اندرزهایی از بالتاسار گراسیان

اندرزهایی از بالتاسار گراسیان

قبلاً کتاب «خرد جهان – چکیده فرزانگی» نوشته بالتاسار گراسیان با ترجمه گیتی خوشدل را معرفی کردم و همان‌جا توضیحاتی در مورد کتاب و محتوای آن دادم. در این نوشتار قصد دارم چند اندرز از ۳۰۰ اندرز این کتاب را برایتان نقل کنم.

اندرز اول

هیچ‌گاه حرمت به خویشتن را از دست ندهید و آن‌قدر به خود نزدیک نشوید که به ویژگی‌های خود عادت کنید. بگذارید صداقت و انسجام وجود شما را شریف نگاه دارد. باید بتوانید به داوری خود بیش از احکام بیرونی اعتماد کنید. از آنچه ناپسند است، نه به دلیل قضاوت ناخوشایند دیگران، بلکه به علت ترس از بی احتیاطی خودتان بپرهیزید. اگر از خویشتن بترسید، نیازی به شاهدان بیرونی نخواهید داشت.

اندرز دوم

بدانید چگونه «نه» بگویید. نمی‌توانید همه چیز را به همه کس بدهید. «نه» گفتن به اندازه بخشش حائز اهمیت است، به ویژه اگر آن شخص مافوق شما باشد. نکته مهم شیوه بیان پاسخ منفی است. «نه» از زبان بعضی از اشخاص، ارزشمندتر از «آری» از زبان دیگران است. «نه» نرم و سنجیده بیش از «بله» تند و خشن، آدمی را خشنود می‌سازد.

اندرز سوم

میان‌بر برای انسان راستین شدن این است که افراد مناسب را کنارتان قرار دهید: همنشین‌هایتان می‌توانند شگفتی‌ها بیافرینند. آداب و عادات و سلیقه و حتی هوشمندی بی آن که آگاه باشیم منتقل می‌شوند.

اندرز چهارم

نگذارید از شدت خوبی بد باشید. اگر هرگز خشمگین نشوید، بد خواهید شد. کسانی را که هیچ احساسی ندارند نمی‌توان انسان خواند. آنها همواره نه به دلیل عدم حساسیت بلکه به علت نابخردی آن گونه رفتار می‌کنند. احساس شدید در لحظه‌ای که شرایط آن گونه ایجاب می‌کند، از شخص یک انسان می‌سازد. حتی پرندگان مترسکها را مسخره می‌کنند. تبدیل تلخ به شیرین نشان ذوق انسان است: شیرینی به تنهایی برای کودکان و نابخردان مناسب است. درست نیست چنان فارغ باشید که به دلیل خوب بودن از دست بروید.

لینک خرید نسخه کاغذی کتاب

لینک خرید نسخه الکترونیکی کتاب

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

معرفی کتاب | خرد جهان نوشته بالتاسار گراسیان

جملاتی برگزیده از کتاب در باب حکمت زندگی نوشته آرتور شوپنهاور

شاهرخ مسکوب و عطش دانستن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

2 دیدگاه

  1. سلام . بنده مشتری پر و پا قرصتون بودم ولی الان مدتیه که میبینم نوشته هاتون اشباع شده و اون جذابیت و کارایی و اثربخشی را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *