پول یا دیگر منابع شخصی؟ کدام‌یک در استفاده از رسانه اولویت دارد؟

تصور کنید وب‌سایتی با بهترین محتوای آموزشی و گلچینی از بهترین کتاب‌های حوزه تخصصی شما وجود دارد. اما برای وارد شدن به این سایت و استفاده از محتوای آن، باید مبلغی پرداخت کنید و برای مدتی محدود مشترک آن شوید. چقدر احتمال دارد که شما به‌صورت منظم و پیوسته مشترک این سایت شوید؟ اگر مشترک پولی سایت باشید چقدر زمان در روز صرف گشتن در این سایت و استفاده از محتوای آن می‌کنید؟

روزی متوجه می‌شوید همان وب‌سایت با مشکل فنی پیش‌بینی نشده مواجه شده و تمامی محتوای موجود در آن برای مدتی نامعلوم و با رضایت صاحب وب‌سایت به‌صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان  قرار گرفته است. در این صورت چقدر احتمال دارد که به آن وب‌سایت مراجعه کنید و از محتوایش استفاده کنید؟ چقدر زمان در روز صرف استفاده از محتوای رایگان (برای مدتی محدود) خواهید کرد؟

اگر این وب‌سایت به‌جای اینکه یک پلتفرم آموزشی باشد، یک وب‌سایت تماشای فیلم و سریال و گوش‌دادن به موسیقی باشد، پاسخ شما در هر کدام از حالت‌های پولی و رایگان چه خواهد بود؟

اگر زمانی که صرف استفاده از محتوای یک وب‌سایت پولی و یک وب‌سایت رایگان با محتوای مشابه می‌کنید، به شکل چشمگیری متفاوت از همدیگر هستند، در این صورت شما جزو افرادی هستید که پول و منابع شخصی در ذهن شما مفاهیمی متفاوت و جدا از هم هستند. درحالی‌که اصولاً پول باید بخشی از منابع شخصی شما در هنگام استفاده از محتوای موجود در فضای وب باشد. در واقع هنگامی‌که ما می‌خواهیم در فضای وب بگردیم، پول، زمان و توجه سه منبع فردی ارزشمند هستند که امکان دارد هر رسانه‌ای بسته به استراتژی و منافع خویش در پی جذب یک، دو یا هر سه آن‌ها باشد.

اما چرا از دیدگاه اکثر افراد جامعه منابع فردی صرفاٌ متمرکز بر یکی از این سه منبع که همان پول باشد، هست؟ شاید همین خطای ذهنی باعث می‌شود که ما پیوسته در حال باختن بازی اقتصادی‌ای باشیم که پیوسته و هرروزه در حال انجامش هستیم.

اصولاً در دنیای امروز ما نمی‌توانیم و نمی‌شود که روزانه درگیر آن بازی اقتصادی که رسانه‌ها راه انداخته‌اند نباشیم. بازی‌هایی که صاحبان و گردانندگان رسانه‌های استاد آن هستند. در واقع وقتی به پایان روز می‌رسیم، هر کدام از ما یک مجموعه کامل از توجه و زمان ۲۴ ساعتی و حتی بخشی از منابع مالی خودمان را هزینه کرده‌ایم. اما چرا ما بیشتر بر منابع مالی متمرکز هستیم و حواسمان به دیگر منابع نیست؟

به نظرم بهتر است در این بازی اقتصادی که پیوسته درگیر و در حال انجامش هستیم، هر سه عامل و هر سه جزء منابع فردی خودمان را در نظر داشته باشیم و به شیوه‌ای مناسب، کارا و اثربخش از آنها استفاده کنیم. چه‌بسا ارزش منابع مالی ما در مقایسه با آن دو جزء دیگر در برخی موقعیت‌ها بسیار ناچیز و قابل‌چشم‌پوشی باشد.

به احتمال زیاد برندگان دنیای امروز کسانی باشند که بازی اقتصادی بهتری را با استفاده از هر سه منبع فردی در دسترسشان انجام می‌دهند و مدیریت بهتری بر آنها دارند.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

تفکر انتقادی در مقابل تفکر غیرانتقادی

۵ قاعده کلی برای بیان روشن اندیشه‌ها

چند پیشنهاد برای کسب مهارت در مطالعه انتقادی

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *