سؤال از دن اریلی | آیا اعتماد به نفس بیش از حد همیشه بد است؟

اعتماد به نفس بیش ازحد چیزی است که شاید ما در موقعیت‌های مختلف و در مواجهه با دیگران آن را تجربه کنیم. حال آنکه احتمال دارد این اعتماد به نفس بیش از حد یا در خودمان باشد و یا در افرادی از دوستان، آشنایان یا همکارانمان. اکثر اوقات نگاهی منفی به این موضوع در جامعه وجود دارد؛ اما آیا همیشه و در هر موقعیتی اعتماد به نفس بیش از حد بد است؟ دن اریلی به سؤال یکی از مخاطبان خود در مورد این موضوع پاسخ داده است.

پرسش

دن عزیز،

من در یک شرکت مشاوره کار می‌کنم که اعتماد به نفس بیش ازحد در آن یک استاندارد شغلی است. آیا توصیه‌ای در این مورد داری؟

پاسخ

من مطمئن نیستم که این یک مشکل باشد. پیشرفت اجتماعی اغلب بستگی به افراد با اعتماد به نفس بالا دارد. برای مثال کسانی را که رستوران باز می‌کنند در نظر بگیر: آن‌ها به‌وضوح در حال مواجهه با تفاوت در نظرات و سلایق مختلف هستند و اگر بخواهند واقع‌گرایانه و به شکلی عادی با آن برخورد کنند، شاید آمادگی لازم برای ریسک کردن را نداشته باشند؛ اما آیا ما دوست داریم در چنین جامعه‌ای زندگی کنیم؟ جامعه‌ای که مردمان آن از چنین ریسک‌هایی فراری هستند؟ در این صورت غذاها خیلی بدتر از آن چیزی خواهند بود که بتوانید فکرش را بکنید.

اعتماد به نفس بیش از حد همان‌طور که جنبه منفی دارد، جنبه مثبت هم دارد؛ بنابراین قبل از اینکه تلاش کنید آن را کاهش دهید، به مزایایی فکر کنید که برای شرکتتان به همراه می‌آورد – شامل نوآوری و انگیزه بیشتر – و بعد از آن به این فکر کنید که آیا کاهش اعتماد به نفس درست‌ترین کاری است که شما می‌توانید انجام دهید؟

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | بهینه‌ترین روش استفاده از زمان‌های روزانه

سؤال از دن اریلی | رویکرد نادرست ما در مواجهه با خطاهای دیگران

سؤال از دن اریلی | بهترین راه اعتمادسازی در کسب و کار

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *