سؤال از دن اریلی | روشی آسان برای انتخابهای سخت

گاهی اوقات ما بین دو گزینه مردد می‌مانیم. دوگزینه‌ای که انتخاب بین آن دو برای ما کاری سخت و دشوار است و فرایند تصمیم گیری شاید مدت زیادی طول بکشد و در نهایت هم نتوانیم ترجیح خودمان را تشخیص دهیم. یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در مورد انتخابهای سخت پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

آیا روشی سراغ داری تا راحت‌تر بتوان تصمیمات سخت را گرفت؟ مدت‌زمان زیادی است که می‌خواهم ماشینی را انتخاب کرده و بخرم ولی هنوز نتوانسته‌ام تصمیم بگیرم.

پاسخ

خوشبختانه تکنولوژی‌ای که تو برای حل مشکل خودت به آن نیاز داری همین الان در دسترس هست. تمام چیزی که لازم داری یک سکه است. هر روی سکه را به یک ماشین اختصاص بده و بعد سکه را به هوا بینداز. در این حالت تو می‌توانی منتظر بمانی تا سکه روی زمین بیفتد و نتیجه اتفاقی به دست آمده را به‌عنوان انتخاب نهایی در نظر بگیری و بر این اساس اقدام کنی؛ اما من فکر می‌کنم وقتی که سکه در هوا در حال چرخیدن است، تو می‌توانی تشخیص دهی که کدام گزینه انتخاب و ترجیح واقعی توست.

نکته مهم‌تر اینکه وقتی ما زمان قابل توجهی را صرف یک تصمیم می‌کنیم و در نهایت هم نمی‌توانیم انتخاب کنیم کدام گزینه بهترین است، به این معناست که ارزش کلی گزینه‌ها کم‌وبیش به یک اندازه است. معنای این اتفاق این نیست که گزینه‌ها همه ایده‌آل هستند، ولی تشخیص تفاوت کیفی گزینه‌ها به کاری دشوار تبدیل می‌شود. باوجود همه این‌ها، اگر گفتن اینکه کدام گزینه بهتر است، کار آسانی بود، ما همان اول تصمیممان را می‌گرفتیم.

وقتی ما تشخیص دهیم که انتخاب بین گزینه‌هایی با ارزش کلی مشابه باید انجام شود، باید هزینه فرصت زمان را هم در نظر بگیریم. در تلاش برای تلف نکردن زمان بیشتر جهت انتخاب قطعی، بایستی خودمان را مجاب به گرفتن تصمیم نهایی کنیم؛ و این همان جایی است که روش سکه به کارمان می‌آید. سکه به هوا پرتاب می‌شود و در زمانی که بین زمین و آسمان در حال چرخش است، آن موقع می‌توانیم تشخیص دهیم که دوست داریم کدام سمت سکه رو بیفتد. این خواسته همان ترجیح اصلی ماست که ذهن ما ناخودآگاه آن را لو می‌دهد و ما هم اصولاً باید بر همین مبنا عمل کنیم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | راهکارهایی برای خوش شانس بودن در زندگی

سؤال از دن اریلی | دلیل ناله ها و شکایت های دوستان در ملاقات با ما

سؤال از دن اریلی | تاثیر مبالغه در تعریف خاطرات و تجربیات

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *