سؤال از دن اریلی | روشی برای غلبه بر مشکل فراموشی

با توجه به دیجیتالی شدن دنیای انسان مدرن و حجم انبوه داده‌هایی که روزانه با آن مواجه هستیم، به نظر می‌رسد گاهی آنچه باید به‌خاطر سپرده شود، خیلی بیشتر از ظرفیت و توانایی حافظه ما باشد. برای همین هم خیلی از اوقات فراموشی تبدیل به مشکلی بزرگ می‌شود. دن اریلی در پاسخ به یکی از مخاطبان خود، راه‌حلی برای این مشکل ارائه داده است.

پرسش

دن عزیز،

اغلب احساس می‌کنم در حال فراموش کردن چیزی هستم و زمان زیادی را صرف تلاش برای به‌یادآوردن آن می‌کنم – گاهی به‌کلی ناکام می‌مانم و گاهی هم به این نتیجه می‌رسم که موضوع اصلاً مهم نبوده. من چطور می‌توانم خودم را مجاب کنم که بی‌خیال موضوعات و مسائل ساده و پیش‌پاافتاده شوم و از طرفی هم مطمئن باشم که موارد مهم را به‌خاطر خواهم داشت؟

پاسخ

با افزایش امید به زندگی در جامعه، بیشتر ما انسان‌ها این شانس را به دست آورده‌ایم که رنج نوعی ازدست‌دادن حافظه را تجربه کنیم. این مسئله به این معناست که مواجهه با حافظه ضعیف بخشی از شرایط زندگی انسان مدرن محسوب می‌شود. تو فقط کمی از زمان خودت جلوتر هستی.

اما کاری که می‌توانی انجام دهی: پاسخ ساده این است که یک تلفن همراه هوشمند با قابلیت نصب اپلیکیشن یادداشت‌برداری داشته باشی و از آن به‌عنوان مرکز ذخیره مرکزی ذهن خودت استفاده کنی. تمام کارهای روزمره تو که باید انجام شوند، آنجا منتظرت خواهند بود و تمام کاری که باید انجام دهی این است که به آن فهرست مراجعه کنی. این کار نسبت به به‌خاطر سپاری همه کارها، زحمت کمتری نیاز خواهد داشت.

پاسخ دشوار اما عمیق این است که زیاد نگران نباشی. احتمالاً همین الان هم متوجه شده‌ای که بیشتر چیزها آن‌قدرها هم اهمیت ندارند. اگر تو به این مدل ذهنی «بی‌خیالی» عادت کنی، استرس کمتری خواهی داشت و بیشتر شادمان خواهی بود. همچنین، به‌خاطر داشته باش که اگر چیزی واقعاً مهم باشد، بی‌شک برای افراد دیگری هم اهمیت دارد و همان افراد احتمالاً در مورد آن موضوع حداقل سه بار یا بیشتر به تو یادآوری خواهند کرد – پس چرا می‌خواهی آنان را از چنین لذتی محروم کنی؟

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل تاثیر کوتاه‌مدت تعطیلات طولانی

سؤال از دن اریلی | اگر به تعویق انداختن مانع اصلی رشدتان است

سؤال از دن اریلی | روشی ساده برای افزایش بهره‌وری

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *