ساختار یک متن (کپی رایتینگ) ترغیب‌کننده

ساختار یک متن (کپی‌رایتینگ) ترغیب‌کننده

در پست‌های قبلی مجموعه نوشته‌های با موضوع «تکنیک‌های کپی رایتینگ و مهارت‌های یک کپی رایتر»، مشاهده کردیم که هدف اصلی هر جزء از متن نوشته شده این است که ابتدا جمله ابتدایی خوانده شود و بعد از آن خواننده گام به گام به مطالعه سایر بخش‌های آن متن بپردازد.

می‌دانیم که در صورتی که مطالب واضح، موجز و ساده بیان شوند، مخاطب به آسانی با نوشته‌ی ما ارتباط برقرار می‌کند.

همچنین گفته شد که تیتر اصلی اهمیت بسیار زیادی در جلب توجه مخاطب دارد.

گام بعدی آشنایی با چگونگی ساختاردهی به متن برای افزایش جذابیت آن و ترغیب مخاطب برای مطالعه‌ی آن می‌باشد.

محتوای خوب عبارتست از یک محتوای منعطف و ساختارپذیر. اما یک محتوای ترغیب‌کننده، روش و نحوه تاثیرگذاری خاصی دارد و شامل اجزای ویژه‌ای می‌باشد. اینکه شما بخواهید یک صفحه فروش بنویسید، یک پست طولانی منتشر کنید یا یک کتاب تبلیغی بنویسید، جریان نوشته میزان تاثیرگذاری آن را نشان می‌دهد.

در ادامه برخی از قواعد نوشتن یک متن ترغیب‌کننده را بیان می‌کنیم:

  • اول از همه بر روی خواننده متمرکز شوید. ابتدا یک قول مهم و فوری (در تیتر اصلی و یا پاراگراف ابتدایی) بدهید که در آن دلیل اصلی اختصاص دادن وقت به متن شما را برای مخاطب بازگو نماید. هرگز به مخاطب خود فرصت ندهید که از خود بپرسد چرا باید برای مطالعه و توجه به متن شما اذیت شود. برای مثال می‌توان از اعلام تخفیف‌های ویژه، کیفیت بالای کالا یا خدمات، قیمت‌های بسیار پایین، خدمات ویژه و … به عنوان دلیلی برای ترغیب مخاطب به مطالعه ادامه متن استفاده کرد.
  • هر بخش مجزا از متن شما بایستی یک ایده مهم (موضوعی که مجاب کننده باشد) و یک هدف مهم (برای اینکه تمایل خواننده را برای مخالفت با آن از بین ببرد) داشته باشد که هدف بزرگتر و قول اصلی شما را پشتیبانی ‌کنند. همواره سعی کنید از موضوع اصلی به هیچ وجه منحرف نشده و مانند یک لیزر بر آن متمرکز بمانید. برای مثال در صورتی که موضوع اصلی متن شما اعلام تخفیف‌ها و یا پیشنهادهای ویژه به مشتریان می‌باشد، همواره تمرکز خود را به موضوع حفظ کرده و توضیحات لازم در این خصوص را ارائه کنید.
  • در اظهارات و ادعاهای خود بسیار خاص عمل کنید و همیشه سعی کنید برای گفته‌های خودتان دلیل و مدرک ارائه کنید. در غیر این صورت احتمال دارد خواننده به آنها مشکوک شود. در صورتی که در مورد کیفیت بالای محصول خودتان ادعایی دارید، لازم است که این ادعا براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، آزمایش‌های انجام شده بر روی آنها و سایر موارد ممکن به صورت مستند و مدلل ثابت شود.
  • با استفاده از آمار، منابع تخصصی و شواهد معتبر و قابل اطمینان، به محتوای خود اعتبار ببخشید. شما باید مورد وثوق باشید و اگر در یک موضوع خاص متخصص نیستید، بهتر است تحقیقات و مطالعات خود را به طور کامل انجام دهید. به عنوان مثال در خصوص ادعای اصلی خود در خصوص قیمت پایین، کیفیت بالا و یا مدت زمان تحویل پایین، نتایج تحقیقات و مقایسه‌های صورت گرفته و یا نظرات مشتریان را به صورت جدول، نمودار و یا اینفوگرافی ارائه کنید. البته بایستی توجه داشت که اطلاعات و آمارهای داده شده در این قسمت معتبر و مستند باشند. در غیر اینصورت ریسک از دست دادن اعتماد مشتری که به سختی قابل برگشت می‌باشد، شما را تهدید خواهد کرد.
  • بعد از اینکه اعتبار و صلاحیت خود را کسب کردید، اطمینان حاصل کنید که به مهمترین فرد یعنی خواننده توجه دارید. همچنان دلیل اصلی توجه او به متن شما، همان موضوع اصلی اول متن می‌باشد. آن موضوع را مجددا برای او بازگو کنید.
  • یک پیشنهاد بدهید. در صورتی که یک کالا یا یک ایده به فروش می‌رسانید، شما باید آن را به روشنی برای خواننده بیان نمایید تا مورد پذیرش وی قرار گیرد. در هنگام ارائه پیشنهاد خود شجاع، جسور و قاطع باشید و با حمایت و پشتیبانی محکم از گفته‌های خود، ریسک عدم پذیرش پیشنهادتان توسط خوانندگان را به حداقل برسانید. برای مثال به صورت محکم و قاطعانه پیشنهاد یک بار استفاده از تورهای مسافرتی خود را به مخاطب ارائه دهید و به او این اطمینان را بدهید که هرآنچه را که در اینجا قول داده‌اید به بهترین نحو تامین خواهد شد و تضمین‌های لازم را به او بدهید.
  • تمام مطالب را جمع‌بندی کنید و مجددا به قول اصلی خود برگردید و نشان دهید که آن قول را چگونه محقق کرده‌اید.
  • این موارد خلاصه‌ای از اجزای یک متن ترغیب‌کننده هستند. برای کسب نتایج بهتر، از آنها برای مشخص کردن نقشه راه خود استفاده کنید.

تا اینجا با اصول اولیه نگارش یک متن ترغیب‌کننده آشنا شدیم. در ادامه به اجزای خاص یک کپی رایتینگ که شامل مشخصه‌ها و منافع آن می‌باشد، خواهیم پرداخت.

 

منبع

 

مطالب مرتبط:

کپی‌رایتینگ و هدف اصلی کپی‌رایتر

انواع تیتر اصلی در کپی‌رایتینگ

انتخاب تیترهای نتیجه‌بخش در کپی‌رایتینگ

چگونه یک تیتر عالی بنویسیم؟

در کپی‌رایتینگ از مزایای واقعی محصول استفاده کنید!

نحوه تعیین مزایای واقعی محصول در کپی‌رایتینگ

اهمیت ارائه پیشنهاد در کپی‌رایتینگ

مفید بودن این نوشته را تضمین می‌کنیم!

۷ تکنیک مفید کپی‌رایتینگ

طول متن تبلیغاتی (کپی‌رایتینگ) چقدر باشد؟

راز اصلی نوشتن یک متن تبلیغاتی عالی (کپی‌رایتینگ)

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *