دو گروه تصمیمات با تأثیراتی بزرگ در زندگی

زندگی از اقداماتی که ما در طول روز انجام می‌دهیم تشکیل می‌شود و هرکدام از این اقدامات نتیجه تصمیمات مشخصی است که ما می‌گیریم. ازاین‌رو زندگی از مجموعه متوالی از تصمیم‌ها و اقدامات تشکیل شده که هرکدام تأثیراتی ریزودرشت در مسیری که طی می‌کنیم و مقصدی که به آن خواهیم رسید، دارند.

مشکلات کوچک و بزرگ زندگی ما هم اصولاً حاصل همین تصمیماتی هستند که می‌گیریم؛ تصمیماتی که حاصل غفلت ما از اهمیت بعضی از آن‌هاست. اینکه ما فکر می‌کنیم برخی تصمیمات و انتخاب‌ها تأثیر چندانی بر زندگی ما ندارند ولی در عمل جزو تصمیمات بزرگ زندگی‌مان محسوب می‌شوند و تأثیراتی بزرگ بر مسیری که در حال طی کردن آن هستیم دارند، عملاً یک غفلت و کوتاهی از سمت ماست.

ازاین‌رو اولین اقدام در جهت افزایش کیفیت زندگی و بهبود کیفیت تصمیماتی که می‌گیریم، می‌تواند تشخیص تصمیمات بزرگ با تأثیرات بزرگ و مهم باشد. در صورت تشخیص این دسته از تصمیمات ما اولین گام را برای بهبود کیفیت آن دسته از تصمیمات برداشته‌ایم و بعدازآن بایستی در گرفتن آن تصمیم‌ها توجه، دقت و تدبیر بیشتری به خرج دهیم.

اما دو گروه تصمیمات بزرگ زندگی ما کدام‌ها هستند؟

گروه اول

تصمیماتی که در طولانی‌مدت پیامدهای کم‌وبیش آشکار و قابل توجهی دارند. همچون انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب همسر، انتخاب شغل، انتخاب ارزش‌ها. ما معمولاً این دسته از تصمیمات را مهم در نظر می‌گیریم و برای چنین انتخاب‌هایی وقت زیادی صرف می‌کنیم.

گروه دوم

تصمیماتی که پیامدهای طولانی‌مدت آن‌ها را باید کشف کرد. همچون انتخاب و شکل‌دهی عاداتی همچون عادت‌های مربوط به نوع تغذیه و عادت‌های شغلی. ما معمولاً اهمیت چندانی به این نوع تصمیمات نمی‌دهیم و انرژی زیادی هم برایشان صرف نمی‌کنیم؛ اما در عمل این گروه تصمیمات هم به‌اندازه گروه اول در بلندمدت مهم و تأثیرگذار هستند.

درصورتی‌که بتوانیم به هر دو گروه از تصمیمات گفته‌شده اهمیت کافی بدهیم و برای بهبود کیفیت آن‌ها تلاش کنیم، در این صورت گامی مهم در جهت بهبود کیفیت زندگی و ایجاد مسیری اثربخش به‌منظور دستیابی به اهداف برداشته‌ایم.

 

می‌توانید روی این لینک بزنید و وارد کانال تلگرامی یادداشت‌ها شوید

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

توصیه ست گادین به خودش در بیست‌ودوسالگی

ما خروجی کارمان نیستیم، ما نظرات و دیدگاه‌هایمان نیستیم

سه بازی سودخواهی انسانی و بازی‌هایی با بیشترین منافع

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 دیدگاه

    1. اسماعیل عزیز،
      همانطور که در متن هم اشاره کرده‌ام، به نظرم هر دو گروه تاثیرات بزرگی در زندگی ما دارن. اما واقعیتی که وجود داره اینه که ما تاثیرات گروه دوم رو به اندازه تاثیرات گروه اول درک نمی‌کنیم و اونقدر جدیشون نمی‌گیریم.
      به همین دلیل میشه گفت تصمیمات گروه دوم بیشترین تاثیر منفی رو تو زندگی ما دارند. اما برعکس روی تصمیمات گروه اول خیلی حساسیم و زمان زیادی رو هم برای انتخاب نهایی صرف می‌کنیم که الزاما این کار هم همیشه به نتیجه بهتر ختم نمیشه چون گذاشتن وقت زیاد با انتخاب درست الزاما همبستگی نداره.
      موفق باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *