سؤال از دن اریلی | اگر به تعویق انداختن مانع اصلی رشدتان است

به نظر می‌رسد به تعویق انداختن کارها همچنان یکی از موانع اصلی رشد و موفقیت بسیاری از افراد باشد؛ به طوری که اگر موفق شوند این مانع را از پیش روی خودشان بردارند به‌احتمال بالا موفقیت‌های بسیاری نصیبشان شود. دن اریلی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبانش دراین‌خصوص این بار به سراغ یک روان‌شناس معروف رفته و از راه‌حل او برای غلبه بر این مشکل گفته است.

پرسش

دن عزیز،

من عاشق کارم هستم و دوست دارم در آن ارتقا بگیرم و موفق شوم – اما به نظر می‌رسد خودم بدترین دشمن خودم باشم. من خیلی از کارهایم را به تعویق می‌اندازم و نمی‌دانم چطور این روند را متوقف کنم. توصیه‌ای داری؟

پاسخ

تو تنها نیستی. به تعویق انداختن را به‌عنوان یکی از کارهایی که مانع از دستیابی همه ما به اهداف و علایق بلندمدتمان می‌شود، نگاه کن. بیشتر زندگی شامل مبارزه با چنین وسوسه‌هایی است.

شاید بهترین ابزار برای مبارزه با به تعویق انداختن، وضع یک سری قوانین برای خودمان باشد. همان طور که William O’Donohue و Kyle Ferguson در کتابشان به نام «The Psychology of B.F. Skinner» اشاره کرده‌اند، این روان‌شناس معروف قانونی داشت که بر اساس آن ساعت ۵ صبح هر روز بیدار می‌شد و تا زمانی که دو ساعت نمی‌نوشت، هیچ کار دیگری انجام نمی‌داد. در این صورت فیسبوک و ایمیلی برای حواس‌پرتی وجود نخواهد داشت. اما وسوسه‌های بسیار دیگری وجود دارند ولی اسکینر همچنان به تعهد خودش پایبند بود.

چنین قوانین واضحی مفید هستند چون این شک و تردید را در ما به وجود می‌آورند که آیا ما آنها را رعایت می‌کنیم یا نه و این باعث می‌شود که وقتی آنها را رعایت نمی‌کنیم حس بدی بهمان دست بدهد. پس چند قانون وضع کنید، آنها را برای خودتان واضح و صریح بیان کنید و برای کنترل بهتر از دوستان، خانواده و همکارانتان بخواهید تا پیگیر رعایت آن قوانین توسط شما باشند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | ارتباط میان شوخ‌طبعی و کیفیت تصمیمات

سؤال از دن اریلی | روشی ساده برای افزایش بهره‌وری

سؤال از دن اریلی | راهکاری برای مقابله با پشیمانی‌ها و حسرت‌ها

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *