سؤال از دن اریلی | راهکارهایی برای خوش شانس بودن در زندگی

یکی از مخاطبان دن اریلی در مورد خوش شانس بودن در زندگی پرسیده است. پرسشی که شاید در ذهن خیلی از ماها وجود داشته باشد. چطور می‌شود شانس موفقیت در عرصه‌های مختلف زندگی را افزایش داد. به نظرم پاسخ دن اریلی، خیلی آموزنده است و در صورت به کارگیری می‌تواند مفید واقع شود.

پرسش

دن عزیز،

آیا افرادی هستند که همیشه خوش شانس باشند؟ من فکر می‌کنم چنین انسان‌هایی وجود داشته باشند. فقط من یکی از آن‌ها نیستم.

پاسخ

بعضی از مردم واقعاً خوش شانس‌اند، اما نه از آن‌هایی که مدام برنده می‌شوند و پول کلانی نصیبشان می‌شود. افراد خوش شانس تمایل زیادی به امتحان کردن گزینه‌های مختلف دارند و با آزمودن انتخاب‌های متعدد، موفقیت بیشتری هم کسب می‌کنند.

برای مثال یک بازیکن بسکتبال را در نظر بگیر که فقط هنگامی که صد درصد مطمئن است که توپش در سبد خواهد افتاد، اقدام به پرتاب کند. با این استراتژی او در کل بازی سه پرتاب با دقت عالی انجام خواهد داد (سه پرتاب با دقت بالا که هر سه در داخل سبد می‌افتند). حال، این بازیکن را با بازیکنی دیگر مقایسه کن که ۳۰ پرتاب با امکان موفقیت ۵۰ درصد انجام می‌دهد. با این استراتژی بازیکن دوم ۱۵ بار موفق خواهد شد توپ را در سبد بیندازد و امتیازات بیشتری کسب کند.

مطمئناً زندگی از بسیاری از جنبه‌ها متفاوت از بازی بسکتبال است. در بسکتبال نتایج به صورت باینری هستند و به شکل برد یا باخت خودشان را نشان می‌دهند. پرتاب‌ها هم یا داخل سبد می‌افتند و یا خارج از آن و حد میانه‌ای وجود ندارد؛ اما در زندگی واقعی، تصمیمات اغلب شامل چندین مرحله هستند و ما می‌توانیم انتخاب کنیم که چیزی را امتحان کنیم و ببینیم نتیجه چه می‌شود.

برای مثال، ما می‌توانیم یک کار مطالعاتی جدید انجام دهیم (با یک فرد دیگری ارتباط دوستانه برقرار کنیم، یک غذای جدید را تست کنیم، برای تغییر شغل اقدام کنیم و …)، و ببینیم آیا این موارد جدید با علایق و ترجیحات ما همخوانی و هماهنگی دارند یا نه و بعد از آن تصمیم بگیریم که در این موضوعات جدید عمیق‌تر بشویم یا نه. این پیشنهاد به این معنی است که افراد خوش شانس نه تنها گزینه‌های بیشتری را امتحان می‌کنند بلکه در دست کشیدن از یک کار و بی‌خیال شدن یک موضوع هم عملکرد سریعی دارند و نسبت به دیگران سریع‌تر روی روش‌های بهتر و امیدوارکننده‌تر تمرکز می‌کنند.

پس راه‌حل خوش شانس بودن در زندگی چیست؟ اول اینکه، زندگی تا حدودی شبیه بازی هست بنابراین سعی کن هر چه بیشتر به سراغ روش‌های مختلف بروی و آن‌ها را امتحان کنی. دوم اینکه تلاش کن همه گزینه‌هایی را که در اختیار داری یک بار مورد آزمون قرار دهی و هر چه سریع‌تر آن‌هایی را که جذاب و مفید نیستند، رها کنی تا زمان بیشتری برای جستجوی گزینه‌های بهتر برای خودت آزاد کنی و از این راه شانس خودت را افزایش دهی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل ناله ها و شکایت های دوستان در ملاقات با ما

سؤال از دن اریلی | تاثیر مبالغه در تعریف خاطرات و تجربیات

سؤال از دن اریلی | تأثیر داشتن ماشین گرانقیمت بر اعتبار فرد در شغلش

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *