همه و هیچ

مهم‌ترین آرزو و رؤیای هر انسانی، جاودانگی و ماندگاری در این جهان هست. حال که امکان زندگی تا ابد وجود ندارد هر کسی بنا به اقتضای طرز فکر و توانایی خود به شکلی برای این ماندگاری تلاش می‌کند. یکی از طریق کنده‌کاری اسمش بر روی تنه درختی و دیگری با ساختن مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان محروم، هنرمندی با خلق آثار هنری و محققی با انجام تحقیقات تأثیرگذار علمی، هر کدام به طریقی برای ماندگار کردن نام خود در این دنیا تلاش می‌کنند. اما ما انسان‌ها در این گستره هستی چه نقشی داریم و چقدر می‌توانیم تأثیرگذار باشیم؟ از دیدگاهی می‌توان گفت ما همه چیز این عالم هستی هستیم و از منظری دیگر ما هیچ نیستیم. شاید رسیدن به این درک و فهم از نقش خود در این دنیا و درک همزمان این دو نقش متناقض، نشانه‌ای از بلوغ عقلی انسان باشد.

این یک تناقض بزرگ است. اینکه ما هیچ چیز و همه چیز هستیم. از دید خودمان، ما همه چیز هستیم. وقتی می‌میریم، تمام این دنیا نیست و نابود می‌شود و از نگاه ما دیگر چنین دنیایی وجود ندارد. به همین خاطر هم هست که برای بیشتر مردم و حتی دیگر گونه‌های جانوری، مرگ بدترین اتفاق ممکن هست و داشتن بهترین زندگی بیشترین اهمیت را برایشان دارد.

اما وقتی به خودمان از نگاه طبیعت می‌نگریم، هیچ اهمیتی نداریم. در واقع هر کدام از ما یک نفر از چند میلیارد انسانی هستیم که روی این کره خاکی زندگی می‌کنیم. و همین گونه انسانی یکی از ده میلیون گونه زنده روی کره زمین هست. همین زمین فقط یکی از صد میلیارد سیاره‌ای هست که در کهکشان ما وجود دارد، که خود یکی از دو تریلیون کهکشان پهنه هستی است. از سویی مدت زندگی هر کدام از ما تقریباً سهم ۰.۰۰۰۰۰۳۳ درصدی از کل زندگی انسان بر روی زمین دارد. وجود انسان‌ها بر روی زمین هم سهم ۰.۰۰۰۰۰۰۵ درصدی از کل عمر زمین دارد. به عبارت دیگر، ما به شکل باورناپذیری کوچک هستیم و عمری بسیار کوتاه داریم و هیچ اهمیتی ندارد که چه کاری انجام دهیم چون به هر حال هیچ تأثیری در این دنیا و این کره خاکی نخواهد داشت. در عین حال ما به شکلی غریزی دوست داریم اهمیت داشته باشیم و تحول ایجاد کنیم. البته که شاید بتوانیم به میزان خیلی کمی تأثیرگذار باشیم که همین ذره‌ها اگر جمع شوند می‌توانند باعث ایجاد نوعی از تکامل در این دنیا شوند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

مهارت بالا در سپر بلا کردن محیط

شما چقدر در زندگی‌تان برنده هستید؟

بهترین کاری که در میانه بحران بی هدفی در زندگی می‌توان انجام داد

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *