مسیری که ویل دورانت در صورت زندگی دوباره می‌پیمود

ویل دورانت

ویلیام جیمز دورانت معروف به ویل دورانت، فیلسوف، تاریخ‌نگار و نویسنده بزرگ آمریکایی، در سال ۱۸۸۵ به دنیا آمد و در سال ۱۹۸۱ چشم از جهان فروبست. او یکی از موفق‌ترین و مشهورترین تاریخ‌نگاران جهان است که توانسته اثری بی‌نظیر به نام تاریخ تمدن را از خود به یادگار بگذارد. ویل دورانت برای تألیف این اثر درخشان خود که در ده جلد تدوین شده به مدت پنجاه سال همراه با همسرش آریل دورانت به نقاط مختلف دنیا سفر کرد. ازجمله آثار مهم او می‌توان به تاریخ تمدن، تاریخ فلسفه و لذات فلسفه اشاره کرد.

ویل دورانت با توجه به علاقه وافرش به تاریخ و فلسفه و با وجود اینکه تمام عمر خود را صرف تحقیق، پژوهش و نوشتن از این موضوعات کرد، در بخشی از کتاب برگریزان خود این‌چنین می‌نویسد:

اگر می‌توانستم بار دیگر زندگی کنم، و این ذهن و خوی را می‌داشتم، هرگز تاریخ یا فلسفه نمی‌نوشتم، بلکه زندگی‌ام را صرف ایجاد انجمنی از زنان و مردان آزادی می‌کردم که فارغ از هر دینی خود را مقید به پیروی از اخلاق مسیح، از جمله عفتِ قبل از ازدواج، وفاداری در طول ازدواج، بخشش بی‌حدوحصر و مخالفت با هر جنگی به‌جز جنگ در دفاع از خود کنند. می‌توانم تصور کنم که اندیشمندان دنیا چقدر از خواندن این پاراگراف خوشحال خواهند شد، اما به نظر من اگر می‌توانستم ذره‌ای رفتار انسان‌ها و دولتمردان را بهبود بخشم، ارزشش به‌مراتب بیشتر از نوشتنِ صدها نمونه از بهترین کتاب‌ها بود.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

فلسفه زندگی انسانی در مقایسه با زندگی حیوانی

معرفی کتاب | فلسفه ای برای زندگی نوشته ویلیام بی. اروین

بخوانید تا فلسفه زندگی تان را کشف کنید

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *