سؤال از دن اریلی | تنوع، ابزاری برای بهبود تجربه‌های خوب

این بار هم به سراغ پرسش و پاسخ‌های دن اریلی با مخاطبانش رفته‌ام و یکی از پرسش و پاسخ‌های جالب را برایتان انتخاب کرده‌ام. سؤالی در مورد اینکه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا شتاب گذر لحظات خوب و لذت‌بخش زندگی در ذهن ما کمتر شود و احساس نکنیم که این دوره‌های خوشایند، به‌سرعت سپری شده‌اند؟

پرسش

دن عزیز،

من و بهترین دوستم طبق سنتی قدیمی، یک بار در سال به مسافرتی یک‌هفته‌ای برای اسکی می‌رویم. ما در چند ده سال گذشته این کار را در بیشتر سال‌ها انجام داده‌ایم. در طول این یک هفته حسابی از برف و تعطیلات لذت می‌بریم. ما همواره در حسرت این روزها به سر می‌بریم و کل طول سال را منتظریم تا این روزها دوباره سر برسند.

مشکل اینجاست که از لحظه‌ای که به محل اسکی می‌رسیم، به نظر می‌رسد زمان با سرعت بیشتری در حال سپری شدن است. یک هفته به شکل حیرت‌آوری با سرعت می‌گذرد و ما حتی وقتی برمی‌گردیم و به عقب نگاه می‌کنیم، هر دویمان احساس می‌کنیم که زمان کمتری در آنجا بوده‌ایم. من می‌دانم که وقتی افراد در حال خوش‌گذرانی باشند، زمان با سرعت بیشتری سپری می‌شود؛ اما آیا روشی وجود دارد که این هفته برای ما طولانی‌تر به نظر برسد؟

پاسخ

اگر بخواهم با روشی که تو سؤالت را پرسیده‌ای پاسخ دهم، جواب ساده است: همسرانتان را با خودتان به آنجا ببرید. (متأسفم، نتوانستم مقاومت کنم و این حرف را نزنم.)

اما اگر بخواهم بیشتر توضیح دهم: به نظر می‌رسد دلیل اینکه هم مدت زمان اسکی شما کوتاه به نظر می‌رسد و هم خاطره بعد از تعطیلاتتان به شکلی کوتاه در ذهنتان ثبت می‌شود، این است که روزهای اسکی بسیار شبیه هم هستند. این موضوع باعث می‌شود در ذهن باهم ترکیب شوند و نه به شکل چند تجربه لذت‌بخش در چند روز بلکه به شکل یک تجربه یک‌روزه ولی کمی طولانی‌تر به نظر بیایند.

در مسافرت بعدی، سعی کنید روزها را به شکلی متفاوت‌تری تجربه کنید. یک روز را با اسنوبرد بگذرانید، روز بعدی را بدون اسکی سپری کنید، روز دیگر یک دوره آموزش اسکی بگذرانید، روز بعد از آن را به سورتمه‌سواری بروید، یا تجهیزات اسکی خودتان را تغییر دهید. حتی اگر این فعالیت‌ها لذت و خوشی کمتری از برنامه تکراری روزانه اسکی داشته باشند، کمک خواهند کرد تا شما تعطیلات خودتان را به‌صورت یک سری از تجارب مجزا و مستقل در مغزتان دسته‌بندی کنید و صرفاً یک تجربه خوشایند طولانی‌مدت در ذهنتان ذخیره نشود. با این روش، شما تجارب متنوع‌تری خواهید داشت و لذت بیشتری از یک هفته تعطیلات خودتان همراه با دوستتان خواهید برد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل وجود دکمه لایک در شبکه‌های اجتماعی

سؤال از دن اریلی | دشواریهای رژیم غذایی

چگونه درد و رنج حاصل از هزینه کردن را مدیریت کنیم؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *