سؤال از دن اریلی | دلیل وجود دکمه لایک در شبکه‌های اجتماعی

یکی از سؤالات جالبی که یکی از مخاطبین دن اریلی از او پرسیده مربوط به فلسفه و دلیل وجود دکمه لایک در شبکه‌های اجتماعی است و اینکه چرا دکمه‌ای برای اعلام دوست نداشتن (Dislike) و یا ابراز تنفر (Hate) وجود ندارد.

پاسخی که دن اریلی به این سؤال داده را در ادامه نقل می‌کنم.

دکمه لایک در شبکه‌های اجتماعی هدفی بالاتر از دریافت عکس‌العمل ما به دیگران دارد. این دکمه در واقع مکانیسمی برای یک مشارکت اجتماعی است که به ما می‌گوید چگونه می‌توانیم، و چگونه باید عکس‌العمل نشان دهیم. این امکان به شکلی خاص به‌عنوان دستورالعمل و راهنمایی برای اقدامات بعدی ما عمل می‌کند که چه چیزی برای به اشتراک‌گذاری با دیگران مناسب است و چه چیزی خوب نیست. همچنین به شکل غیرمستقیم این موضوع را به ما منتقل می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی چگونه باید رفتار کنیم.

قرار دادن دکمه دوست نداشتن (Dislike) یا ابراز تنفر (Hate) باعث تغییر مدل ذهنی ما در هنگام خواندن پست‌های مختلف خواهد شد؛ و این سوگیری را در ما به وجود خواهد آورد که واکنش‌هایی منفی نشان دهیم و این احتمال وجود دارد که به سرعت باعث تخریب فضای مثبت شبکه‌های اجتماعی شود. ترجیح من در این خصوص این است که یک دکمه Love هم زیر پست‌ها اضافه شود.

پی‌نوشت: توضیح دن اریلی در پاسخ به سؤالی در خصوص وجود دکمه لایک در فیسبوک بود که به نظرم این پاسخ می‌تواند در مورد همه شبکه‌های اجتماعی صدق کند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دشواریهای رژیم غذایی

تأثیر باورنکردنی محیط ، انتظارات و کلیشه‌ها بر افکار و اعمال ما

افزایش لذت و معنا بخشیدن به زندگی با سبک زندگی متفاوت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *