سؤال از دن اریلی | روشی برای متعهد ماندن به یک برنامه

یکی از مشکلاتی که شاید بسیاری از افراد با آن مواجه باشند، عدم پایبندی به برنامه‌ریزی‌های فردی در بلندمدت یا میان‌مدت هست. به این صورت که افراد معمولاً برنامه‌ریزی می‌کنند تا کاری را به شکلی روزانه و منظم انجام دهند و در ابتدا به نظر می‌رسد که حتما به این برنامه‌ریزی متعهد خواهند ماند. اما بعد از مدتی کوتاه متوجه می‌شوند که آن تعهد و پایبندی اولیه تا حد زیادی از بین رفته و در متعهد ماندن به آن برنامه دچار مشکل شده‌اند. همچون کسی که ابتدای سال تصمیم می‌گیرد هر روز پیاده‌روی کند ولی هنوز مدت کوتاهی از سال نگذشته اجرای برنامه متوقف می‌شود. یکی از مخاطبان دن اریلی از او راه‌حلی برای این مشکل خود خواسته است.

پرسش

دن عزیز،

اول سال است و هنوز چند روزی بیشتر نگذشته ولی من زیر قولی که ابتدای سال به خودم داده بودم، زده‌ام و از اینکه هر روز بخواهم پیاده‌روی کنم خسته شده‌ام و تمایلی به انجام این کار ندارم. چه کاری می‌توانم انجام دهم تا ورزش کردن را به کاری لذت‌بخش برای خودم تبدیل کنم؟

پاسخ

به‌جای چشم‌پوشی از زمانی که برای پیاده‌روی روزانه خودت اختصاص داده‌ای، چرا این کار را با کار دیگری که برایت لذت‌بخش است ترکیب نمی‌کنی؟ برای مثال تو می‌توانی فقط زمانی که پیاده‌روی می‌کنی به کتاب صوتی یا پادکستی که به آن علاقه‌مند هستی گوش کنی. مهم این است که این لذت را فقط در زمان پیاده‌روی تجربه کنی و به خودت قول بدهی که هیچ‌وقت دیگری تجربه‌اش نکنی و اجازه انجام این کار را در زمانی غیر از زمان پیاده‌روی به خودت ندهی. با این روش پیاده‌روی را با یک چیز مثبت ترکیب کرده‌ای که باعث می‌شود به‌جای اینکه به آن به چشم یک کار ناخوشایند نگاه کنی، آن را به عنوان یک پاداش برای خودت ببینی.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | روشی برای غلبه بر مشکل فراموشی

سؤال از دن اریلی | روشی ساده برای افزایش بهره‌وری

سؤال از دن اریلی | دو نوع شادمانی و انتخاب بهترین نوع آن

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *