سؤال از دن اریلی | چگونه بر کمبود انگیزه در پیگیری اهداف بلندمدت غلبه کنیم؟

یکی از مشکلات اصلی ما در پیگیری و تلاش برای رسیدن به اهداف بلندمدت، کاهش انگیزه و انرژی در میانه راه است. به‌طوری‌که بسیاری از اوقات همین عامل به دلیل اصلی شکست‌های ما در مسیر رسیدن به اهدافمان تبدیل می‌شود. یکی از مخاطبان دن اریلی در مسیر تحصیلی خود به چنین مشکلی برخورد کرده و از دن اریلی در مورد راهکار غلبه بر این مشکل پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

وقتی‌که در دانشکده حقوق پذیرفته شدم، می‌دانستم که این مسیر سه سال طول خواهد کشید و شروع این کار به معنای تعهد سه‌ساله برای تحصیل است؛ اما الآن که سال دوم تحصیل شروع شده دچار اضطراب و بی‌انگیزگی شده‌ام و اغلب اوقات هیچ علاقه‌ای به مطالعه ندارم. چه کار می‌توانم بکنم تا مطمئن شوم که تا زمان فارغ‌التحصیلی در این مسیر باقی خواهم ماند و ادامه خواهم داد؟

پاسخ

تعیین اهداف بلندمدت اهمیت زیادی دارد اما وقتی پیشرفت روزانه خیلی کم به نظر برسد، حفظ انگیزه کاری دشوار خواهد بود. در طول سه سال تحصیل در دانشکده حقوق، در هر هفته تحصیلی، هرچقدر هم که تلاش و سخت‌کوشی به خرج دهی، پیشرفتت به سمت هدف کمتر از یک درصد خواهد بود.

برای غلبه بر این ناامیدی سعی کن اهداف یادگیری کوچک‌تر و تکرارشونده برای خودت تعیین کنی. این کار باعث خواهد شد تعداد موفقیت‌های بیشتری را تجربه کنی و بیشتر جشن بگیری. در پایان هفته‌ای که یک پیشرفت خوب داشتی، هدیه‌ای خوب به خودت بده. در پایان یک ماه به خودت این اجازه را بده که یک روز را تعطیل کنی. با تغییر نقطه تمرکز خودت از انتهای دو سال به آخر این هفته یا این ماه، می‌توانی به شکلی مداوم احساس پیشرفت و موفقیت را تجربه کنی و در این مسیر پیش بروی.

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | آیا اعتماد به نفس بیش از حد همیشه بد است؟

سؤال از دن اریلی | بهینه‌ترین روش استفاده از زمان‌های روزانه

سؤال از دن اریلی | رویکرد نادرست ما در مواجهه با خطاهای دیگران

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *