دو نوع شغل و انتخاب بهترین نوع آن برای شادمانی بیشتر در زندگی

مارتین سلیگمن در کتاب شادمانی درونی شغل‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کند. دسته اول شغل‌هایی که مبتنی بر یک بازی برد – باخت هستند و دسته دوم شغل‌هایی که بر اساس یک بازی برد – برد به وجود آمده‌اند.

از جمله شغل‌هایی که بر مبنای یک فرایند برد – باخت هستند، شغل وکالت و کارهای حقوقی هست. در این شغل تلاش فرد اصولاً باید بر این باشد که خود را در مسیر برد قرار دهد و دیگران را به سمت باخت ببرد. صرفاً در این صورت هست که پیوسته در شغل خود موفق خواهد بود و رضایت کارفرما و دیگران را جلب خواهد کرد و درآمد چشمگیری نصیبشان خواهد شد.

از جمله شغل‌های مبتنی بر فرایند برد – برد هم می‌توان به شغل معلمی و تدریس اشاره کرد. در این دسته از مشاغل هر دو طرف درگیر در فرایند، برنده و راضی خواهند بود و نسبت به این موضوع حس خوبی خواهند داشت. هم مدرس توانسته با ارائه دانسته‌هایش به دیگران علاوه بر کسب درآمد، تسلط بیشتری بر محتوای آموزشی کسب کند و هم دانشجو یا دانش‌آموز، در انتهای آموزش اندوخته بیشتری نصیبش شده و بر علم و آگاهی‌اش افزوده است.

برخی از مشاغل هم وجود دارند که بر اساس ترجیحات و رویکردهای فرد شاغل می‌توانند به سمت یک شغل برد – برد یا یک شغل برد – باخت حرکت کنند. برای مثال یک مهندس عمران هم می‌تواند شغلش را بر مبنای یک فرایند برد – برد پیش ببرد و هم اینکه تلاش کند با هدف کسب سود و درآمد بیشتر باعث برد خود و باخت طرف مقابل شود.

سلیگمن معتقد است بازی‌های برد – برد با مجموع مثبت با هیجانات مثبت همراه هستند و شادمانی بیشتری در زندگی برای فرد به ارمغان می‌آورند. در حالی که هیجانات منفی از قبیل خشم، اضطراب و غمگینی مربوط به بازی‌های برد – باخت هستند.

رویکرد انتخاب شغل‌های برد – برد، انجام کار را لذت‌بخش‌تر می‌سازد، شغل و حرفه را تبدیل به یک رسالت می‌کند و باعث ایجاد وفاداری و حس خوب و در نهایت افزایش میزان رضایت و شادمانی از زندگی می‌شود.

با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد، انتخاب شغل‌هایی از دسته شغل‌های برد – باخت شاید در ظاهر منتهی به سود بیشتر و موفقیت‌های بزرگ شود ولی در نهایت باعث ایجاد یک زندگی ناخوشایند خواهد شد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از مطالعه این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

بهترین شیوه مشورت با دیگران و استفاده از تجارب آنان

بدترین نوع نگاه به شکستها و اتفاقات ناخوشایند زندگی

سه نوع عشق | کامل‌ترین نوع عشق کدام است؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *