سؤال از دن اریلی | آیا یادآوری تأثیری بر تغییر رفتار ما دارد؟

معمولاً برای اینکه در موقعیت‌های مختلف به انجام کاری متعهد شویم و آن را به‌موقع انجام دهیم، از برنامه‌هایی برای یادآوری استفاده می‌کنیم. برای مثال وقتی کارمان طوری است که باید مدت‌زمان زیادی پشت میز بنشینیم، به خاطر حفظ سلامتی برنامه‌ای بر روی گوشی تلفن همراه یا رایانه نصب می‌کنیم تا در زمان‌هایی مشخص به ما یادآوری کند که بلند شویم و کمی قدم بزنیم یا حرکات ورزشی انجام دهیم. اما اغلب این یادآوری‌ها نادیده گرفته می‌شوند و تأثیر چندانی بر تغییر رفتار ما ندارند. بهترین کار برای تغییر رفتار چیست؟

دن اریلی به سؤال یکی از مخاطبان خود دراین‌خصوص پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

می‌دانم که تمام روز بی‌وقفه پشت میز نشستن و حرکتی نکردن برای سلامتی‌ام خوب نیست. پس یادآوری‌هایی برای خودم تنظیم کرده‌ام که هر از چند گاهی بلند شوم و قدم بزنم. اما معمولاً بی‌خیال یادآوری می‌شوم و کاری انجام نمی‌دهم. آیا روش بهتری برای اینکه خودم را مجبور به بلند شدن از صندلی در طول روز کنم وجود دارد؟

پاسخ

یادآوری‌کننده‌ها زمانی مفید خواهند بود که شما مشکل جدی حافظه داشته باشید. اما وقتی که قصد تغییر رفتارتان را داشته باشید، چندان مفید نخواهند بود. ای‌کاش این‌طور نبود. فقط تصور کن که اگر با یادآوری کردن می‌توانستی به تصمیم قبلی خودت متعهد بمانی، در این صورت ترک سیگار و رعایت رژیم غذایی چقدر آسان می‌شد.

در حقیقت، ایجاد موانع کوچک در مسیر کاری که در حال انجامش هستی به‌طوری‌که تو را مجبور کند دست به اقدام موردنظرت بزنی، نسبت به یادآوری‌کننده‌ها روش بهتری برای تغییر رویه هست. پس تلاش کن تا محیط کاری خودت را طوری تغییر دهی که مجبور به ترک میز کارت شوی. برای مثال، می‌توانی جای دیگری برای تماس‌های ویدئویی خودت در نظر بگیری – یک نقطه با نور خوب و بدون صندلی، پس مجبور خواهی بود که سر پا بایستی. اگر فایل‌هایی وجود دارد که باید مدام به سراغشان بروی، آنها را در اتاق دیگری قرار بده.

همچنین می‌توانی از دستشویی‌ای استفاده کنی که فاصله بیشتری با میز کارت دارد. در حالت ایدئال می‌توانی یکی را که در طبقه دیگر خانه یا محل کارت هست، انتخاب کنی. در این صورت در طول روز چندین بار مجبور به بالا رفتن از پله‌ها خواهی شد.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | روشی برای متعهد ماندن به یک برنامه

سؤال از دن اریلی | تاثیر قرار گرفتن در معرض اطلاعات تخصصی زیاد

سؤال از دن اریلی | اگر به تعویق انداختن مانع اصلی رشدتان است

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *