مقدمه عادل فردوسی‌پور بر کتاب هنر خوب زندگی کردن

مقدمه عادل فردوسی‌پور بر کتاب هنر خوب زندگی کردن

من فوتبالی نیستم و سال‌ها از آخرین بازی فوتبالی که تماشاگر آن بوده‌ام می‌گذرد. بااین‌وجود عادل فردوسی‌پور را خوب می‌شناسم و همچون سایر ایرانیان در جریان کار حرفه‌ای او در فوتبال ایران، تأثیرگذاری انکارناپذیری که بر ورزش و حتی فرهنگ ایرانی داشته و حواشی اخیر برنامه نود بوده‌ام.

به نظرم آموخته‌های مفید بسیاری می‌توان از کار حرفه‌ای و رویکردهایی که عادل فردوسی‌پور در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش داشته بیرون کشید و الگوی خود قرار داد؛ اما در اینجا قصدم پرداختن به چنین نکات و موضوعاتی نیست. آنچه در اینجا دوست دارم برایتان نقل کنم، بخشی از مقدمه عادل فردوسی‌پور بر کتاب هنر خوب زندگی کردن است که به نظر می‌رسد در زمانی که درگیر حواشی مربوط به برنامه نود بوده نگاشته شده و به نظرم خواندن این مقدمه برای هر کسی می‌تواند آموزنده و تأمل‌برانگیز باشد.

این مقدمه برای من خیلی الهام‌بخش و در حکم یک کلاس درس زندگی بود. ازاین‌رو در اینجا هم می‌نویسم تا بتوانم بعدها باز هم مرورش کنم.

آن‌هایی که درها را می‌بندند، پنجره‌ها را درز می‌گیرند، دیوارها را بالا می‌کشند، خانه رفاه خود را بر تهیدستی دیگران بنا می‌کنند، آن‌ها که امید را محصور، قلب‌ها را رنجور، آدم‌ها را از دیارشان مهجور یا پشت مرزها محدود می‌کنند؛ به قدرت ایمان، باورهای قلبی و اندیشه‌های عمیق باور ندارند، هیچ‌کس قادر نیست آنچه را که در افکار شما و در قلب شما می‌گذرد، متوقف کند. هیچ نیرویی نمی‌تواند جلو جریان زنده درونی شما را بگیرد. جریان روشن و پویایی که به شما انگیزه و توان زیستن می‌بخشد. در این روزها که سهممان از داشتنی‌ها اندک است و سختی‌ها پیش رویمان؛ به سهم خود، و به‌عنوان کسی که سال‌ها در کنار شما ایستاده و از موهبت اعتماد و مهرتان بهره‌مند شده، از شما می‌خواهم اجازه ندهید هیچ نیرویی، هیچ سدی و هیچ قدرتی امید شما را ویران کند. زندگی موهبتی است که خداوند نصیبمان کرده و تا زنده‌ایم و نفس می‌کشیم، سهم هر انسانی‌ست که از مواهب آن بهره‌مند باشد. شاید در توانمان نباشد که دنیای اطرافمان را تغییر دهیم. شاید هرگز قادر نباشیم نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها را متوقف کنیم. شاید نتوانیم جلو حوادث تلخ طبیعی زندگی را بگیریم؛ اما بی‌تردید این توان را داریم که دنیای درونی‌مان را سامان دهیم. این حقیقت که ما انسانیم و پی‌درپی مرتکب لغزش و اشتباه می‌شویم، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما با تغییر در نگرش و رویکردمان می‌توانیم ضریب اشتباهاتمان را کاهش دهیم.

کتاب هنر خوب زندگی کردن نوشته رولف دوبلی و ترجمه عادل فردوسی‌پور را می‌توانید از این لینک به‌صورت اینترنتی خریداری کنید.

 

پیشنهادم این است که بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

توصیه ست گادین به افراد مبتدی

روایت ریچارد فاینمن از فرایند ساخت بمب اتم و درسی در پس آن

جستاری از ویل دورانت درباره مرگ

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *