سؤال از دن اریلی | ارتباط میان شوخ‌طبعی و کیفیت تصمیمات

شوخ‌طبعی و خوش‌مشرب بودن، می‌تواند تأثیرات مختلفی بر عملکردمان در زمینه‌های مختلف زندگی و همچنین نوع نگاه دیگران به ما داشته باشد. به نظر می‌رسد این مشخصه فردی می‌تواند بر تصمیمات و نوع نگاه ما به موضوعات مختلف هم مؤثر باشد. یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

آیا تابه‌حال تحقیقی در مورد ارتباط میان شوخ‌طبعی و کیفیت تصمیمات، انجام شده است؟ شوخ‌طبعی باعث گرفتن تصمیمات بهتر می‌شود یا بدتر؟

پاسخ

هر دو (هم مثبت، هم منفی). از جنبه مثبت، این موضوع ثابت شده که شوخ‌طبعی می‌تواند خلاقیت ما را ازآن‌جهت افزایش دهد که باعث می‌شود چشم‌اندازمان از جایی که مشکل را ارزیابی می‌کنیم گسترده‌تر شود و در نتیجه بتوانیم به راه‌حل‌های نوآورانه و خلاقانه‌تری دست یابیم. در یک تحقیق، محققان به افراد یک جعبه میخ، یک بسته کبریت و یک شمع دادند. کار درخواستی از آنان این بود که شمع را طوری به دیوار بچسبانند که موقع روشن بودن قطراتش بر روی قالی نریزد. افرادی که قبل از حل این معما یک کلیپ ویدئویی سرگرم‌کننده دیده بودند، بهتر توانستند راه‌حل را پیدا کنند: جعبه میخ‌ها را به دیوار بچسبانند و از آن به‌عنوان پایه شمع استفاده کنند.

از جنبه منفی، شوخ‌طبعی باعث می‌شود ما احساس کنیم در شرایط امنی قرار داریم و این باور می‌تواند باعث ارتکاب رفتارهای مخاطره‌آمیز شود. برای مثال، تحقیق اخیر در آزمایشگاه پیتر مک گراو در دانشگاه کلرادو نشان داد که اطلاعیه‌های عمومی طنزآمیز نسبت به نوع مشابه ولی با لحن جدی‌تر و ترسناک‌تر تأثیر کمتری دارند. چرا؟ چون لحن طنز باعث راحتی خیال مردم می‌شود.

بنابراین تا جایی که می‌دانیم، تأثیر شوخ‌طبعی افراد بر کیفیت تصمیماتشان متفاوت است. اما استفاده از شوخ‌طبعی در روابط بین‌فردی در کل رویکرد خوبی است. این کار علاقه و اعتماد بین افراد را بهبود می‌بخشد – و مطابق یافته‌های پروفسور مک گراو افراد شوخ‌طبع در روابط عاطفی جذابیت بیشتری برای فرد مقابل دارند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعداد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | روشی ساده برای افزایش بهره‌وری

سؤال از دن اریلی | راهکاری برای مقابله با پشیمانی‌ها و حسرت‌ها

سؤال از دن اریلی | بهترین توصیه ای که تاکنون به دن اریلی شده است

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *