سؤال از دن اریلی | چه کنیم تا تلاشها و زحماتمان به چشم بیایند ؟

از دن اریلی در این مورد پرسیده شده که چه کاری می‌توان انجام داد تا زحمات و تلاش‌های ما در نظر دوستان و همکارانمان بزرگ‌تر و بیشتر به نظر برسند و طبیعتاً قدردانی آن‌ها از تلاشهای ما و رضایتشان از عملکرد ما افزایش یابد.

پرسش

دن عزیز،

من در محل کارم یک برنامه بزرگ ماکرو در اکسل برای بانکی که در آنجا کار می‌کنم نوشتم. ماکرو (مجموعه‌ای از فرمان‌های خودکار) باید یک مجموعه از داده‌ها را پردازش کرده و آن‌ها را به یک گزارش چشم‌نواز و زیبا تبدیل کند. این آنالیز و تولید گزارش حدود دو دقیقه طول می‌کشد که در این مدت ساعت شنی در جریان بودن فرایند را نشان می‌دهد. گزارش خیلی کاربردی و مفید بود ولی همه از این موضوع که سرعت ماکرو پایین است، گله‌مند بودند.

یک روش برای بالا بردن سرعت ماکرو این است که آن را در پس زمینه و بدون دیده شدن اجرا کنیم و فقط ساعت شنی در صفحه نمایش نشان داده شود. من همین روش را از اول اجرا کردم اما بعداً و صرفاً جهت شوخی، تنظیمات را دست‌کاری کردم به‌طوری‌که سایرین می‌توانستند عملکرد ماکرو و روند کار را مشاهده کنند. این شرایط همچون تماشای یک فیلم ویدیویی بود که به‌سرعت در حال نمایش است: ماکرو، داده‌ها را بخش‌بندی کرد، بخش‌های متخلف دیتابیس تغییر رنگ دادند، سربرگ‌ها و گراف‌ها ایجاد شدند و … . مشکل؟ با این شرایط اجرا شدن برنامه سه برابر شرایط قبلی زمان می‌برد.

اتفاق عجیب این بود که بعد از ایجاد این تغییر همکارانم از اینکه برنامه چقدر خوب و سریع اجرا می‌شود، اظهار رضایت و خوشحالی کردند. آیا توضیحی منطقی برای این رویداد داری؟

پاسخ

مطمئن نیستم که یک توجیه عقلانی برای این اتفاق داشته باشم، اما یک پاسخ منطقی دارم. آنچه توضیح دادی، نتیجه ترکیب دو نیرو است. نیروی اول اینکه وقتی ما بیخود و بی‌جهت وقتمان را سپری می‌کنیم، احساس اتلاف وقت داریم و این کار برایمان خوشایند نیست و احساس خوبی به ما دست نمی‌دهد. این اتفاق به این معناست که منتظر بودن همکاران تو بدون انجام هیچ کاری در هنگام اجرا شدن برنامه ماکرو برایشان دردناک است ولی وقتی که احساس می‌کنند در حال انجام فعالیتی هستند، این درد و ناخوشایندی از بین می‌رود.

نیروی دوم هم این است که وقتی ما احساس می‌کنیم کسی برای ما کار می‌کند، مخصوصاً اگر به سختی کار کند، فارغ از اینکه چه کاری انجام می‌شود، احساس خوبی پیدا می‌کنیم. نکته مهم در اینجا این است که ارزیابی کیفیت خروجی‌ای که ما می‌گیریم برایمان کاری سخت است، اما ارزیابی شدت تلاش دیگران کاری راحت و عادی برایمان محسوب می‌شود. جالب اینکه لذت اینکه کسی به سختی برای ما کار می‌کند نه تنها در خصوص افراد بلکه در مورد کامپیوتر و الگوریتم‌های آن هم صدق می‌کند.

امیدوارم توضیحاتم باعث شده باشد که این موضوع را به خوبی یاد بگیری و در سایر پروژه‌ها هم به کار ببندی. همچنین با این نگاه به طبیعت آدمی، تو باید تلاش کنی هر چه بیشتر همکارانت را در جریان زحماتی که تکنولوژی برای آن‌ها می‌کشد قرار دهی.

علاوه بر محل کار این درس می‌تواند در زندگی شخصی هم کاربرد داشته باشد. هر وقت که توانستی، تلاش کن تا هر چه بیشتر به اطرافیانت نشان دهی که چقدر سخت برایشان کار می‌کنی و زحمت می‌کشی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | استخدام یک مشاور خوب برای تصمیم گیری

سؤال از دن اریلی | تنوع، ابزاری برای بهبود تجربه‌های خوب

سؤال از دن اریلی | دلیل وجود دکمه لایک در شبکه‌های اجتماعی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *