سؤال از دن اریلی | چگونه بیشتر از زندگی لذت ببریم؟

بسیاری از اوقات احساس می‌کنیم لحظات زندگی به‌سرعت در حال گذر هستند و ما بدون اینکه لذت کافی از این لحظات نصیبمان شود آن‌ها را از دست می‌دهیم. لحظات می‌گذرند و ما آن‌چنان‌که باید بهره‌ای از آن‌ها نمی‌بریم. فکر کردن به همین موضوع باعث می‌شود ملال و رنج ما در زندگی چندین برابر شود و برای فرار از این شرایط به شکلی سردرگم و بی‌هدف دست به اقداماتی بزنیم که چندان هم اثربخش نیستند. یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در مورد این موضوع و چگونگی کسب لذت بیشتر از زندگی پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

من چطور می‌توانم لذت بیشتری از زندگی ببرم؟ به نظر می‌رسد سرعت گذر زمان هر سال بیشتر می‌شود و ماه‌ها به سریع‌ترین شکل ممکن سپری می‌شوند. تا چشم به هم می‌زنی سال تمام شده و سال بعدی از راه رسیده. آیا دلیلی برای این اتفاق وجود دارد یا این احساس که سرعت گذر زمان در کودکی کمتر از این بود، صرفاً یک توهم است؟

پاسخ

زمان با سرعت ثابتی در حال گذر است اما ما هر چه پیرتر می‌شویم احساس می‌کنیم سرعت گذر لحظه‌ها بیشتر می‌شود. در چند سال اول زندگی همه‌چیز برای ما کاملاً جدید است و بسیاری از تجربه‌هایمان تازه و منحصربه‌فرد هستند – چنین تجربیاتی برای ما بسیار تأثیرگذار هستند و به‌خوبی در ذهنمان ماندگار می‌شوند. ولی با گذر سال‌ها و افزایش سن هر روز با تجربه‌های جدید کمتری مواجه می‌شویم.

یک دلیل این اتفاق آن است که ما در حال رشد هستیم و به‌مرور از نظر ذهنی به بلوغ می‌رسیم و هر چه سنمان بالاتر می‌رود کارهایی هم که به سرانجام رسانده‌ایم بیشتر می‌شوند.

دلیل بعدی شادمانی کمتر این است که با گذر زمان هرچه بیشتر بَرده فرایندها و روال‌های روزمره می‌شویم و برای همین مدام کمتر و کمتر به تجربه‌های جدید دست می‌زنیم.

اگر می‌خواهی بدانی دلیل مشکل تو هم همین‌ها هستند یا نه، کافی‌ست به یاد بیاوری هفته پیش در تک‌تک روزها چه اتفاقی برایت افتاد و چه کارهایی انجام دادی.

اتفاقاً مسئله این است که هیچ اتفاق غیرمعمولی در زندگی‌ات رخ نداده و تو هرچقدر به مغزت فشار بیاوری تا اقدامات خاص و منحصربه‌فرد روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و … را به یاد بیاوری، نخواهی توانست.

با توجه به اهمیت یادآوری تجربیاتمان در زندگی روزانه و تأثیر آن بر میزان رضایت و شادمانی، چه اقدامی در جهت رفع این روند آزاردهنده می‌توان انجام داد؟

شاید ما نیاز به یک اپلیکیشن موبایلی یا برنامه ذهنی داریم که ما را ترغیب به انجام کارهای جدید و کسب تجارب نو کند، چیزهایی را به ما نشان بدهد که قبلاً انجامشان نداده‌ایم، طعم‌هایی را به ما پیشنهاد دهد که قبلاً امتحانشان نکرده‌ایم، و جاهایی را برای رفتن توصیه کند که قبلاً هرگز نرفته‌ایم.

این اپلیکیشن می‌تواند تنوع زندگی‌مان را افزایش دهد، مدام به ما تلنگر بزند تا چیزهای جدید را امتحان کنیم، سرعت گذر زمان را برایمان کندتر کند، و درنهایت باعث افزایش شادمانی‌مان شود. تا زمانی که چنین اپلیکیشنی نوشته و در اختیارمان قرار داده شود، چطور است تلاش کنیم هفته‌ای حداقل یک کار جدید انجام دهیم؟

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | روشی آسان برای انتخابهای سخت

سؤال از دن اریلی | راهکارهایی برای خوش شانس بودن در زندگی

سؤال از دن اریلی | دلیل تمایل افراد به دررفتن از زیر کار

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. به نظر من صِرف تجربه های جدید نمی تونه شادی ولذت رو به زندگی ما بیاره و افسانه زندگی بهتر عمری به درازی تاریخ متمدن شدن انسان داره .
    از نظر من طریقه ی بهتری هم برای شاد بودن به جز دست اویز شدن از تنوع طلبی باید وجود داشه باشه
    شاید کاستن از سرعت زندگی روزانه و اگاهانه انجام دادن کار ها
    کتاب اهستگی از میلان کوندرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *