نکته‌ای مهم در باب دریافت بازخورد از دیگران

همان‌طور که قبلاً در یادداشتی اشاره کردم، دریافت بازخورد به شکلی درست و اصولی از دیگران، به‌خصوص از دوستان و نزدیکان می‌تواند باعث انتخاب مسیرهایی در زندگی گردد که در نهایت تأثیری مثبت بر افزایش میزان شادمانی ما در زندگی داشته باشد؛ اما نکته‌ای مهم در این خصوص وجود دارد که برای دستیابی به هدف اصلی بایستی مدنظر قرار گیرد.

لازمه اصلی شیوه صحیح دریافت بازخورد از دیگران با هدف افزایش شادمانی توجه به متغیری است که شادمانی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای این منظور بایستی همواره حواسمان باشد که تصمیماتمان بر اساس متغیرهایی که از نظر دیگران مهم هستند ولی تأثیر چندانی بر شادمانی ما ندارند، گرفته نشود.

برای مثال بازخوردی از مدیرمان دریافت می‌کنیم که عمل به آن می‌تواند باعث شکستن رکورد فروش شود، ولی الزاماً رسیدن به این هدف برابر با رسیدن به حداکثر شادمانی نیست.

شاید همسرمان در خصوص تغییر شغل و انتخاب شغل جدید بازخوردی به ما بدهد که عمل به آن باعث افزایش درآمدمان در طول سال شود ولی معلوم نیست که شغل جدید باعث افزایش شادمانی‌مان هم خواهد شد یا نه.

درواقع تغییر شغل از یک شغل با درآمد پایین به یک شغل با درآمد بالا، موضوعی هست که باعث اعتراض و مخالفت یا حتی شک و تردید هیچ‌کدام از اطرافیانمان نخواهد شد، اما اگر درآمد شغل جدید کمتر از درآمد شغل قبلی باشد، همه دوستان و اطرافیان از شما خواهند پرسید «چه‌کار دارید می‌کنید؟»

در حقیقت قبول شغلی با درآمد پایین‌تر از شغل قبلی نیاز به توجیه دارد و این توجیه اگر با مبانی و معیارهای دیگران سازگاری نداشته باشد، تمایل ما برای آن تغییر شغل خیلی کم خواهد بود، حتی اگر این تغییر منجر به افزایش شادمانی‌مان شود.

قضاوت‌های دیگران در خصوص تصمیمات و اقدامات ما همیشه بر اساس فاکتورهای محسوسی خواهد بود که به‌راحتی قابل‌اندازه‌گیری باشند، همچون دستمزد؛ اما اگر فاکتورهای مورد نظر ما همچون داشتن همکاران خوب یا محیط کار خوب و رضایت‌بخش، برای دیگران محسوس یا قابل‌اندازه‌گیری نباشد، با پاسخ مثبت و دلگرم‌کننده سایرین مواجه نخواهیم شد.

ازاین‌رو ما نیازمند این هستیم تا نحوه مقابله با این نوع موارد یا تأثیرات دیگر حاصل از نظرات نه‌چندان سنجیده دیگران را یاد بگیریم و به‌درستی از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم.

با توجه به این موضوع، بهتر است همواره به یاد داشته باشیم که بیش‌ازحد پیگیر نظرات و دیدگاه‌های دیگران نباشیم. انرژی توجهی ما گاهی اوقات نیاز به استراحت دارد و توجه بی‌مورد و بیش‌ازاندازه به نظرات و دیدگاه‌های دیگران تأثیر بسیار منفی بر میزان شادمانی ما در زندگی خواهد گذاشت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

نتیجه عکس حاصل از تلاش برای شادمانی بیشتر

روش بازسازی روز | راهکاری با هدف افزایش شادمانی در زندگی

طراحی شادمانی | سوگیری تجسمی و قاعده اوج – پایان

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *