پیش‌زمینه‌سازی | روش اول مدیریت توجه ناخودآگاه برای شادمانی بیشتر

اگر خانه یا اتاق ما تمیز و مرتب باشد، با حضور در آنجا احساس شادمانی به ما دست خواهد داد؛ اما احتمالاً همین میزان از احساس شادمانی با استفاده از مقداری خوش‌بوکننده هوا هم قابل دستیابی باشد. این روشِ تأثیرِ محیط بر ناخودآگاه ما، افزایش شادمانی از طریق پیش‌زمینه‌سازی (Priming) است.

در یک مهمانی وقتی‌که هوای اتاق با یک اسپری خوشبوکننده، خوشبو شده بود، میهمانان سه برابر بیسکویت بیشتری نسبت به زمانی که خوشبوکننده زده نشده بود خوردند.

نور و روشنایی محیط تأثیر بسیار بر روحیات فردی و فیزیولوژیک بدن ما و حتی کیفیت خواب و بیداری‌مان دارد و به‌سادگی و تنها با تنظیم نور محیط و همچنین تنظیم زمان‌ها و مدت‌زمان قرار گرفتن در معرض نور آبی گوشی‌های هوشمند که با آزادسازی ملاتونین باعث افزایش هوشیاری ما می‌شوند، می‌توانیم کیفیت ساعات زندگی روزانه خودمان را به شکل بهتری تنظیم کنیم.

در یک مطالعه زندانیانی که از درون زندان دریچه‌ای به محیط بیرون از زندان داشتند، نسبت به زندانیانی که چنین امکانی برایشان مهیا نبود، مراجعات خیلی کمتری به بخش درمانی بیمارستان داشتند. حتی بیمارانی که در بیمارستان در اتاقی با پنجره‌ای رو به طبیعت بستری بودند، سریع‌تر از بیمارانی که پنجره اتاقشان به سمت یک دیوار آجری بود، بهبود پیدا کردند.

در آزمایش دیگری افرادی که ظرف بزرگ‌تری داشتند، نسبت به افرادی که غذایشان در ظروف کوچک‌تری سرو می‌شد، به‌اندازه یک‌سوم بیشتر غذا خوردند.

تمامی این موارد نشانگر تأثیر محیط و پیش‌زمینه‌سازی بر کیفیت زندگی، احساسات و در نهایت میزان شادمانی ماست. در واقع ما می‌توانیم با آگاهی و به‌کارگیری روش پیش‌زمینه‌سازی به شکلی ناخودآگاه تأثیراتی مثبت بر زندگی و روند انتخاب‌های خودمان داشته باشیم.

برای مثال بهتر است هر روز زمانی را برای قدم زدن در طبیعت و بودن در فضای بیرون اختصاص دهیم؛ بهتر است از گل و گیاه در محیط درون خانه یا محل کارمان برای تزئین استفاده کنیم یا اینکه آکواریومی در فضای محل زندگی یا کارمان نصب کنیم.

اگر به دنبال این هستید که وزن خودتان را کاهش دهید، بهتر است همیشه از ظروف کوچک‌تر برای سرو غذا استفاده کنید.

بهتر است در زمان مطالعه گوشی تلفن همراهتان را در محلی دور از دسترس قرار دهید یا محل شارژ گوشی‌تان در کنار تخت خوابتان نباشد.

البته که بسته به هدف و علایق و ترجیحات شخصی، روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای استفاده از روش پیش‌زمینه‌سازی به‌منظور افزایش میزان شادمانی از طریق آماده‌سازی محیط و تأثیر بر ناخودآگاه وجود دارد. ازاین‌رو بهتر است هر چه بیشتر با این روش تاثیرگذاری و مدیریت ناخودآگاه رفتارها و انتخاب‌های فردی آشنا شویم و آن را به‌درستی در زندگی به کار گیریم.

 

می‌توانید روی این لینک بزنید و وارد کانال تلگرامی یادداشت‌ها شوید

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

طراحی شادمانی | کتابی از پاول دولان

۴ روش برای مدیریت توجه ناخودآگاه با هدف افزایش شادمانی

نکته‌ای مهم در باب دریافت بازخورد از دیگران

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *