دریافت بازخورد از دیگران برای رسیدن به شادمانی بیشتر

در یادداشت قبلی روش بازسازی روز را معرفی کردم که با هدفِ گرفتن بازخورد شخصی در مورد فعالیت‌های روزانه برای افزایش شادمانی در زندگی به کار گرفته می‌شود؛ اما در کنار بازخوردی که از خودمان می‌گیریم، دریافت بازخورد از دیگران هم می‌تواند تأثیراتی مثبت بر تصمیمات و اقدامات و در نهایت شادمانی‌مان در زندگی داشته باشد.

با دریافت بازخورد از دیگران در واقع در پی این هستیم تا از تجربیاتی که آنان دارند هم استفاده کنیم و از این طریق کیفیت تصمیمات و انتخاب‌های خودمان را افزایش دهیم. این نگاه از جایگاهی دیگر و دانستن دیدگاه آنان می‌تواند یک راهنمای مفید حتی مفیدتر از پیش‌بینی‌های خودمان برای گرفتن تصمیمات درست‌تر باشد.

در شرایطی که نیاز به پیش‌بینی میزان شادمانی خودمان در یک موقعیت خاص داریم، اگر این افراد از نزدیکان و دوستانمان باشند، نقش مهمی در بالا بردن صحت و درستی پیش‌بینی‌ها و در نتیجه افزایش کیفیت تصمیمات خواهند داشت.

در آزمایشی که در استونی انجام گرفت، از نزدیکان افراد خواسته شد که میزان شادمانی آن‌ها را در موقعیت‌های خاص با دادن نمره صفر تا ده پیش‌بینی کنند. جالب اینکه همبستگی اعداد پیش‌بینی‌شده با اعداد واقعی که بعداً به دست آمد چشمگیر و در حدود ۰.۷۵ بود.

در واقع با توجه به شناختی که نزدیکانمان از ما دارند و همچنین کمتر تحت تأثیر سوگیری‌های شخصی و همچنین تأثیر نقطه اوج-انتها در تجربیات خاصمان قرار می‌گیرند، می‌توانند پیش‌بینی بهتری داشته باشند و باعث شوند که در موقعیت‌های خاص تصمیمات واقع‌بینانه‌تری بگیریم.

فرض کنید موقعیت شغلی جذابی به شما پیشنهاد شده که مجبورید برای رفتن به سر کار نسبت به محل کار فعلی‌تان مسیر بیشتری را طی کنید و زمان طولانی‌تری را در ترافیک بمانید. در این صورت شما بی‌توجه به این مشکل، مجذوب خوبی‌ها و مزایای آن کار خواهید شد غافل از این‌که چنین جذابیت‌هایی بعد از مدتی برایتان عادی خواهند شد اما ماندن در ترافیک روزانه و خستگی ناشی از آن هیچ‌وقت برایتان عادی نمی‌شود. در چنین موقعیتی اگر از یک دوست مشورت بگیرید، با توجه به شناختی که از شما دارد، به‌احتمال‌زیاد دشواری ماندن در ترافیک را به شما گوشزد خواهد کرد.

در کنار بازخورد گرفتن از دیگران باید به این موضوع هم توجه شود که شکل سؤالات مطرح شده هم اهمیت دارد. برای مثال با پرسیدن این سؤال که «نظرت در مورد اینکه شغل پیشنهادی جدید را قبول کنم، چیست؟» حواس دوستتان را بیشتر بر تفاوت‌های شغل جدید و شغل فعلی معطوف خواهید کرد ولی اگر بپرسید «فکر می‌کنی با وارد شدن به شغل جدید زندگی روزمره‌ام چه تغییری خواهد کرد و آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنی؟» می‌توانید بازخورد بهتر و واقع‌بینانه‌تری از دوستانتان بگیرید.

از طرفی خانواده و دوستان در موقعیت‌های مختلف وابستگی احساسی کمتری به برخی موضوعات دارای اهمیت برای خودمان دارند و می‌توانند کمک بهتری در گرفتن تصمیمات واقع‌بینانه و اصولی به ما بکنند. علاوه بر این آن‌ها در طول زمان بهتر از ما اشتباهاتمان را دیده و بر آن‌ها اشراف دارند.

با در نظر گرفتن تمامی جوانب اشاره‌شده، به نظر می‌رسد گرفتن بازخورد از دیگران می‌تواند اقدامی مؤثر و مفید در جهت گرفتن تصمیمات بهتر باشد و ما را به سمت انتخاب گزینه‌های بهتر هدایت کند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

طراحی شادمانی | کتابی از پاول دولان

توجه به بازخوردهای شخصی رمز دستیابی به بیشترین شادمانی

طراحی شادمانی | مدیریت انتظارات شخصی و تاثیر آن بر شادمانی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *