست و مفید از این موقعیت‌ها می‌تواند تأثیراتی مهم و چشم‌گیر بر زندگی و موفقیت‌های ما داشته باشد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

زنده باد همفکر من …

هیچ روزی روز خاص نیست!

۵ مانع ساختن عادت جدید یا انجام رفتاری مشخص به شکلی منظم

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *