سؤال از دن اریلی | قیمت هدیه را به دوستمان بگوییم یا نه؟

خیلی از ماها وقتی به یک مهمانی دعدت می‌شویم یا به دیدن دوستی می‌رویم، معمولاً یک هدیه هم تهیه کرده و برای میزبان می‌بریم. یکی از مخاطبین دن اریلی از او در مورد درست یا نادرست بودن اعلام قیمت نوشیدنی‌ای که برای دوست میزبانش خریده، سؤال کرده است.

پرسش

دن عزیز،

من دو بطری نوشیدنی متفاوت خریدم. موقع خرید از فروشگاه، فروشنده گفت با خرید یک بطری از برند خاص، می‌توانم تنها با پرداخت تنها ۵ سنت بیشتر یک بطری از یک نوشیدنی دیگر هم بخرم. قیمت بطری اولی ۱۶.۹۹ دلار بود و برای بطری دوم فقط ۵ سنت پرداخت کردم.

یکی از دوستان صمیمی‌ام فردا برای شام به خانه‌اش دعوتم کرده و من قصد دارم یکی از این بطری‌ها را با خودم ببرم؛ اما کدام‌یک از آن‌ها را باید انتخاب کنم؟ بطری ۱۶.۹۹ دلاری یا آن بطری ۵ سنتی را؟ اصلاً در مورد قیمت این نوشیدنی‌ها باید به او چیزی بگویم یا نه؟

پاسخ

ما انسان‌ها خیلی وقت است این موضوع را پذیرفته‌ایم که هر چیزی گران‌تر باشد، کیفیت و میزان لذت استفاده از آن هم بالاتر خواهد بود و این اصل در مورد نوشیدنی هم صدق می‌کند. اگرچه، این تناسب جذاب میان قیمت و لذت صرفاً زمان‌هایی برقرار است که ما از قیمت آنچه خریداری شده، اطلاع داشته باشیم. وقتی ما از قیمت‌ها خبر نداشته باشیم، معمولاً هیچ تناسب و همبستگی‌ای هم میان قیمت و کیفیت و همچنین اینکه ما فکر می‌کنیم آن جنس چقدر خوب است، وجود نخواهد داشت (البته این همبستگی برای افراد متخصص یک حوزه بدون اطلاع از قیمت می‌تواند مثبت باشد ولی معمولاً این مقدار خیلی کم است.)

با توجه به این موضوع، اولین سؤالی که از خودت می‌پرسی این است که آیا تو در مورد قیمت نوشیدنی باید با دوستت حرفی بزنی یا نه. اگر قیمت را به دوستت نگویی، مشکلی نیست و می‌توانی همان نوشیدنی ارزان‌تر را با خودت به مهمانی ببری. با توجه به اینکه پول کمی برای آن نوشیدنی پرداخت کرده‌ای، لذت کمتری از نوشیدن آن خواهی برد، اما سایرین از خوردن آن لذت خواهند برد ولی احتمالاً لازم باشد که خودت نوشیدنی دیگری بخوری.

از طرفی، اگر تو تصمیم داشته باشی که قیمت نوشیدنی را به دوستت اعلام کنی، من توصیه می‌کنم بطری ۱۶.۹۹ دلاری را با خودت ببری، شاید بهتر باشد هزینه رفت‌وبرگشت تا فروشگاه و زمان صرف‌شده برای آن را هم به قیمتی که به دوستت اعلام می‌کنی، اضافه کنی. به‌این‌ترتیب مطمئناً دوستانت لذت بیشتری از نوشیدنی شگفت‌انگیز تو خواهند برد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت  و در ادامه، یادداشت‌های زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | چگونه بیشتر از زندگی لذت ببریم؟

سؤال از دن اریلی | راهکارهایی برای خوش شانس بودن در زندگی

سؤال از دن اریلی | گوش کردن به کتاب صوتی یا مطالعه کتاب کاغذی؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *