پیشنهادی برای داشتن یک دنیای کم تعارض

تلقی بسیاری از ما این است که در دنیایی پر از تعارض زندگی می‌کنیم و افراد اصلاً تحمل نظراتی مخالف نظرات خودشان را ندارند. با این روند دنیا روز به روز به سمت افراطی‌گری پیش می‌رود و اوضاع هر  روز ناامیدکننده‌تر از روز قبل می‌شود.

از طرفی صرفاً تاسف خوردن برای وجود چنین روندی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و تکرار توصیه‌هایی نظیر «بیایید همه با هم خوب باشیم تا معجزه رخ دهد» که بیشتر از سر شکم‌سیری و مسئولیت‌ناپذیری است فایده چندانی نخواهد داشت. به جای این کار بهتر است هر روز تمرینی را برای خودمان انجام دهیم که باعث خواهد شد درک بهتری از افکار و نظرات مخالفان و افرادی با دیدگاه‌های متفاوت داشته باشیم.

برای این کار ابتدا باید یکی از موضوعاتی را که در مورد آن با دیگران دچار اختلاف نظر هستیم انتخاب کنیم و پنج دقیقه وقت بگذاریم و آگاهانه از منظر آنان موضوع را بررسی کنیم. این کار نوعی تلاش برای فهمیدن این نکته است که فردی که اتفاقاً به اندازه شما باهوش و زرنگ و بدون غرض است، چطور چنین عقیده‌ای دارد و چه مسیر فکری و منطقی را در ذهن خود طی کرده تا به این نتیجه مخالف با نتیجه‌ای که ما رسیده‌ایم، رسیده است. البته با این روش قرار نیست ذهنیت خودمان را تغییر دهیم.

از طرفی اندیشیدن در مورد نظر مخالف چندان آسان نیست. انجام این تمرین نیازمند عقب‌نشینی از موضعی هست که داریم و امکان دارد احساسات بسیار ناخوشایندی به ما دست بدهد اما اگر به شکلی جدی این کار را انجام دهیم، نگاهی همه‌جانبه‌تر و بالغانه‌تر به دنیا خواهیم داشت.

در صورت مداومت در انجام چنین اقدامی به سهم خودمان یک گام به سمت یک دنیای کم تعارض برداشته‌ایم و با وجود مخالفات با نظرات دیگران می‌توانیم ادعا کنیم که در عین مخالفت با نظر آنان می‌توانیم بفهمیم چرا چنین باور و دیدگاهی دارند. و این نشان از نگاه عقلانی‌تر، بالغانه‌تر و نقادانه‌تر ما خواهد داشت.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

مغالطه مجموع ثابت

واقع گرایی خام

آنچه من می دانم همه آن چیزی است که وجود دارد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *