سؤال از دن اریلی | لذت ابتدایی یا لذت انتهایی؟

گاهی اوقات ما در موقعیت‌هایی قرار می‌گیریم که باید کیفیت تجربیات خودمان را تعیین کنیم. اینکه تجربه لذتبخش‌تر در ابتدا باشد یا در انتها. برخی از افراد طرفدار لذت ابتدایی هستند و برخی دیگر در تلاش برای دستیابی به لذت انتهایی. اما نظر دن اریلی هم در این خصوص جالب توجه است.

پرسش

دن عزیز،

تصور کن خیلی گرسنه هستی و قصد داری دوتا ساندویچ بخوری. یکی از آنها خیلی خوشمزه هست و دیگری زیاد خوب نیست. کدام یک از آنها را اول می‌خوری؟

پاسخ

یکی از دوستان دانشگاه من، سال‌ها قبل از اینکه در گروه ما کسی به فکر بچه‌دار شدن بیفتد، معمولاً این توصیه را به ما می‌کرد (بیشتر به شکی ناخواسته): “به این فکر کنید که ترجیح می‌دهید چطور غذا بخورید. بعضی از مردم دوست دارند سه بار در روز غذای معمولی بخورند. در حالی که بعضی دیگر ترجیح می‌دهند پول خودشان را پس‌انداز کنند و بیشتر اوقات یک غذای پایین‌تر از حد متوسط بخورند اما گاهی اوقات یک غذای شگفت‌انگیز داشته باشند.”

اگر شما یکی از آن گروه دوم هستید، بهتر است که بچه‌دار شوید، چون بخش زیادی از زندگی با کودکان چندان سرگرم‌کننده نخواهد بود، اما آن‌ها گهگاه شادی زیادی را برایتان به ارمغان خواهند آورد. اما اگر جزو گروه اول هستید، شاید بخواهید در خصوص بچه‌دار شدن تجدیدنظر کنید.”

حالا، من مطمئن نیستم که این استعاره در مورد بچه‌‌دار شدن واقعاً کاربرد داشته باشد اما درخصوص غذا مطمئناً کارکرد خوبی خواهد داشت. به عنوان یک آزمایش فکری، از تو پرسیده می‌شود که ترجیح می‌دهی در هر تجربه بر حداکثر مقدار لذت تمرکز کنی یا لذت متوسط.

در حالت اول، تو باید ساندویچ بهتر را اول بخوری، تا از ترکیب گرسنگی و کیفیت بالای ساندویچ اوج لذت برای تو حاصل شود. (همانطور که سروانتس در دون کیشوت گفته: گرسنگی بهترین سس دنیاست.) البته با این شرایط، لذت انتهایی تجربه خودت را از دست خواهی داد. از سویی دیگر، اگر قصد داری تا تجربه‌ای ثابت و یکنواخت داشته باشی، ساندویچ متوسط را همان اول بخور. در این صورت، لذت اولیه کمتر خواهد بود. اما انتهای تجربه چندان تفاوتی با ابتدای آن نخواهد داشت.

شخصاً، ترجیح می‌دهم بر لذتبخش‌ترین بخش تجربه تمرکز کنم و ساندویچ بهتر را همان اول بخورم و توجهی به توصیه قدیمی “بهترین را برای انتها نگه دار” نداشته باشم. علاوه بر این، با این روش ممکن است در انتها و وقتی به ساندویچ معمولی می‌رسم کمتر گرسنه باشم و مقدار کمی از آن را بخورم.

 

پیشنهاد می‌کنم بعد از این یادداشت و در ادامه، نوشتارهای زیر را مطالعه کنید:

سؤال از دن اریلی | دلیل عدم توجه دیگران به توصیه های ما

سؤال از دن اریلی | اعتیاد به چک کردن گوشی تلفن همراه

سؤال از دن اریلی | دلیل به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست توسط مردم

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *