دنیای نامحدود و انتخابهای محدود

دنیای انسان امروزی یک دنیای شگفت‌انگیز است. هر روزی که می‌گذرد، این دنیای شگفت‌انگیز یک گام دیگر به سمت مدرن‌تر شدن و بهبود برمی‌دارد و بشر مرزهای علم و تکنولوژی را بیش‌ازپیش درمی‌نوردد. هر روز امکانات در دسترسمان بیشتر و بهتر می‌شوند و رفاه زندگی رو به افزایش می‌گذارد.

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، دنیایی سرشار از زیبایی و پر از مناظر طبیعی و دیدنی‌ست،

دنیایی با رفاه و آسایشی تمام‌نشدنی،

دنیایی پر از کتاب‌های خواندنی،

دنیایی با بهترین معلمان و اساتید،

دنیایی پر از دوستان بی‌نظیر،

دنیایی با بهترین و گوش‌نوازترین موسیقی‌ها،

دنیایی با بهترین و پربارترین محتواها،

دنیایی با مجهزترین ماشین‌ها،

دنیایی با زیباترین کشتی‌ها،

دنیایی با بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین خانه‌ها،

دنیایی با بهترین و پیشرفته‌ترین هواپیماها،

دنیایی با راحت‌ترین و سریع‌ترین قطارها.

وسعت و کثرت زیبایی‌های دنیا تمام‌نشدنی هستند.

دنیایی که ما در آن زیست می‌کنیم برای ساکنینش امکاناتی نامحدود دارد. البته که این نامحدود بودن با توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های انسان‌هاست که سنجیده می‌شود.

تنها دارایی محدود ما که مانع از دست یافتنمان به این بهترین‌ها می‌شود، زمان ماست. زمانی محدود با امکانات و زیبایی‌هایی نامحدود. همین زمان و توجه محدود سدی بزرگ برای زیاده‌خواهی‌های انسان امروزی ست، ملالی بزرگ و آزاردهنده.

ازاین‌رو همچون کسی که وارد یک میهمانی با بهترین نوع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و تفریحات شده، ناچار از انتخاب هستیم. انتخابی محدود و معطوف به گوشه‌ای کوچک از آنچه در اختیارمان گذاشته شده.

اگر قادر به انتخاب نباشیم و قدرت و اراده‌ای کافی برای این کار در ما وجود نداشته باشد، همواره بر سر میز انواع غذاها، دسرها، نوشیدنی‌ها و میوه‌ها در آمد و رفت خواهیم بود و میان وسوسه‌ها، زیبایی‌ها و چشم‌نوازی‌های آن‌ها همان اندک فرصت موجود را هم از دست خواهیم داد بدون اینکه گذر زمان را احساس کنیم. در نهایت هم ناچار از در اختیار داشتن آن چیزی خواهیم شد که دیگران برایمان انتخاب کرده‌اند.

دنیای ما انسان‌ها دنیای انتخاب است، انتخابهای سخت و دشوار، انتخاب‌هایی که اگر خودمان دست به اقدام نزنیم، دنیا برایمان این کار را خواهد کرد. در این صورت، محکوم خواهیم شد به باختن، محکوم خواهیم شد به از دست دادن و حسرت خوردن.

پس چه‌بهتر که خود دست‌به‌کار شویم و انتخاب کنیم. انتخاب کنیم که چه چیزهایی را از دست دهیم و چه چیزهایی را به دست آوریم تا در غفلت از انتخاب، همان اندک داشته‌هایمان را هم نبازیم. دست به انتخاب بزنیم تا بتوانیم در این فرصت محدود با منابعی محدود‌تر، اندک لذت و استفاده‌ای را که برایمان ممکن شده را از دست ندهیم.

مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کار ما انسان‌ها در این زندگی همان انتخاب است. کسانی که بهتر بیندیشند و انتخابهای سنجیده‌تر و سریع‌تری داشته باشند، برندگان این دنیای نامحدود شگفت‌انگیز خواهند بود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

تصاویری که از زندگی دیگران در ذهن خود می‌سازیم

پیش‌داوری انسان‌ها و گامی مهم در مسیر تفکر منصفانه

آنچه آرزوها، ارزش‌ها و انتخاب‌های ما را در زندگی شکل می‌دهد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *