سؤال از دن اریلی | لطف احتمالی روشی برای افزایش مشارکت مردم

در موقعیت‌های مختلف اجتماعی که مؤسسات گوناگون نیاز به جمع‌آوری کمک‌های داوطلبانه دارند، گاهی میزان کمک‌ها خیلی کمتر از میزان موردانتظار می‌شود. اما به نظر می‌رسد راهکاری برای افزایش این کمک‌های داوطلبانه وجود دارد که دن اریلی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان خود، این راهکار را توضیح داده که جالب توجه است.

پرسش

دن عزیز،

من داوطلب کمک به یک سازمان حفاظت محیط زیست محلی هستم و تلاش می‌کنم که مردم را هم برای کمک به پاکسازی یک مسیر پیاده‌روی عمومی در یک بعدازظهر آخر هفته جمع کنم. تا به حال جمع کردن افراد برای این هدف، کاری سخت بوده. من چه کاری می‌توانم انجام دهم تا افراد بیشتری در این برنامه مشارکت کنند؟

پاسخ

شاید بد نباشد از مردم درخواست «لطف احتمالی» بکنید. لطف احتمالی یک درخواست برای متعهد شدن است که شاید در نهایت نیازی به انجام آن نباشد. در مورد خاص تو، می‌توانی به دنبال داوطلبانی باشی که قبل از جلب رضایتشان به آنان اعلام کنی که احتمال کنسل شدن پاکسازی به دلیل بارندگی وجود دارد.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند افزودن احتمال به یک درخواست لطف، تمایل مردم به لطف کردن را افزایش می‌دهد. وقتی از افراد پرسیده شد که آیا تمایلی به بخشیدن دستمزدهای حاصل از شرکت در آزمون دارند یا نه ۵۳ درصد موافقت کردند. از یک گروه دیگر هم همین سؤال پرسیده شد اما به آنان گفته شد که ۵ درصد از کسانی که با این درخواست موافقت کنند، مبلغ اهدایی به خودشان بازگردانده خواهد شد. در این شرایط، ۶۶ درصد تصمیم به مشارکت گرفتند که باعث افزایش میزان مشارکت حتی با وجود حذف ۵ درصد از افراد اهداکننده شد.

یکی از توجیحات احتمالی برای افزایش تمایل افراد به بخشش، دستیابی به یک رضایت درونی هست که از موافقت با کمک به دیگران حاصل می‌شود. اگر ما فکر کنیم که احتمال کمی وجود دارد که از ما درخواست بخشش نشود، آن رضایت درونی همچنان باقی خواهد ماند در حالی که هزینه انجام کار خوب در عمل کاهش زیادی یافته است.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | تغییر سلایق و ترجیحات در طول زمان

سؤال از دن اریلی | اعتیاد به چک کردن گوشی تلفن همراه

سؤال از دن اریلی | بهترین روش خرید شادمانی با پول

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *