سؤال از دن اریلی | چه میزان از تصمیمات ما غیرمنطقی هستند؟

ما روزانه چند هزار تصمیم می‌گیریم، تصمیمات ریز و درشت. در این میان تصمیمات غیرمنطقی که ناشی از خطای ذهنی و همچنین تلاش مغز برای کاهش میزان منابع مصرفی برای فعالیت‌های خویش هستند، سهمی از کل تصمیمات ما را شامل می‌شوند؛ اما این دسته از تصمیمات از نظر کمی و کیفی چقدر بر زندگی ما تأثیرگذار هستند؟ اصلاً چه میزان از تصمیمات ما غیرمنطقی هستند؟ یکی از مخاطبان دن اریلی این سؤال را از او پرسیده است.

پرسش

دن عزیز،

من قبول دارم که بخشی از تصمیمات ما غیرمنطقی و نادرست هستند، اما این تصمیمات چه سهمی از کل تصمیمات روزانه ما را تشکیل می‌دهند؟

پاسخ

فکر می‌کنم سؤال درست این نیست که سهم تصمیمات غیرمنطقی از کل تصمیماتمان چقدر است، سؤال اصلی در مورد میزان تأثیر این نوع تصمیمات بر زندگی و حال خوب ماست. به یک تصمیم اشتباه مثل فرستادن پیامک در حین رانندگی فکر کن. شاید ما این کار را فقط در سه درصد مواقع انجام دهیم، اما هرکدام از این لحظات می‌تواند خودمان و دیگران را به کشتن دهد.

بنابراین سؤالی که ما باید از خودمان بپرسیم، در مورد سهم تصمیمات غیرمنطقی از کل تصمیمات روزانه‌مان نیست؛ بلکه سؤال اصلی در مورد بزرگی و گستردگی آسیبی است که چنین تصمیماتی می‌توانند به ما، اطرافیان و جامعه‌مان وارد کنند.

وقتی ما این‌طور در مورد رفتارهای خودمان فکر کنیم، خواهیم فهمید که مجموع تأثیرات تصمیمات غیرمنطقی ما بر زندگی‌مان خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | روشی آسان برای انتخابهای سخت

سؤال از دن اریلی | راهکارهایی برای خوش شانس بودن در زندگی

سؤال از دن اریلی | چه کنیم تا تلاشها و زحماتمان به چشم بیایند ؟

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *