سؤال از دن اریلی | راهکاری برای مقابله با پشیمانی‌ها و حسرت‌ها

بی‌شک شما هم در مقاطعی از زندگی تصمیماتی گرفته‌اید و انتخاب‌هایی کرده‌اید که بعدها برایتان پشیمانی و حسرت به بار آورده است. چنین پشیمانی‌ها و حسرت‌هایی در زندگی افراد کم نیستند. اما مشکل اینجاست که این روندهای تکراری پشیمانی و حسرت خوردن باعث پایین آمدن کیفیت زندگی ما می‌شوند و تجربه حس بد را در موقعیت‌های مختلف در ما به وجود می‌آورند. در چنین شرایطی، بهترین راهکار برای مقابله با این حس بد چیست؟

دن اریلی به پرسش یکی از مخاطبان خود دراین‌خصوص پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

به‌خوبی یادم هست که وقتی ۱۲ ساله بودم به خرید سهام آمازون فکر می‌کردم. البته همان موقع سهام شرکت‌های مختلفی را خریداری کردم غیر از آمازون – اشتباهی که باعث شد آینده مالی‌ام خراب شود. من به شدت احساس پشیمانی می‌کنم. چطور می‌توانم از پس این پشیمانی آزاردهنده بربیایم و بر آن غلبه کنم؟

پاسخ

پشیمانی عامل انگیزه‌بخش بزرگی هست. ما زمانی پشیمانی را تجربه می‌کنیم که گزینه‌ای را انتخاب کنیم یا تصمیمی را بگیریم و بعد با یک جایگزین بهتری برای آن مواجه شویم. در مورد تو، تضاد در واقعیت‌ها واضح است و فکرکردن به ثروت ازدست‌رفته برای تو بسیار ناراحت‌کننده و ناخوشایند. متأسفانه ممکن است برای همیشه هر وقت که اسمی از آمازون برده شود، تو این حس پیشمانی و حسرت را تجربه کنی مگر اینکه به یک جزیره دورافتاده نقل‌مکان کنی که در آنجا هیچ دسترسی‌ای به اینترنت وجود نداشته باشد.

تنها راه‌حلی که من می‌توانم پیشنهاد کنم این است که تلاش کنی به شکلی جامع و همه‌جانبه به تصمیماتی که در گذشته گرفته‌ای فکر کنی. طوری که به جای توجه و تمرکز کامل به تصمیمات بد خودت به تصمیمات خوبت هم نگاهی داشته باشی و آنها را هم به خاطر بیاوری. در حالت ایدئال، خوب است که یکی از آن بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیمات خودت را انتخاب کنی و هروقت که به یاد آمازون و زیانی که متحمل شده‌ای، افتادی، بلافاصله آن را به‌خاطر بیاوری و مانع از این شوی که حالت بد شود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دو نوع شادمانی و انتخاب بهترین نوع آن

سؤال از دن اریلی | توصیه‌ای برای یادگیری زبان جدید

سؤال از دن اریلی | بهینه‌ترین روش استفاده از زمان‌های روزانه

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *