اعتماد به نفس و روشی برای تقویت آن

یکی از موضوعاتی که نقش مهم و تاثیرگذاری در زندگی و سرنوشت افراد بازی می‌کند، میزان اعتمادبه نفس افراد می‌باشد. به همین دلیل است که سمینارها و کلاس‌های مختلفی با این موضوع برگزار می‌شود. کتاب‌های متعددی نیز در این زمینه به چاپ رسیده و منتشر شده است.

 

ابتدا دو تعریف از اعتماد به نفس را به نقل از متمم در اینجا بازگو می‌نمایم:

 

اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد(+).

 

اعتماد به نفس عبارت است از یک ویژگی انسان در زمینه‌ی شناخت او از خودش، که نشانه‌ی بالا بودنش این است که انسان، خود را ارزشمند و توانمند می‌داند(+).

 

در ادامه قصد دارم روشی را که از کتاب «اعتماد به نفس» نوشته «خانم باربارا دی آنجلیس» آموخته‌ام و به نظرم روشی مفید و مؤثر می‌باشد، به صورت کوتاه و مختصر بیان نمایم.

 

دو عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در سطح اعتماد به نفس میزان تعهد و پشتکار افراد می‌باشد. اعتماد به نفس به معنای نترسیدن و شجاعت نمی‌باشد. اعتماد به نفس حقیقی این است که بدانیم و به این نکته آگاه باشیم  که با وجود ترس از شروع کار و دشوار بودن انجام آن، ما این توانایی را داریم که یه این کار دست زده و تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا در نهایت به هدفمان برسیم. همچنین به این موضوع آگاه باشیم و یقین داشته باشیم که تعهد و پشتکار کافی برای رسیدن به مقصد مورد نظرمان را دارا می‌باشیم.

 

اعتماد به نفس پیش‌نیاز دستیابی به رؤیا نمی‌باشد بلکه تلاش، کوشش و پشتکار در دستیابی به آن رؤیاست که باعث ایجاد اعتماد به نفس در ما می‌شود.

 

به عنوان مثال برای اینکه ما یک نویسنده خوب شویم، نیازی به بالا بودن اعتماد به نفسمان نیست. بلکه گام اصلی بعد از انتخاب هدف، داشتن تعهد و پشتکار و در کنار آن تلاش و کوشش کافی برای دستیابی به آن می‌باشد. یعنی اینکه ما از هر اسباب و وسیله و فرصتی برای تبدیل شدن به یک نویسنده ماهر بهره ببریم. آنقدر مطالعه کنیم و آنقدر بنویسیم تا به آن نقطه‌ای که دوست داریم برسیم. و در این مسیر هرآنچه را که نیاز است بیاموزیم و به کار بندیم. برای آموختن مواردی که نیاز داریم هر اقدام مفید و مؤثری را انجام دهیم. بعد از اینکه با تحمل سختی‌ها و مشکلات و پشت سر گذاشتن موانع به هدفمان رسیدیم دارای چنان اعتماد به نفسی خواهیم شد که تضعیف آن به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود و به مرور این اعتماد به نفس به سایر جنبه‌های زندگیمان تسری پیدا خواهد کرد.

 

بنابراین اولین  و مهمترین شرط کسب اعتماد به نفس و تقویت آن، اطمینان به این است که در صورت انتخاب یک هدف مشخص، تعهد و پشتکار فرد در آن حدی هست که بتواند تمام اقدامات لازم را برای دستیابی به هدف انجام داده و با وجود مشکلات، سختی‌ها و موانع، به هدف اصلی دست یابد.

 

در ادامه عباراتی مفید و کاربردی از کتاب «اعتماد به نفس» را عینا نقل می‌کنم:

 

اعتماد به نفس و روشی برای تقویت آن

 

اعتماد به نفس واقعی آن است که روی آگاهی‌ها و توانایی‌های ما نیز اثر بگذارد.

 

اعتماد به نفس واقعی هیچ گونه ارتباطی با آنچه در زندگی بیرونی شما اتفاق می‌افتد ندارد. اعتماد به نفس واقعی زاییده شغل شما نیست. اعتماد به نفس راستین، نتیجه باور قلبی و درونی شما به توانایی‌ها و قابلیتهایتان است. این باور که هرکاری را بخواهید، می‌توانید انجام دهید.

 

هنگامی که اعتماد به نفس و خودباوری خود را براساس آنکه و آنچه به راستی هستید و نه براساس موفقیت‌ها و دستیابی‌ها یا شکست‌ها و ناکامی‌های خود بنا می‌کنید؛ چیزی را در خود خلق می‌نمایید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت.

 

اعتماد به نفس من برای این است که می‌دانم اگر لازم باشد برای انجام دادن کاری دانش یا مهارتهای جدیدی کسب کنم، حتما مطالعه خواهم کرد. درس خواهم خواند و هرآنچه لازم باشد خواهم آموخت.

 

نقطه‌ای که در آن از تعقیب رویاهایتان چشم‌پوشی میکنید همان نقطه‌ای است که اعتماد به نفس شما در آن آسیب دیده و مختل شده است، این همان نقطه‌ای است که در آن به خودتان اعتماد کافی ندارید.

 

چنانچه بخواهید صبر کنید تا اعتماد به نفس کافی برای تعقیب رؤیاهایتان به دست آورید ممکن است مجبور باشید تا ابد صبر کنید.

 

هرچه بیشتر منتظر تعقیب رؤیاهایتان بمانید اعتماد به نفس خود را بیشتر از دست خواهید داد و در عوض بر ترسها و نگرانیهای شما افزوده خواهد شد. این ترس که شاید هرگز به خواسته‌ها و آرزوهایتان نرسید.

 

هنگامی که فقط دست به کارهایی می زنید که می‌دانید و مطمئن هستید از دستتان برمی آید و توان انجامش را دارید، هرگز به اعتماد به نفس واقعی دست نخواهید یافت.

 

اعتماد به نفس یا خودباوری هرگز با غرور، منیت و خودبزرگ‌بینی یکی نیست. اعتماد به نفس به این معناست که خودتان را باور کنید. غرور و منیت آن است که بخواهید به دیگران اثبات کنید از آنان بهتر و برترید.

 

میتوان ظرف فقط چند دقیقه سطح اعتماد به نفس و خودباوری در خودتان را بالا ببرید، حتی در چند ثانیه. فقط کافی است برای رسیدن به یکی از اهدافتان قدمی هرچند ساده و کوچک بردارید. خواهید دید که اعتماد به نفستان فورا بالا خواهد رفت. به محض اینکه برای تحقق یکی از رؤیاهایتان اقدامی نمایید، اعتماد به نفس و خودباوری در خود را تقویت کرده‌اید زیرا احساس می‌کنید می‌توانید روی خودتان حساب کرده و اعتماد نمایید که کاری از شما بر می‌آید.

 

اعتماد به نفس حقیقی برخاسته از عزت نفس و تعهد شخصی شماست. این تعهد که خواسته و هدفتان هرچه هم باشد، بی گمان برای رسیدن به آن تلاش خواهید کرد.

 

مطالب مرتبط:

معرفی کتاب ابوالمشاغل

معرفی کتاب مارک دوپلو

خلاصه‌ای متفاوت از کتاب ۷ عادت مردمان مؤثر

خلاصه کتاب ماشین محتوا

کوتاه‌نویسی بهتر است یا درازنویسی؟

اصول و تکنیک‌های مدیریت زمان

 

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *