سؤال از دن اریلی | تاثیر قرار گرفتن در معرض اطلاعات تخصصی زیاد

ما وقتی شروع به مطالعه کتاب‌ها و مقالات تخصصی در یک زمینه مشخص می‌کنیم و در آن موضوع عمیق‌تر می‌شویم، به تدریج سردرگمی و شک و تردید در مورد دانش و آگاهی قبلی خودمان افزایش می‌یابد تا جایی که شاید این روند برایمان آزاردهنده باشد. یکی از مخاطبان دن اریلی از او سؤالی در این مورد پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

من تحقیقات زیادی را به صورت آنلاین انجام می‌دهم. متوجه شده‌ام هر چه منابع اطلاعاتی بیشتری در دسترسم قرار می‌گیرند، اطمینان من نسبت به کیفیت تحقیقاتم مدام کمتر می‌شود. آیا این نشانگر کاهش اعتماد من نسبت به اطلاعات آنلاین هست؟

پاسخ

من گمان می‌کنم دلیل اصلی این اتفاق عدم اعتماد نیست. طی سال‌های ابتدایی تحصیلم در دانشگاه، کلاس‌های مقدماتی زیادی گذراندم. آن موقع احساس می‌کردم در مورد موضوعات مختلف از فیزیولوژی گرفته تا متافیزیک زیاد می‌دانم. اما وقتی وارد دوره تحصیلات تکمیلی شدم و شروع به خواندن مقالات دانشگاهی بیشتری کردم، متوجه شدم که شکاف میان آنچه می‌دانستم و آنچه باید یاد می‌گرفتم چقدر زیاد است. (در گذر سالها، این شکاف مدام بزرگتر شد.)

من فکر می‌کنم تحقیقات آنلاین تو هم تاثیر مشابهی روی تو داشته. آنها در واقع فاصله میان آنچه تو قبلا از طریق تحقیقات آنلاین آموخته‌ای و آن اطلاعات دانشی که هنوز نمی‌دانی را نشان می‌دهند.

شاید اندازه این شکاف ناراحت کننده باشد، حتی شاید فلج‌کننده. اما خبر خوب این است که یک دیدگاه واقع‌بینانه در مورد اینکه چقدر کم می‌دانی – و تواضع بیشتر – می‌تواند باعث گشایش درهایی به روی داده‌های بیشتر و اظهارنظرهای کمتر شود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | روشی برای غلبه بر مشکل فراموشی

سؤال از دن اریلی | دلیل استقبال از پست‌های وایرال به جای مطالب علمی

سؤال از دن اریلی | روشی ساده برای افزایش بهره‌وری

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *